(Analiză) Prețurile pentru serviciile de taxi ar putea crește în Chișinău? Taximetriștii ilegali, în vizorul PAS
Full Article 6 minutes read

(Analiză) Prețurile pentru serviciile de taxi ar putea crește în Chișinău? Taximetriștii ilegali, în vizorul PAS

Autoritățile au decis să facă ordine fiscală pe piața taximetrelor: deputații PAS au înregistrat un proiect de lege care prevede reducerea semnificativă a transportului ilegal. NM a aflat ce propune PAS și cum va influența proiectul piața și costul serviciilor de taximetrie.

Ce propune PAS

Autorii proiectului de lege, care urmează să reglementeze piața taximetrelor, sunt deputații partidului de guvernământ Acțiune și Solidaritate (PAS) Marina Morozova, Alexandr Trubca, Sergiu Lazarencu, Roman Roşca, Vitalie Jacot şi Radu Marian. La sfârșitul săptămânii trecute, proiectul a fost înregistrat în Parlament.

Alexandr Trubca a precizat pentru NM că scopul acestui proiect de lege este extinderea bazei impozabile a pieței taximetrelor.


Potrivit PAS, acum sunt plătite taxe doar pentru 20% din călătoriile cu taximetrul, adică pentru patru călătorii din cinci statul nu primește nimic, iar datorită proiectului propus, acest indicator poate crește până la 60% -70% în șase luni.


Astfel, conform proiectului de lege, în taximetre vor putea fi utilizate casele de marcat modulare. Trubca a explicat că legislația moldovenească permite utilizarea atât a caselor de marcat obișnuite, cât și a celor modulare. Ultima, potrivit acestuia, nu este altceva decât un  software care emite un cec electronic și trimite Fiscului datele despre serviciul prestat. Acum însă, potrivit lui Trubca, în taximetre sunt permise doar casele de marcat obișnuite. Casele de marcat modulare, a căror utilizarea o vrea PAS în taximetre, vor fi conectate la aplicațiile de  taxi.

Acest lucru va permite soluționarea altei probleme: costul diferit al călătoriei, care este indicat de aplicație și de contorul instalat în mașină.

„Datele diferă adesea, de exemplu, din cauza ambuteiajelor, a rutelor diferite. Diferența este mică, dar totuși este o nedreptate”, a spus Trubca.

De asemenea, proiectul de lege îi obligă pe proprietarii aplicațiilor de taxi să se înregistreze juridic în Moldova. Aplicațiile agregatoare vor trebui să raporteze o dată în trei luni Agenției Naționale Transport Auto (ANTA) datele despre toate mașinile care au efectuat cel puțin o călătorie de taxi, iar servicii de taxi vor putea presta doar mașinile înregistrate în registrul operatorilor de transport.

După cum a explicat pentru NM Trubca, dacă ANTA descoperă că agregatorul a oferit comanda unei mașini ilegale (care nu este în registru), atunci atât agregatorul, cât și proprietarul mașinii vor fi amendați.


Proiectul de lege prevede amenzi cuprinse între 20.000 și 50.000 de lei pentru diferite încălcări.


 

Pe cine îi are în vizor proiectul de lege

Pe piața moldovenească există acum trei mari agregatori de taxi: Yandex Go, Letz și Teleport. Aceștia lucrează cu parcurile de taximetre. În același timp, doar agregatorul Yandex Go nu este înregistrat în Moldova. Potrivit lui Trubca, acesta este unul dintre cei mai mari jucători de pe piață.

„Există, însă Bolt (un agregator de taxiuri și alte servicii, dar în Moldova acesta oferă doar servicii de închiriere a trotinetelor electrice. – NM). La această etapă, vorbim doar despre Yandex. Aceștia trebuie să fie reprezentați de o persoană juridică în Moldova: o companie sau o firmă căreia îi vor transmite drepturile”, a spus Trubca.

În același timp, în opinia lui Trubca, absența unei companii ce ar reprezenta Yandex Go nu afectează achitarea taxelor de către acest serviciu. Există însă situații când ai nevoie să iei legătura cu serviciul, dar acest lucru este imposibil, a adăugat deputatul.

El este încrezător, însă că după adoptarea proiectului, companiile vor respecta prevederile legii și se vor înregistra în Republica Moldova, întrucât sunt interesate de „fiscalizarea” proceselor. Dacă acest lucru nu se va întâmplă, atunci accesul la aceste aplicații în Moldova va fi blocat.

Ce spun jucătorii de pe piață

Reprezentanții Yandex Go au menționat pentru NM că studiază proiectul de lege și așteaptă „explicații suplimentare de la reprezentanții organelor de stat”. Întrebată de ce serviciul Yandex Go nu este înregistrat în Moldova, compania a evitat să ofere un răspuns direct. La solicitarea NM, compania a oferit un răspuns în scris:

„Serviciul Yandex Go în Moldova este furnizat de persoana juridică Ridetech International BV. Este înregistrat în Țările de Jos și funcționează în conformitate cu legislația Republicii Moldova. Partenerii noștri locali – companiile de taxi și șoferii acestora, care câștigă bani datorită platformei Yandex Go, sunt responsabili de plata taxelor în Republica Moldova pentru serviciile de transport pe care le prestează. Singura sumă pe care Yandex Go o percepe este comisionul pentru serviciu. În același timp, reinvestim o parte semnificativă a profitului în dezvoltarea pieței și a tehnologiilor, precum și în confortul clienților și șoferilor.”

Teleport și Letz nu au răspuns la solicitarea în scris a NM.

Președintele Asociației Transportatorilor Auto în Regim de Taxi (ATAT), Constantin Condrea, a declarat pentru NM că jucătorii de pe piață salută modificările propuse.

„Platformele-agregatoare străine aduc un mare disconfort în plan fiscal. Este imposibil să percepi TVA de la astfel de agregatori, iar asta înseamnă milioane de lei. Proiectul de lege trebuie adoptat”, a spus Condrea.

El s-a plâns, de asemenea, că în Moldova sunt mulți taximetriști ilegali.

„Sunt situații în care o companie de taxi are doar cinci mașini legale și 50 ilegale. Este dificil pentru companiile care au 200 de mașini legale să concureze cu astfel de parcuri de taximetre”, a spus Condrea.

De menționat că în cazul în care taximetrul funcționează legal, compania trebuie să plătească lunar taxe de aproape 3 mii de lei pentru fiecare taximetrist, precum și 370 de lei taxe locale. Taximetriștii legali plătesc mai mult și pentru asigurare.

Se vor scumpi serviciile de taxi?

Alexandr Trubca este convins că prețurile pentru călătoria cu taximetrul vor rămâne neschimbate după aprobarea proiectului:

„Prețurile nu ar trebui să crească, pentru că atât taximetriștii legali, cât și cei ilegali au același preț. În același timp, veniturile taximetriștilor ilegali vor scădea.”

Constantin Condrea crede, la fel, că prețurile vor rămâne la același nivel, deoarece depind de mai mulți factori și în primul rând de costul combustibilului.

„Majoritatea taximetriștilor folosesc metan, care a devenit foarte scump în ultima perioadă. Acum șoferii au început să opteze pentru mașini cu propan și pentru cele hibride”, a explicat Condrea.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: