Ziua Europei la Edineț. Locuitorii municipiului sunt invitați în Orășelul European

Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, împreună cu Ambasadele Statelor Membre ale UE, marchează Ziua Europei 2022 printr-o serie de evenimente culturale și educative, în mai multe regiuni din Republica Moldova.

La 21 mai 2022, locuitorii municipiului Edineț sunt invitați la Orășelul European, care va avea loc în Piața principală din Edineț. Vizitatorii vor avea posibilitatea să cunoască mai multe despre tradițiile, bucătăria și cultura statelor membre ale UE. Evenimentul va găzdui o serie de activități culturale și interactive pentru toată lumea, inclusiv pentru copii, și va culmina un concert susținut de artiștii locali acompaniați de Moldovan National Youth Orchestra.

În acest an, Ziua Europei este organizată sub genericul „SOLIDARITATE PENTRU PACE”, iar activitățile planificate vor evidenția atât cultura și valorile Uniunii Europene, precum și asistența oferită de UE și statele sale membre, în spiritul Echipei Europa, în beneficiul cetățenilor Republicii Moldova.

„Dragi prieteni, Ziua Europei este marcată în acest an într-un context care ne-a întristat și tulburat profund. În Ucraina, un război crud și nejustificat ucide oameni nevinovați. Localități întregi sunt distruse de ferocitatea forțelor militare ruse. Astăzi, mai mult ca oricând, valorile care stau la baza creării și activității Uniunii Europene – unitatea, solidaritatea, pacea, statul de drept și respectarea drepturilor omului, în special a dreptului fundamental la viață – devin indispensabile. Războiul din țara vecină aduce pentru noi toți datoria personală de a proteja pacea. Astfel, doresc să vă invit să primiți pacea în casele dumneavoastră: Solidaritatea pentru pace este principalul mesaj pe care dorim să-l transmitem în cadrul activităților planificate cu ocazia Zilei Europei”, a declarat Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova.

Evenimente adiționale pentru a marca Ziua Europei 2022 vor fi organizate la Soroca, Ștefan Vodă, Cahul, etc., în colaborare cu Banca Europeană de Investiții (BEI), autoritățile locale și rețeaua de Eurocluburi și Centre de Informare Europeană din întreaga țară.

Tradiționalul Festival de Film și Cultură Europeană va fi difuzat la TV și pe platforma online https://eu4moldova.eu/ro/europe-day-2022/, în perioada 16 – 31 mai.

Evenimentele dedicate Zilei Europei se vor desfășura în perioada 9 – 31 mai, iar agenda poate fi accesată pe https://eu4moldova.eu/ro/europe-day-2022/. Vă invităm să fiți parte la aceste evenimente creative organizate cu prilejul Zilei Europei!

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Fiecare femeie merită respect: Violența Obstetrică și Ginecologică (VOG) NU este îngrijire, ci încălcare

Experiența medicală a fiecărei femei, îndeosebi în momente importante precum nașterea, trebuie să fie definită prin respect, empatie și garantarea demnității umane. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), în parteneriat cu Moldova.org, cu susținerea IM Swedish Development Partners și suportul financiar SIDA, anunță lansarea campaniei de sensibilizare „Violența Obstetrică și Ginecologică: Nu este îngrijire, ci încălcare!”.

Lansarea campaniei are loc în contextul inițiativei globale de #16Zile de Activism Împotriva Violenței în Bază de Gen, subliniind necesitatea de a aduce în vizor orice formă de violență la adresa femeilor, inclusiv cele manifestate în sistemul de sănătate.

Violența obstetrică și ginecologică (VOG) include un spectru larg de abuzuri subtile, dar traumatizante, care subminează demnitatea și autonomia femeilor în mediul medical. Acestea includ:

  • Lipsa consimțământului informat, precum efectuarea de proceduri sau intervenții medicale (în special în timpul nașterii) fără a oferi femeii explicații clare sau fără a-i obține acordul liber și informat.
  • Tratamente umilitoare și lipsa de respect – adresarea cu tonuri dure, mustrătoare, ignorarea deciziilor și dorințelor pacientei sau expunerea nejustificată a corpului.
  • Neglijența sau refuzul de a oferi îngrijire adecvată – lipsa de informare privind opțiunile medicale disponibile în timpul vizitelor ginecologice, sarcinii sau nașterii.

În Republica Moldova, violența obstetrică și ginecologică rămâne încă un subiect puțin discutat. Studiile realizate de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare arată o discrepanță clară între gradul de informare și percepția realității:

  • Doar 60% dintre femei sunt informate despre termenul de „violență obstetrică și ginecologică”.
  • 66% dintre ele consideră că aceste practici abuzive sunt frecvente în instituțiile medicale.

Femeile au dreptul la o experiență de naștere și îngrijire ginecologică bazată pe respect, informare completă și decizie autonomă, Violența Obstetrică și Ginecologică (VOG) este o încălcare gravă a demnității umane care nu poate fi tolerată sub pretextul îngrijirii medicale.” declară Alina Andronache, Expertă de gen în politici publice, advocacy și lobby civic, CPD.

Campania aduce în prim-plan un spot video emoționant, care dă glas poveștilor femeilor ce au trecut prin experiențe dureroase, dar și speranței pentru un sistem medical empatic și grijuliu. Spotul video al campaniei surprinde atât umbrele unui sistem ce poate răni, cât și lumina pe care o aduc acei medici care aleg să practice cu suflet și atitudine grijulie.

VIDEO // Militarii moldoveni au defilat la parada de la Bucureşti, de Ziua Națională a României

Militarii Armatei Naționale a Republicii Moldova au participat, pe 1 decembrie, la parada militară organizată la București cu ocazia Zilei Naționale a României. Țara noastră a fost reprezentată de detașamentul de pacificatori al Batalionului 22 de Menținere a Păcii „Căști Albastre”, precum și de militari ai Companiei Garda de Onoare, care au defilat cu drapelul național în cadrul ceremoniei oficiale. La eveniment a participat și ministrul Apărării, Anatolie Nosatîi.

Formația Armatei Naționale a fost condusă de locotenentul-major Boris Răileanu, revenit recent din misiunea EUFOR ALTHEA de menținere a păcii din Bosnia și Herțegovina, potrivit unui comunicat al Ministerului Apărării. Detașamentul moldovean a trecut printre primele pe sub Arcul de Triumf din București.


La parada de Ziua Națională a României au defilat 2.900 de militari și 220 de mijloace tehnice, inclusiv tancuri, vehicule blindate, mașini de luptă și un sistem antiaerian „Patriot”. Alături de militarii români au participat 240 de militari străini, din Franța, Macedonia de Nord, Republica Moldova, Polonia, Portugalia, Spania și SUA, precum și din alte țări aliate contribuitoare la structurile NATO de pe teritoriul României.

Republica Moldova participă la parada militară de la București în fiecare an, începând cu 2014.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

AmCham: comerțul online din Moldova valorează 8,9 miliarde lei, dar majoritatea achită cu numerar sau card la livrare

Vânzările online de produse și servicii în Moldova au crescut cu 15 % față de anul trecut, ajungând la circa 8,9 miliarde de lei (fără TVA). Moldovenii folosesc în mare parte site-urile magazinelor ca pe niște showroomuri digitale, dar preferă să finalizeze achiziția în format fizic. În schimb, produsele cosmetice sau biletele de avion și de tren sunt cumpărate aproape exclusiv online. Aceste, dar și alte concluzii se regăsesc în studiul Piața Comerțului Electronic în Moldova în 2025, ediția a III-a, prezentat pe 28 noiembrie în cadrul unui eveniment organizat de Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham).

Studiul oferă o analiză detaliată și exclusivă a ecosistemului de retail digital din Republica Moldova, incluzând comportamentul consumatorilor, tendințele de plată, provocările logistice și multe altele.

„În Moldova observăm o anomalie care nu se regăsește pe alte piețe – livrarea. Aproximativ două treimi dintre livrări sunt realizate cu flota proprie a comercianților sau prin ridicare din punctul de vânzare, ceea ce arată că multe magazine online funcționează, de fapt, ca vitrine digitale. O evoluție încurajatoare este creșterea plăților cashless, de la 7 % în 2023 la 12 % în 2024”, a declarat Alexei Burciu, Director Marketing și Comerț, Innovate Moldova.

„Acest studiu arată foarte clar că e-commerce-ul nu mai este doar un canal de vânzare, ci un indicator al maturității unei economii digitale. Moldova are potențial enorm, dar are nevoie de două ingrediente esențiale: încredere și interoperabilitate între toți actorii – retaileri, prestatori servicii de plată și instituții publice. Dacă transformăm comerțul online într-un spațiu sigur, eficient și accesibil pentru consumatori, atunci vorbim nu doar de vânzări mai mari, ci de un model nou de creștere economică”, a declarat Veronica Sirețeanu, directoare adjunctă AmCham Moldova.

Constatări generale

În 2024, volumul total al vânzărilor online a atins 8,9 miliarde de lei (+15 % față de 2023), reprezentând doar 5,7 % din totalul vânzărilor cu amănuntul din țară. Din această sumă, 5,4 miliarde de lei (61 %) au provenit din vânzarea de bunuri, iar 3,5 miliarde de lei – din servicii (39 %). Au fost înregistrate peste 8,8 milioane de comenzi online. Autorii studiului subliniază că Moldova rămâne una dintre cele mai puțin digitalizate piețe de comerț electronic din Europa.

În iunie 2025 funcționau aproximativ 2 800 de magazine online, dintre care 1 806 vindeau bunuri și 997 – servicii. Peste 160 de platforme aveau coș de cumpărături, dar nu acceptau plăți cu cardul bancar. Doar 77 de magazine digitale au avut un trafic lunar de peste 20 000 de vizitatori, iar circa 45 % din totalul magazinelor online nu au înregistrat nici măcar o tranzacție cu cardul în prima jumătate a anului 2025.

Comercianții online din Moldova se bazează în proporție de până la 90 % pe trafic organic (căutări directe sau Google). Publicitatea plătită, inclusiv campaniile pe rețele sociale, generează sub 10 % din trafic pentru majoritatea platformelor.

Publicul-țintă numără aproximativ 640.000 de persoane (date martie 2025). Circa 450 000 de consumatori urbani cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani au plasat și plătit comenzi online cel puțin o dată pe lună. 

Moldovenii cheltuie mai mult în magazinele din străinătate

Studiul arată că mulți moldoveni aleg să cumpere bunuri de pe platforme străine și acordă mai puțină atenție comercianților online autohtoni. În 2024, cumpărătorii online activi din Republica Moldova au cheltuit în medie 1 660 de lei pe lună pe platformele autohtone online și 1 900 de lei în magazinele digitale de peste hotare. 

Prin intermediul magazinelor străine au fost plasate 21,7 milioane de comenzi (față de 8,8 milioane în Moldova), în valoare totală de circa 530 de milioane de euro (aproximativ 10,2 miliarde de lei). Astfel, valoarea cumpărăturilor transfrontaliere a depășit pentru prima dată piața internă de comerț electronic (8,9 miliarde de lei).

Un detaliu interesant: aproape 48 % din valoarea serviciilor online vândute în Moldova a fost achitată cu carduri străine (-10 % față de 2023), străinii fiind în special cumpărători de bilete de avion.

Electrocasnicele, în topul achizițiilor

Electrocasnicele și electronicele au reprezentat 36,2 % din valoarea totală a bunurilor vândute online. Din această categorie, electrocasnicele mari au generat 960 de milioane de lei (49 %), urmate de electronicele de larg consum și electrocasnicele mici – împreună 999 de milioane de lei (51 %).

Plata în numerar sau cu cardul la livrare rămâne metoda dominantă pentru bunuri. Ridicarea proprie a comenzilor direct în magazinele fizice sunt practici foarte răspândite, mai ales în Chișinău. Serviciile de curierat au contribuit cu sub 30 % din valoarea bunurilor livrate prin comerț electronic în 2024.

Segmentele cu cea mai mare pondere online

Unele nișe sunt aproape complet digitalizate: circa 20,3 % din produsele cosmetice și 83 % din biletele de transport (avion, autobuz, tren) plus plățile către operatorii de telecomunicații se fac online.

Livrarea de alimente, cadourile și cosmeticele au fost cele trei segmente cu cea mai rapidă creștere în 2024, susținute de extinderea Glovo, Poșta Moldovei, Fan Courier Moldova și Nova Post.

Servicii de peste 3,5 miliarde de lei

În vara lui 2025 activau 997 de platforme care vindeau servicii online – de două ori mai multe decât în 2023 (480). Aproximativ 200 erau platforme educaționale, 86 – companii aeriene, agenții de turism sau vânzători de bilete. Restul includeau din domenii precum sport & fitness, telecomunicații, asigurări sau clinici medicale. 

În 2024, volumul total al vânzărilor de servicii online a constituit peste 3,5 miliarde de lei, iar principala sursă o constituie serviciile de procurare a biletelor pentru călătorii și telecomunicații.

Modalitățile de plată

Piața comerțului online cu bunuri prezintă mai multe caracteristici distinctive. Prima este utilizarea pe scară largă a numerarului sau a cardului la livrare ca principală metodă de plată. A doua este dominația ridicării proprii a comenzilor de către client și a îndeplinirii acestui proces de către companie.

Potrivit autorilor, acest fenomen se întâmplă deoarece consumatorii tind să aibă o încredere relativ scăzută în comercianții online, preferând adesea să plătească la livrare, după ce au verificat calitatea bunurilor primite. Acest comportament precaut se datorează parțial discrepanței frecvente dintre disponibilitatea produselor listate și cea reală. Aproximativ 70 % dintre companiile care vând online în Moldova nu dispun de sisteme digitalizate funcționale de gestionare a depozitelor, capabile să actualizeze stocurile în timp real. Drept urmare, între 10–30 % dintre comenzile online pot fi anulate din cauza indisponibilității produselor, în funcție de comerciant.

Prin urmare, mulți cumpărători preferă să nu aștepte o rambursare sau nu au încredere în politicile de returnare ale comercianților, ceea ce întărește și mai mult preferința pentru plata post-livrare.

În aceeași ordine de idei, studiul prezintă principalele modalități de plată pentru vânzările de bunuri în 2024:
— numerar sau card la livrare – 3,5 miliarde de lei (65,4 %);
— BNPL (Cumpără acum, plătește pe urmă) – 912 milioane de lei (16,8 %);
— achiziții online – 644 de milioane de lei (11,9 %);
— transferuri bancare – 298 de milioane de lei (5.5 %);
— Mia 22 de milioane de lei (0,4 %). Totodată, în prima jumătate a anului 2025, consumatorii au efectuat plăți în valoare de peste 106 milioane de lei.

Provocări

Autorii studiului au enumerat două provocări care stau în calea dezvoltării comerțului online în Moldova:
— numărul mare al magazinelor fizice;
— majoritatea magazinelor online nu fac față competitivității în ceea ce privește prețurile sau varietatea produselor, oferind cumpărătorilor puține alternative și stimulente pentru a face achiziții online.

Prin urmare, comercianții au adoptat o abordare hibridă. Aceștia mențin magazine online, inclusiv cu coșuri de cumpărături și opțiuni de plată cu cardul bancar, ajutând clienții să compare produsele, să verifice disponibilitatea și să ia decizii de cumpărare. Cu toate acestea, în practică, mulți cumpărători preferă în continuare să își finalizeze achizițiile offline.

Drept rezultat, experții menționează că majoritatea platformelor de comerț electronic din Moldova funcționează mai degrabă ca showroomuri digitale, tranzacția finală fiind adesea încheiată în magazinul fizic.

„Este important ca IMM-urile să îmbunătățească experiența clienților și să se inspire, cel puțin, de la platformele mari. Acestea dezvoltă magazine online integrate cu numeroase elemente interactive, de gamification și interacțiune. Vorbim despre un amplu studiu comportamental – iar acesta este demersul pe care trebuie să îl urmeze jucătorii autohtoni pentru a crește nivelul de deservire”, a declarat Michelle Iliev, Secretară de Stat pentru Digitalizare în cadrul Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Studiul Piața Comerțului Electronic în Moldova în 2025 a fost realizat de AmCham Moldova cu sprijinul Programului Innovate Moldova, finanțat de Guvernele Suediei și Regatului Unit, și elaborat de Datalinie Business Inginerie, cu contribuțiile RocketSEO, XPlane Market Research și Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Din 1 decembrie, Orange Moldova oferă Roaming în UE, ca acasă, cu noile Abonamente One 

Orange Moldova aduce o veste importantă pentru toți clienții, de acum Roaming-ul în Uniunea Europeană și Spațiul Economic European se va putea face conform principiului RLAH („Roam-like-at-home” sau „în Roaming, ca acasă”), grație noilor Abonamente One. 

Principiul RLAH asigură că, atunci când călătorești, ești tarifat pentru serviciile utilizate în UE/SEE ca și cum ai fi în Moldova. Orange devine astfel primul operator telecom din Moldova care oferă acest beneficiu, chiar cu o lună înainte ca Moldova să fie oficial integrată în zona de Roaming a UE. 

Astfel, toți clienții care conectează sau își modifică abonamentul la orice Abonament One vor putea beneficia de apeluri, SMS și Internet mobil în Roaming UE/SEE, din resursele abonamentului, fără costuri suplimentare. Iar pentru consumul extra abonament se vor aplica tarife naționale.

Abonamentele One vin cu beneficii extinse: mai mult trafic Internet și minute, pentru a rămâne mereu conectați și liberi în comunicare, atât acasă, cât și în timpul călătoriilor în cele 30 de țări incluse, printre care toate statele membre UE, Norvegia, Islanda și Liechtenstein. 

O noutate importantă este că, pe lângă toate Abonamentele One, și noile Abonamente Junior și Senior din Orange Family permit acum folosirea minutelor și traficului Internet inclus în Roaming UE/SEE, pentru ca întreaga familie să se bucure de experiențe frumoase în călătorii. 

Clienții existenți pot alege un Abonament One direct din aplicația My Orange sau în orice magazin Orange. De asemenea, cei care doresc să-și porteze numărul din altă rețea, să conecteze un abonament nou sau să transfere numărul PrePay la un Abonament One beneficiază de o ofertă specială cu 30% reducere la plata lunară, timp de 12 luni.

Toate detaliile sunt disponibile pe www.orange.md/One 

Această lansare marchează a doua etapă de liberalizare a tarifelor de Roaming în procesul de integrare europeană a Moldovei, după reducerea parțială a tarifelor în 2024.

Prin această inițiativă, Orange Moldova își reafirmă poziția de lider pe piață și contribuie, alături de autorități, la apropierea țării de standardele europene, facilitând accesul cetățenilor la servicii de calitate și conectivitate de top.

Despre Orange Moldova
Orange Moldova este parte din Grupul Orange, unul dintre cei mai importanți operatori de telecomunicații din lume, cu peste 300 milioane de clienți în 26 de țări.

Orange este cel mai mare operator din Moldova care oferă servicii voce și date mobile, Internet prin Fibră și servicii TV Interactive, toate sub același brand. În prezent, peste 2 milioane de clienți sunt conectați la rețelele și serviciile companiei, în care activează o echipă de peste 1500 de angajați. Orange deține cea mai rapidă și extinsă rețea 5G, cea mai performantă rețea de Internet prin Fibră din Moldova, dar și două premiere tehnologice regionale: XGS-PON de 10 Gbps și Fiber To The Room (FTTR) cu Gigabit Wi-Fi în fiecare cameră. Serviciile pot fi accesate prin intermediul magazinelor Orange din toată țara, dar și online, prin aplicația My Orange, disponibilă 24/7, inclusiv de peste hotarele țării.

Recunoscută drept lider în inovații, compania Orange deține unul dintre cele mai mari hub-uri IT din țară – Orange Systems, care este al doilea angajator pe piața de tehnologii informaționale din Moldova. Iar pentru a susține educația, compania a creat Orange Digital Center – un hub de învățare pe parcursul vieții, unde fiecare poate dobândi competențele digitale și antreprenoriale necesare unui viitor tehnologizat. 

Mai multe detalii despre produsele și serviciile companiei sunt disponibile pe www.orange.md

Facebook/Agenția „Moldsilva”

„Moldsilva” a început vânzarea pomilor de Crăciun. Cât costă și de unde îi puteți procura

Agenția „Moldsilva” a început astăzi, 1 decembrie, comercializarea de pomi de Crăciun. Instituția a anunțat într-un comunicat că, în acest an, scoate în vânzare peste 37 000 de pomi de Crăciun de diferite specii.

Potrivit sursei citate, la întreprinderile teritoriale din subordinea Agenției „Moldsilva” sunt disponibili 37 789 de pomi de Crăciun, crescuți în pepinierele silvice. Cea mai mare parte a acestor pomi decorativi reprezintă molidul – 30 250 de exemplare, 7 519 sunt pini, dar și 20 de brazi.

Pentru preferințele cetățenilor există și oferta de verticele (crenguțe de pin și molid) cu o cantitate de 45 470 bucăți”, a precizat „Moldsilva”.

Stocurile de pomi sunt oferite pentru procurare doar în baza precomenzilor agenților economici sau persoanelor fizice. Până la definitivarea deciziei de procurare, pomii de Crăciun rămân în pepinierele întreprinderilor, iar în lipsa cererii își vor continua dezvoltarea pentru a fi replantați în fondul forestier sau diverse spații publice.

Metodologia formării prețurilor, în acest an, a rămas neschimbată și include doar cheltuielile asumate de întreprinderile silvice la cultivarea și îngrijirea pomilor de Crăciun. Astfel, un molid de până la 2 metri costă de la 90 până la 360 lei. Aceeași specie, cu dimensiunea de până la 4 metri, valorează de la 198 până la 1451 lei, iar molidul de peste 6 metri are prețuri de la 300 până la 2 070 lei. Prețurile la verticele variază de la 8 la 50 de lei. Unele întreprinderi silvice propun spre comercializare și pomi de Crăciun cu balot, care ulterior pot fi replantați, dar se va achita suplimentar și prețul balotului, de la 250 până la 492 lei”, a precizat „Moldsilva”.

Pomii de Crăciun de la „Moldsilva” sunt comercializați, în exclusivitate, la depozitele întreprinderilor silvice, iar prețurile se regăsesc în cataloagele de prețuri, disponibile în paginile web ale entităților (lista lor, date de contact și alte informații utile sunt accesibile pe www.silvicultura.md).

Agenția „Moldsilva” a subliniat că tăierile ilegale de specii rășinoase, inclusiv molid și pin, din fondul forestier sau din alte spații verzi, și se pedepsesc cu amenzi de la 1 200 la 1 500 de lei sau muncă neremunerată în folosul comunității, de la 40 la 60 de ore, pentru persoanele fizice, iar persoanele juridice riscă amenzi de la 12 000 la 15 000 de lei, conform art. 122, alin.(1) al Codului Contravențional al Republicii Moldova, cu achitarea prejudiciului adus mediului.

În cazul tăierilor ilicite a acestor specii în perioada lunilor noiembrie-ianuarie, achitarea prejudiciului cauzat se majorează de două ori.

***

Amintim că în Chișinău vor fi comercializați pomi de Crăciun în perioada 8-31 decembrie. Primăria a anunțat că aceștia vor fi scoși la vânzare în toate sectoarele orașului (locațiile le puteți găsi aici).

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: