Explicăm pentru profesionişti: cardul Routex pentru companiile din Moldova şi toate avantajele sale

De curând, cardul internaţional Routex a devenit acceptat şi în Republica Moldova, în întreaga reţea a staţiilor Petrom Moldova, iar asta înseamnă că toţi deţinătorii acestui card, indiferent de ţara în care a fost eliberat, pot face uz deplin de el şi în Moldova. De cealaltă parte, acest fapt a deschis şi companiilor din Moldova oportunitatea de a avea carduri Routex, pe care să le folosească, la rândul lor, atât la nivel naţional, cât şi în călătoriile internaţionale.

Pentru cei care încă nu sunt familiarizaţi cu acest card şi sistemul internaţional din care face parte, vom spune că, în esenţă, Routex este un card de combustibil, dar şi servicii şi produse aferente, care poate fi folosit ca un instrument de plată universal, în peste 20,000 locaţii din peste 30 de ţări europene, dintre care 2,000 sunt staţii OMV (inclusiv peste 80 staţii Petrom Moldova şi peste 400 de staţii Petrom România). Cu el se pot achita alimentările cu carburant, dar şi aproape orice altă piesă consumabilă, de care ar putea fi nevoie în timpul unei deplasări, sau costuri aferente unei călătorii — lichid AdBlue, becuri noi, spălătorie, viniete, taxe de autostrăzi, taxe de parcări ale camioanelor, eventuale amenzi, ba chiar şi o cafea sau un sandwich. Se pot comanda chiar şi device-urile de bord pentru plata automată a taxelor de autostrăzi! La nivelul Europei, cardul Routex e acceptat în reţelele internaţionale OMV, Aral, BP, Circle K şi Eni, dar şi în alte reţele la nivel naţional. Acceptarea lui la o staţie e, de obicei, însoţită de logo-ul Routex afişat pe panoul de preţuri.

Odată cu aceste prime informaţii, e logic să ne întrebăm cui îi este el adresat în primul rând şi de ce l-ar folosi cei pe care îi vizează?

Ei bine, cardul Routex e nou pentru Moldova, dar nu şi pentru majoritatea ţărilor europene, astfel încât funcţionează deja ca un sistem bine pus la punct, menit să ajute la eficientizarea costurilor de transport. Îi vizează în primul rând pe cei, care muncesc în transporturi — adică muncesc în mişcare, cu alte cuvinte — companii cu flote de camioane sau autobuze de toate dimensiunile, dar şi companii cu activităţi mai speciale, care muncesc, adeseori în deplasare. Spre exemplu — echipe de producţie media, companii cu agenţi de vânzări care călătoresc mult, companii ai căror angajaţi se deplasează adeseori în interes de serviciu. Transportatorii internaţionali din alte ţări folosesc în mod deosebit acest card şi întreg sistemul aferent, pentru ei fiind deja instrumentul de bază. În acelaşi timp, orice companie care foloseşte deja un card obişnuit de combustibil Petrom Moldova şi care călătoreşte mult mai rar, folosindu-l mai mult pe plan intern, ar putea să solicite Contract şi carduri Petrom Routex, iar asfel ar beneficia de toate avantajele pe care le avea cu cardul anterior, plus avantajele suplimentarele în deplasări peste hotare.

Ei bine, de ce l-ar folosi companiile din Moldova, care sunt avantajele evidente? Două dintre ele domină în listă — primul avantaj ar fi că fiecare angajat ce călătoreşte internaţional are un instrument universal de plată, ceea ce-i elimină nevoia de a purta bani gheaţă la el, iar compania poate gestiona de la distanţă toate necesităţile acestui angajat, inclusiv suplinind contul la nevoie. Al doilea grup de avantaje e cel ce vizează contabilitatea unei companii, cardul Routex permiţând încadrarea tuturor cheltuielilor de călătorie la costuri directe, cu livrarea unei facturi de către o companie locală din Moldova — Petrom Moldova.

Mai mult ca atât, mai ales pentru transportatorii unde aceste costuri sunt majoritare în structura lor, e deosebit de importantă partea cu rambursarea TVA din aceste costuri majore. Pentru o companie din Moldova, cu 50 de camioane, de exemplu, care are o mulţime de alimentări la nivel de companie într-o mulţime de ţări diferite, rambursarea TVA din costul acelui combustibil se poate dovedi extrem de anevoioasă şi extinsă în timp, dacă e să comparăm cu o companie cu sediul în UE, care poate deduce imediat această taxă. Avantajul enorm al cardului Routex este că, rambursarea TVA-ului e extrem de bine pusă la punct prin intermediul acestui sistem, cu ajutorul unor companii internaţionale specializate şi profesioniste.

Petrom Moldova a putut asigura acceptanţa şi emiterea cardului Routex tocmai pentru că este parte a grupului OMV, iar OMV intră la nivel internaţional în sistemul de parteneriat Routex.

Aşadar, odată cu factura Petrom Moldova, compania va primi o factură de la OMV International Services, care va conţine toate acele cheltuieli făcute prin cardul Routex şi va putea solicita rambursarea TVA prin sistemul Routex din 13 ţări europene. Iar în cazul companiilor cu activitate direct orientată spre transport, e vorba de sume uriaşe, care le vor eficientiza acum structura de costuri într-un mod determinant pentru profiturile lor. Ba chiar există şi opţiuni de restituire mai rapidă, cu un anumit comision suplimentar, sau restituire în termen standard şi un comision mai mic. Printre ţările incluse în opţiunea de restituie a TVA prin sistemul Routex se includ Austria, Belgia, Danemarca, Franţa, Olanda, Luxemburg, etc. Chiar şi din Rusia acest fapt poate fi agreat separat, dar pentru această ţară există nişte proceduri suplientare şi costuri aferente mai mari, care fac efortul logic doar dacă se circulă frecvent şi în volume mari acolo.

Deci, avantajele contabile sunt evidente şi extrem de importante — documentarea clară, corectă şi transparentă a tuturor costurilor de transport sau de deplasare şi posibilitatea rambursării TVA din aceste costuri, iar odată cu asta — eficientizarea profiturilor pentru companie.

Pe lângă asta, sistemul actual online al cardurilor Petrom Moldova, permite deja şi gestionarea cardurilor Routex emise de Petrom Moldova. Iar asta înseamnă posibilitatea monitorizării centrale sau la nivel de şofer a limitelor pe card, a tranzacţilor efectuate, a locaţiilor acestor tranzacţii.

Acelaşi sistem înseamnă că oficiul central al companiei, spre exemplu, se poate asigura întotdeauna că angajaţii săi sunt în siguranţă, că au limitele necesare pe cardurile lor, iar în cazul unor situaţii excepţionale, aceste limite pot fi suplinite şi gestionate inclusiv de la distanţă. De ce zicem situaţii excepţionale — pentru că un card Routex poate fi folosit, spre exemplu, şi pentru plata unei amenzi directe, sau, în cazul unei defecţiuni în drum sau a unui accident — pentru plata serviciilor de evacuare, transportare, etc. Mai mult ca atât, sistemul Routex are şi un call-center internaţional pentru asemenea situaţii ieşite din comun şi tot cei de la call-center pot asigura organizarea unui vehicul de asistenţă când e nevoie, 24/7. Deci, practic, cu Routex ai şi acces la ajutor extraordinar când e nevoie de acesta, având astfel o acoperire puternică pentru multe riscuri ce pot surveni pentru angajaţii unei companii.

E important de spus că, deoarece un asemenea card Routex ar fi emis de Petrom Moldova, suplinirea lui s-ar face printr-un virament bancar de la compania care îl deţine către Petrom Moldova — deci un transfer intern, în interiorul ţării, cu comisioane bancare minime. Menţionăm asta pentru că, unii profesionişti, care deja folosesc un Card Routex emis în străinătate, se confruntă cu comisioane de sute de ori mai mari de fiecare dată când fac un virament internaţional pentru suplinirea lui. Pe lângă asta, şi viteza de transferare a banilor în Moldova e net mai mare, iar astfel în câteva ore de la plată soldul cardului Routex poate fi deja suplinit. Fireşte, clienţii care au aprobată o anumită limită de credit în contractele lor, pot folosi acea limită instantaneu. Iar în cazuri absolut excepţionale, cei de la Petrom Moldova sunt gata să-şi asiste clienţii lor cu o creditare imediată temporară în baza ordinului de plată executat şi ştampilat de banca clientului. Cu alte cuvinte, nu veţi rămâne niciodată neajutorat, chiar şi în cele mai complexe şi dificile situaţii.

Cum pot companiile solicita un card Routex de la Petrom Moldova?

Ei bine, cardul poate fi solicitat atât de companiile care au deja un card de combustibil Petrom, cât şi de cele care nu s-au numărat printre clienţii Petrom până acum la linkul următor.

Procedura e relativ simplă, fiind vorba de semnarea unui contract trilateral între companie, Petrom Moldova şi OMV International Services. Proceduri suplimentare pot fi necesare doar pentru companiile cu limite de credit, care vor fi garantate într-un mod diferit.

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Agora.md

Usatîi spune că a depus cerere pentru a renunța la pașaportul rus: „Demnitarii nu ar trebui să aibă dublă cetățenie”

Deputatul Renato Usatîi, ales ieri, 30 octombrie, vicepreședinte al Comisiei parlamentare pentru securitate națională, apărare și ordine publică, a confirmat că deține în continuare cetățenia Federației Ruse. Politicianul susține că a depus actele pentru renunțarea la această cetățenie de mai mulți ani, însă autoritățile ruse nu au examinat până acum dosarul. Cazul a stârnit reacții și critici în spațiul public, având în vedere funcția sensibilă deținută de Usatîi, care presupune acces la informații clasificate privind securitatea statului.

„Sunt câțiva ani de când am depus actele, și eu, și părinții mei, pentru a ne dezice de cetățenia rusă. Am făcut totul prin avocați care mă reprezintă. Dacă doriți, adresați-vă și dumneavoastră autorităților Federației Ruse, poate mă ajutați să urgenteze procesul”, a declarat Renato Usatîi în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8.

Deputatul a fost întrebat dacă consideră potrivit ca o persoană care deține cetățenia unui stat declarat agresor de Republica Moldova să ocupe o funcție în Comisia parlamentară pentru securitate națională. Usatîi a răspuns că nu consideră legitim ca demnitarii de stat să dețină mai multe cetățenii, însă a insistat că procesul de renunțare la cea rusă nu depinde de el.

„Din punctul meu de vedere, niciun cetățean al Republicii Moldova care deține cetățenia unui alt stat, și nu mă refer doar la Federația Rusă – nu trebuie să fie nici președinte, nici prim-ministru, nici ministru și nici deputat. Cetățenii de rând pot avea și zece cetățenii. Dar demnitarii de stat trebuie să rămână doar cu una cea moldovenească”, a spus Usatîi.

Parlamentarul a explicat că procedura de renunțare la cetățenia rusă a fost inițiată prin intermediul Biroului de Migrație al Federației Ruse, însă autoritățile de la Moscova nu i-au oferit niciun răspuns.

Subiectul privind cetățenia rusă a lui Renato Usatîi a revenit în atenția publică odată cu numirea sa în conducerea Comisiei parlamentare pentru securitate națională, apărare și ordine publică. În ședința plenară din 30 octombrie, deputatul Dinu Plîngău a criticat această decizie, afirmând că profilul lui Usatîi este „nepotrivit” pentru o funcție care presupune acces la informații sensibile despre securitatea statului.
Plîngău a propus ca, în locul lui Usatîi, să fie promovată colega sa de partid, deputata Partidului Nostru Elena Grițco, nominalizată anterior pentru Comisia pentru integrare europeană, sugerând un schimb de poziții între cele două comisii.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
screenshot

Problema numărul 1 a Republicii Moldova: ce spune premierul desemnat

Candidatul desemnat la funcția de premier, Alexandru Munteanu, consideră că, actualmente, cea mai mare problemă a Republicii Moldova este lipsa creșterii economice. El a declarat că acest fenomen nu produce doar efecte sociale asupra populației, ci și psihologice. Totodată, Munteanu a mai spus că Guvernul său intenționează să construiască o economie orientată spre investiții, iar „o mare parte” asistența financiară de 1,9 miliarde de euro, acordată de UE, va fi folosită pentru investiții, nu consum. Precizările au fost făcute pe 31 octombrie, în plenul Parlamentului, unde a venit pentru a cere votul de încredere al deputaților.

În timpul sesiunii întrebări-răspunsuri, deputatul socialist Igor Dodon l-a întrebat pe Alexandru Munteanu care este, în opinia sa, problema nr. 1 a Republicii Moldova la moment.

Sunt de părere că totul este relativ, dar, din toate probleme, sigur că lipsa creșterii economice rămâne problema nr. 1, fiindcă o creștere economică, în afară de aspectul economic, mai are și alte aspecte. Este și aspectul social, dar este și aspectul emoțional și psihologic. Când lucrurile se ameliorează, apare o speranță, apare o încredere că pot face lucruri, că pot investi, pot rămâne în țară, pot să-mi deschid un mic business. Și primul lucru la care fiecare din se uită: dacă există o creștere. Fiindcă, dacă există o creștere, înseamnă că și salariul meu crește, fie și puțin, sau pensiile. Deci, eu m-aș concentra asupra creșterii. (…) Noi avem deja program, idei. Discutasem și cu ministrul desemnat al Economiei despre cum s-a făcut în alte țări, cum s-a făcut la noi, în Republica Moldova. (…) Dar cred că avem șanse foarte bune acum să reușim în timpul cel mai apropiat să generăm o creștere care va fi observată de fiecare din cetățenii noștri”, a spus Munteanu.

Dodon s-a arătat, însă, nemulțumit de răspuns și a declarat că cea mai stringentă problemă cu care se confruntă țara noastră în prezent ar fi exodul populației. În replică, candidatul desemnat la funcția de premier a spus că emigrația este o consecință a lipse de creștere economică.

Exodul în mare măsură este o consecință a faptului că n-a fost o creștere. Sigur că noi am educat o generație liberă. Cetățenii R. Moldova sunt oameni liberi. Am construit un sistem educațional bun, care pregătește specialiști buni, care pleacă acolo unde se plătește mai bine. Deci, problema plecării e o problemă, dar e o consecință a faptului că n-am reușit aici să construim ceva mai viabil, mai frumos”, a declarat Alexandru Munteanu.

El a mai menționat că echipa sa guvernamentală se va concentra pe construirea unei economii de investiții, nu una de consum. „O să lucrăm foarte mult ca o mare parte din acea asistență pe care am primit-o de la Uniunea Europeană – și toate lumea știe: 1,9 miliarde – să fie folosită nu pentru consum, dar pentru investiții”, a precizat Munteanu.

Amintim că, astăzi, 31 octombrie, candidatul desemnat la funcția de premier, Alexandru Munteanu, prezintă în Parlament programul său de guvernare și echipa pe care o propune pentru Cabinetul de miniștri. La final, acesta va solicita vot de încredere deputaților.

În baza votului de încredere acordat de Parlament, președintele Republicii Moldova numește Guvernul prin decret, în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data adoptării de către Parlament a hotărârii pentru aprobarea programului de activitate al Guvernului și acordarea votului de încredere.

În termen de cel mult 3 zile calendaristice de la data emiterii decretului privind numirea Guvernului, membrii Executivului depun individual, în fața șefului statului, jurământul.

***

Alexandru Munteanu – de carieră economist – a fost propus la funcția de prim-ministru de PAS, care a obținut din nou majoritatea după alegerile parlamentare din septembrie. Pe 24 octombrie, după consultările cu fracțiunile parlamentare, președinta Maia Sandu l-a desemnat oficial la această funcție.

Igor Grosu/parlament.md

Care ar trebui să fie primele trei hotărâri ale viitorului prim-ministru? Igor Grosu a răspuns (VIDEO)

Igor Grosu, președintele Parlamentului și lider al Partidului de guvernare Acțiune și Solidaritate (PAS), a declarat că printre prioritățile noului premier ar trebui să fie pregătirea pentru sezonul de iarnă și un aflux bine structurat de proiecte privind alinierea legislației Republicii Moldova la cea europeană. Declarațiile au fost făcute pe 31 octombrie, înainte de ședința Parlamentului.

NewsMaker l-a întrebat pe Grosu care ar trebui să fie primele trei hotărâri ale viitorului prim-ministru. „Eu zic să-l lăsăm pe dumnealui să le spună, el le are, știe ce are de făcut. (…) O să fie acțiuni bune. (…) Bine, pregătirea pentru sezonul de încălzire de iarnă, darea în exploatare a liniei electrice (nota red. linia Vulcănești-Chișinău), care iată suntem pe ultima sută de metri, pachetul sau programul ce ține de compensarea pentru cetățeni în perioada rece a anului și sigur pe dimensiunea de integrare europeană vrem să avem un aflux foarte clar, bine structurat de proiecte privind aproximarea legislației Republicii Moldova la cea europeană”, a răspuns Grosu.

Menționăm că începând cu ora 10:00, pe 31 octombrie, candidatul desemnat la funcția de prim-ministru, Alexandru Munteanu, prezintă în fața deputaților Republicii Moldova programul său de guvernare și echipa pe care o propune. La final, el va solicita votul de încredere al parlamentarilor. Vezi aici lista tuturor miniștrilor care ar urma să facă parte din viitorul cabinet.

Colaj NM

Se va scumpi polița de asigurare medicală? Răspunsul candidatului la funcția de ministru al Sănătății VIDEO

Emil Ceban, propus la funcția de ministru al Sănătății, susține că nu vede premise pentru scumpirea poliței de asigurare. Totodată, el a declarat că, în acest mandat, va avea ca priorități construcția spitalelor regionale, digitalizarea sistemului de sănătate și asigurarea integrității în sistem. Declarațiile au fost făcute pe 31 octombrie, înainte de ședința Parlamentului.

Candidatul propus la funcția de ministru al Sănătății a fost întrebat de NewsMaker care vor fi inițiativele sale de bază în această funcție. „Să ducem mai departe construcția spitalelor regionale, să dezvoltăm asistența medicală primară, medicina de familie, digitalizarea sistemului de sănătate, sigură că integritatea și corupția din sistemul de sănătate și multe multe altele”, a răspuns el.

Întrebat care spitale urmează să fie modernizate prioritar, el a declarat: „Prioritar… în medicină tot este prioritar și tot se face în paralel. În primul rând o să facem o evidență la toate spitalele, la tot ceea ce există și o să prelungim modernizarea spitalelor care a fost începută în acești patru ani”.

La întrebarea dacă ar urma să se scumpească polița de asigurare, Emil Ceban a spus că nu au avut loc discuții în acest sens. „Astăzi nu văd eu careva premise ca să scumpim polița de asigurare”, a adăugat el.

Menționăm că, în 2025, prețul poliței medicale pentru cetățenii neasigurați este de 12.636 lei. În primele trei luni ale anului, persoanele obligate să se asigure individual beneficiază de facilități la plata primei.

***

Emil Ceban a fost ales deputat pe lista PAS în urma alegerilor parlamentare din 28 septembrie. Din anul 2019, el conduce Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”. Este absolvent al aceleiași instituții, Facultatea de Medicină Generală, precum și al studiilor de doctorat în specialitatea Urologie. De asemenea, este licențiat în drept la Universitatea de Studii Europene din Moldova și deține un master în economie, specialitatea Management, obținut la Academia de Administrare Publică.

Pe 26 octombrie, candidatul desemnat la funcția de prim-ministru, Alexandru Munteanu, a anunțat că îl propune pe Emil Ceban pentru funcția de ministru al Sănătății.

Menționăm că începând cu ora 10:00, pe 31 octombrie, Alexandru Munteanu prezintă în fața deputaților Republicii Moldova programul său de guvernare și echipa pe care o propune. La final, el va solicita votul de încredere al parlamentarilor. Vezi aici lista tuturor miniștrilor care ar urma să facă parte din viitorul cabinet.

Popescu renunță la mandatul de deputat, după ce a fost numit emisar special al Maiei Sandu: „Nu avem timp de pierdut”

Nicu Popescu renunță la mandatul de deputat în favoarea funcției de emisar special al președintelui pentru afaceri europene și parteneriate strategice. Anunțul a fost făcut de Popescu pe pagina sa de Facebook, pe 31 octombrie.

Pentru a contribui în continuare la procesul de aderare la UE și la consolidarea sprijinului european pentru Republica Moldova, renunț la mandatul de deputat și preiau poziția de Emisar special pentru afaceri europene și parteneriate strategice. În acest rol mă voi concentra pe dialogul politic și pe parteneriatele necesare cu instituțiile UE, cu statele membre, cu parlamentari, cu media și mediul cultural, precum și cu partenerii strategici ai Moldovei”, a scris Nicu Popescu.

Acesta a mai spus că, în noua sa funcție, ca colabora „strâns” cu Președinția, Parlamentul, Guvernul, Ministerul Afacerilor Externe și Biroul de Integrare Europeană.

Nu avem timp de pierdut: fiecare dialog, fiecare prieten și fiecare progres contează. Avem nevoie de unitate, claritate și încredere. Parcursul european este o responsabilitate și îl ducem la capăt”, a conchis el.

Amintim că, pe 31 octombrie, președinta Maia Sandu a semnat un decret prin care Nicu Popescu a fost numit emisar special pentru afaceri europene și parteneriate strategice.

Nicu Popescu a candidat la alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 pe lista PAS, reușind să obțină un mandat de deputat.

Anterior, acesta a fost ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene în perioada 2021-2024, în Guvernul Gavrilița și Guvernul Recean. De asemenea, el este co-director al Programului de Securitate Europeană la Consiliul European pentru Relații Externe (ECFR), cu sediul la Paris.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: