Ludmila Andronic: Sustenabilitatea este parte din ADN-ul Efes Moldova

Principiile de sustenabilitate sunt integrate în fiecare contract și în toate etapele lanțului valoric Efes Moldova

Mediul de afaceri are o responsabilitate morală față de mediul înconjurător și față de comunitatea în care activează, iar profitul nu este singurul indicator ce garantează succesul unei companii. Mai mult, prin implementarea principiilor de sustenabilitate și a obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD), afacerile pot construi punți de încredere cu societatea. Este convingerea pe care o are Ludmila Andronic, Directoare Afaceri Corporative a Companiei Efes Moldova – unul din cei mai importanți producători de bere și băuturi răcoritoare din Republica Moldova, parte a unui grup internațional de companii cu 95.000 de angajați în 86 de unități de producție în șapte sectoare ale economiei. Efes Moldova reprezintă un exemplu de afacere care, prin activitatea și investițiile sale, acordă prioritate problemelor de mediu, problemelor sociale și guvernanței corporative. Despre prioritățile, proiectele în care se implică și rezultatele obținute de Efes Moldova la capitolul sustenabilitate, ne povestește Ludmila Andronic:

De ce este important pentru mediul de afaceri de astăzi să participe la implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD)?
– Noi trăim într-o țară care, timp de 70 de ani a fost educată că businessul privat este ceva care ar trebui să trezească suspiciuni și întotdeauna trebuie să ne punem întrebarea de ce ei activează, care este interesul lor ascuns? Ei bine, implementarea obiectivelor de dezvoltare globală și construirea afacerilor în jurul acestora, constituie, în opinia mea, o șansă  unică de a crea punți de încredere și respect cu societatea. Deci implementarea ODD-urilor nu ține doar de alinierea afacerii la standardele europene, ci ține de a ne recâștiga acea atitudine și acel loc pe care îl merită afacerile, într-o economie și într-o țară  care se dorește a fi prosperă.

În ce măsură sunt integrate ODD-urile în activitățile companiei dumneavoastră și ale partenerilor dumneavoastră?
– Principiile de dezvoltare durabilă sunt integrate în toate etapele lanțului nostru valoric, de la câmpul de pe care recoltăm orzul și hameiul până la consumul responsabil pe care îl dorim, până la logistică, procesare și ambalaje durabile. Mai mult, principiile de sustenabilitate sunt integrate  în toate contractele noastre cu furnizorii. Orice contract încheiat de Efes Moldova la final are previziuni ce țin de ne-angajarea copiilor, condiții de muncă decente, salariu în alb și alte aspecte de etică a businessului.

Ce cale a parcurs compania în implementarea politicilor de realizare a ODD-urilor? Care a fost cea mai mare provocare?
– Noi, la Efes, obișnuim să spunem că sustenabilitatea este parte a ADN-ului nostru, pentru că noi am pornit pe această cale încă acum mulți ani. Primul raport de sustenabilitate a fost publicat încă în anul 2010. În 2011, Anadolu Efes a semnat Pactul Global. În 2014 am aderat la UN CEO Water Mandate, care este foarte important, fiindcă noi suntem o industrie care utilizează foarte multă apă în producția sa, iar din 2015 grupul a semnat Women Empowerment Platform. Aici, în Republica Moldova, noi am făcut lucrul ăsta doi ani în urmă, ca și companie separată. În 2019 am semnat Business Plastic Initiative, iar din 2020 avem un comitet global pentru sustenabilitate, care este condus de CEO. Și din 2022 avem un comitet pentru sustenabilitate și la nivel de board, ceea ce vorbește despre seriozitatea intențiilor noastre. În 2023 am lansat Sustainability Academy prin care trec toți angajații noștri din toate companiile, de toate profesiile și din toate pozițiile, iar anul trecut am fost printre primele companii care au făcut și au publicat un raport integrat, adică cel care arată riscurile sau performanțele financiare care decurg din principiile ESG.

Ce priorități ODD puteți evidenția în activitatea companiei?
– Obiectivele noastre de sustenabilitate sunt integrate și îndreptate în trei domenii prioritare pe care le-a ales Anadolu: mediul în care activăm, oameni cu care și pentru care lucrăm, și societatea în care activăm. Până în 2030 scopul nostru este să avem zero emisii de carbon în toate operațiunile, să avem toate operațiunile certificate „Zero deșeuri”, să reducem continuu utilizarea de plastic, să sporim impactul nostru social prin proiecte de investiții comunitare pe termen mediu și lung în parteneriat cu ONG-uri credibile și cu autorități publice locale și centrale, dar și să creștem reprezentanța femeilor în organizație de la 30 la 51%. În cazul Republicii Moldova noi am depășit deja această cifră. De asemenea, în management ne-am propus să avem cel puțin 30%  de femei în bordul companiei.

Care sunt politicile companiei ce țin de angajați și cât de implicați sunt ei în proiecte specifice de sustenabilitate?
– Noi ținem foarte mult la angajații noștri și întreprindem o serie de măsuri pentru a asigura șanse egale atât pentru bărbați, cât și femei. Vorbim despre acces la pachetele de beneficii, garantarea unui echilibru între viața privată și viața profesională. În același timp noi participăm cu multă pasiune la educarea tinerilor specialiști. Efes Moldova este implicat în programul de educație duală, în parteneriat cu ASEM și cu  Colegiul Tehnic al Universității tehnice din Moldova, oferind capabilități practice, în combinație cu studiul academic pe parcursul a trei ani de studii. De asemenea, am lansat proiectul Future, de care au beneficiat deja 15 studenți de la diferite instituții de învățământ. Acest program le oferă posibilitatea de a avea o practică plătită pe parcursul a patru luni. 

– Dar și angajații noștri sunt angajați în diverse programe de voluntariat. Noi mergem cu mare plăcere la acțiunile de salubrizare a parcurilor din Chișinău, răspundem la invitațiile Grădinei Botanice de a participa la curățeniile sezoniere, iar anul acesta voluntarii noștri au instalat căsuțe pentru păsări în parcul sectorului Ciocana, pentru că noi credem că și păsările au nevoie de o casă a lor, iar orășenii au nevoie de cântecul păsărilor.

Cele mai mari așteptări de la mediul de afaceri, în prezent, sunt legate de mediu. Care este strategia și soluțiile concrete ale companiei dumneavoastră
– Întradevăr, provocările și soluțiile de mediu pe care le oferă businessul, sau cel puțin soluțiile așteptate de la business, constituie un element foarte important. Noi avem câteva realizări la acest capitol. Spre exemplu, noi deținem unica stație privată de epurare a apelor, unde anual, tratăm 175 de mii de metri cubi de apă. Avem și un bazin cu pești, cu apă de la această stație, și astfel noi verificăm: dacă peștii trăiesc, înseamnă că apa cu siguranță este bună. De asemenea, am echipat stația de epurare a apelor cu o instalație de recuperare a biogazului, care ne permite să economisim anual 138 000 m3 de gaz, ceea ce e echivalentul aproximativ al consumului anual de gaz a 420 de apartamente. Toată berea produsă și ambalată de noi, aici, în Republica Moldova, este ambalată în sticlă reutilizabilă, ceea ce ne permite anual să reutilizăm 30 de milioane de sticle, echivalentul a 10 milioane de kg de deșeuri care nu ajung în natură, ci sunt reutilizate. 70% din flota noastră de stivuitoare este electrică, ceea ce ne micșorează anual amprenta de carbon cu 119 mii de m3. Anual reciclăm 90 kg de baterii și 80 de tone de hârtie, echivalentul a 1360 de copaci maturi. Mizăm mult pe digitalizarea proceselor pentru a minimiza consumul de hârtie, dar și pentru a îmbunătăți experiențele de muncă ale angajaților noștri. Borhotul nostru din malț, care este materia secundară în producția berii și care constituie o sursă bogată în proteine și alte substanțe nutritive, este furnizat crescătorilor de animale și utilizat în hrana sănătoasă și naturală pentru vite cornute mari și pești. Acestea sunt câteva din exemplele cu care chiar ne putem mândri.

Ce proiecte dezvoltați în prezent? În ce măsură reușiți să implicați și să inspirați partenerii – societatea, autoritățile locale, organizațiile donatoare?
– Noi avem câteva proiecte de suflet, la care ținem foarte mult și la care muncim foarte mult, iar rezultatele sunt pe măsură. Unul din proiecte se numește „Prietenește”, care presupune asigurarea unui suport generos și prietenos pentru trei direcții: „Prietenește pentru turism”, „Prietenește pentru femei” și „Prietenește pentru artă”.  Spre exemplu, este al cincilea an în care finanțăm afacerile din domeniul turismului receptor și am investit cu succes deja 2,4 milioane de lei. Un parteneriat deosebit îl avem cu autoritățile locale și oamenii din satul Ciuciulea, raionul Glodeni, unde, de patru ani organizăm un simpozion internațional de sculptură în lemn și transformăm un loc din centrul satului într-un parc de sculpturi. Este vorba despre spațiul din fața școlii vechi din localitate, care datează din a doua jumătate a secolului XIX, și care nu mai funcționează, dar este foarte bine păstrată. La ora actuală avem instalate acolo 30 de sculpturi și avem deschis și un hostel în clădirea restaurată a fostei maternități din sat, clădire care, anterior, de asemenea făcea parte din ansamblul renumitului conac Leondari-Buznea din acest sat. Acolo sunt multe locații care încă pot fi reabilitate și transformate, așa că noi rămânem în acest parteneriat și invităm pe cei interesați să se implice.

– Toate proiectele noastre ”Prietenește” vor continua și în anii viitori, pentru că noi considerăm important să avem un rol activ în dezvoltarea societății. De asemenea ne propunem să investim continuu în proiectele de mediu, pentru a reduce la zero emisiile de carbon așa cum o cere strategia de sustenabilitate a grupului Anadolu Efes.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Adriana Iacob / Shutterstock

SUA prelungesc termenul pentru vânzarea activelor internaționale ale Lukoil

Ministerul de Finanțe al SUA a amânat aplicarea unor sancțiuni împotriva „Lukoil”, pentru ca aceasta să aibă timp să-și vândă activele din străinătate, scrie publicația DW, care citează ministerul.

Dacă anterior se spunea că toate sancțiunile împotriva „Lukoil” vor intra în vigoare începând cu 21 noiembrie, acum termenul pentru vânzarea activelor a fost amânat cu trei săptămâni — până pe 13 decembrie. Până la aceeași dată, „Lukoil” are permisiunea de a efectua tranzacții legate de întreținerea, operarea sau lichidarea stațiilor sale din străinătate.

În plus, sancțiunile care vizează întreprinderile „Lukoil” din Bulgaria au fost amânate cu șase luni — până pe 29 aprilie 2026. Este vorba, în special, despre rafinăria „Neftohim” din Burgas, deținută de compania rusă, care asigură aproximativ 80% din piața bulgară de carburanți, precum și despre companiile care se ocupă cu alimentarea cu combustibil a aeronavelor și navelor.

***

Pe 22 octombrie, Statele Unite ale Americii au inclus, pe lista lor neagră de sancțiuni, două dintre cele mai mari companii petroliere ruse – Rosneft și Lukoil – precum și aproximativ 50 de filiale ale acestora. Ministrul de finanțe al SUA a declarat că cele două companii „finanțează mașinăria de război a Kremlinului”. Sancțiuni similare împotriva celor două companii au fost introduse cu o săptămână mai devreme și de către Marea Britanie.

„Lukoil” a decis să-și vândă activele din străinătate, ca urmare a sancțiunilor impuse de Statele Unite și Regatul Unit, care i-au înghețat activele și au interzis noi tranzacții. Se menționa că vânzarea va fi realizată în conformitate cu licența Biroului pentru Controlul Activelor Străine al Trezoreriei SUA, responsabil pentru aplicarea sancțiunilor. Compania a precizat că, dacă va fi necesar, va solicita prelungirea licenței pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a activelor sale externe.

Inițial s-a raportat că activele, inclusiv cele din Europa și SUA, vor fi cumpărate de compania elvețiană Gunvor, apropiată prietenului Putin, Gennadi Timcenko. Totuși, Washingtonul a blocat această tranzacție. Ulterior, „Lukoil” a cerut SUA mai mult timp pentru vânzarea activelor.

Fostul prim-ministru al Republicii Moldova și ex-director al Rompetrol Moldova, Ion Sturza, a declarat că „Lukoil are în România 300 de stații peco, în Moldova 100”. „În ambele state, Lukoil are aproximativ 20% din piață de retail. Specificul Moldovei — la motorină deține aproape 50% din import și 100% la jetul de aviație”, a adăugat Sturza.

Pe 12 noiembrie, aeroportul din Chișinău a preluat în administrare, cu titlu gratuit, terminalul petrolier al companiei Lukoil, în baza unui contract de comodat. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a declarat că acordul permite continuarea livrărilor de kerosen către sectorul avia și reprezintă o măsură de urgență, în condițiile riscului ca, din 21 noiembrie, Lukoil să nu mai poată furniza și opera terminalul. Pentru a asigura rezervele necesare, autoritățile au anunțat că au negociat cu o companie românească livrarea de combustibil către aeroportul Chișinău. Ministrul Energiei a dat asigurări că, în ciuda situației din jurul companiei petroliere ruse, Moldova este asigurată cu combustibil și stocurile sunt stabile.

virgilio.it

Presa: o femeie din Republica Moldova, găsită moartă într-o pădure din Italia

O femeie originară din Republica Moldova, în vârstă de 31 de ani și mamă a doi copii de 7 și 11 ani, a fost găsită moartă pe 14 noiembrie într-o zonă împădurită de la marginea localității Cave, lângă capitala Italiei, scrie Rotalianul. Despre acest caz au scris mai multe publicații italiene.

Potrivit sursei citate, femeia locuia de doi ani și jumătate în Valmontone, o comună în provincia Roma.

Pe 13 noiembrie, după ce și-a lăsat cei doi copii la școală, s-a urcat la volanul mașinii sale, iar din acel moment familia nu a mai reușit să ia legătura cu ea. Partenerul ei a mers imediat la carabinierii din Cave și a depus o plângere de dispariție, scrie publicația.

În dimineața zilei de 14 noiembrie, corpul neînsuflețit al femeii a fost găsit într-o zonă cu vegetație, lângă via di Santa Maria del Monte, în apropierea localității Cave. La aproximativ 200 de metri distanță se afla mașina ei. Lângă corp au fost găsite geanta personală și alte bunuri, printre care cheile autoturismului. Potrivit sursei citate, pe corpul femeii nu au fost observate urme de violență. Se menționează că a fost găsit și un bilet de rămas bun.

Publicația notează că autopsia urmează să stabilească cu exactitate cauza morții. Potrivit sursei citate, anchetatorii iau în considerare inclusiv un detaliu din trecut: femeia își denunțase fostul partener la forțele de ordine pentru rele tratamente.

Imagine simbol

Șase localități din Moldova își aleg primarii. Două își schimbă și consiliile locale

Pe 16 noiembrie, șase localități din Republica Moldova își aleg primarii, iar în două dintre acestea este aleasă și o nouă componență a consiliului local. Toate cele 21 de secții de votare au fost deschise la ora 07:00. La urne sunt așteptați peste 22 mii de alegători.

Alegeri locale noi pentru funcția de primar sunt organizate în satul Ustia din raionul Glodeni, comuna Natalievca din raionul Fălești, comuna Cremenciug din raionul Soroca, satul Bașcalia din raionul Basarabeasca, comuna Călinești din raionul Fălești și orașul Leova. Pentru funcția de primar au fost înregistrați 12 de candidați, dintre care 10 sunt desemnați de partide politice, iar alții 2 candidează independent. 3 dintre candidați sunt femei, iar 9 sunt bărbați.

În comuna Călinești din raionul Fălești și orașul Leova va fi aleasă și o nouă componență a consiliului local. Pentru funcția de consilier în consiliile locale sunt înregistrați 78 de candidați, dintre care 38 femei și 40 bărbați. 2 persoane candidează independent, alte 76 de persoane se regăsesc pe listele a 4 formațiuni politice.

Pentru aceste alegeri, Comisia Electorală Centrală (CEC) a tipărit, în total, 38 975 buletine de vot, dintre care 34 397 în limba română și 4 578 în limba rusă. Potrivit CEC, la urnele de vot sunt așteptați peste 22 mii de alegători.

Până la ora 09:00, în total, dreptul la vot a fost exercitat de către 849 de alegători sau 3,76% din cei așteptați la urnele de vot.

„Alegătorul care, din motive de sănătate sau din alte motive temeinice, nu poate veni în localul secției de votare, poate solicita votarea cu urna de vot mobilă. În ziua votării, cererile se aprobă de biroul electoral până la ora 14:00 numai la prezentarea unui certificat medical”, a precizat instituția electorală.

Cele 21 de secții de votare vor fi deschise până la ora 21:00. 

Motivele organizării alegerilor în aceste localități

Alegerile din satul Ustia, raionul Glodeni, au loc urmare a decesului primarului.

Alegerile din comuna Natalievca, raionul Fălești, se desfășoară în contextul demisiei edilului.

În comuna Cremenciug, raionul Soroca, au loc alegeri după ce primarul a demisionat.

Alegerile din satul Bașcalia, raionul Basarabeasca, au loc în contextul decesului primarului localității.

Alegerile din comuna Călinești, raionul Fălești, și orașul Leova au loc în urma procesului de amalgamare voluntară, prin care a fost consolidat sistemul administrației publice locale și au fost comasate următoarele unități administrativ-teritoriale: comuna Călinești cu localitățile din componența acesteia — Călinești, Chetriș, Chetrișul Nou și Hîncești — din raionul Fălești, și orașul Leova cu localitățile din componența acestuia — Sărata-Răzeși, Sîrma și Tochile-Răducani. Astfel, Comisia a stabilit desfășurarea alegerilor locale noi pentru funcția de primar și pentru o nouă componență a Consiliului comunal Călinești, raionul Fălești, precum și pentru funcția de primar și o nouă componență a Consiliului orășenesc Leova.

parlament.md

Costiuc respinge acuzațiile unei deputate PAS cu privire la averea sa: „Ce înseamnă venituri ilegale?”

Deputatul Partidului „Democrația Acasă” Vasile Costiuc a respins acuzațiile colegei sale din partea PAS, Victoria Belous, potrivit cărora ar fi obținut venituri ilegală și nu le-ar fi declarat. Costiuc a catalogat afirmațiile parlamentarei ca fiind „politice” și a îndemnat-o să depună un denunț penal, dacă dispune de dovezi. Precizările au fost făcute în cadrul ediției din 14 noiembrie a emisiunii „Întreabă Ghețu” de la TV8.

Sunt declarații politice. Ce înseamnă venituri ilegale? Dacă dumneaei cunoaște că cetățeanul Costiuc a obținut venituri ilegale a obținut ceva ilegală, să meargă să depună plângere la procuratură, la Ministerul de Interne, la Inspectoratul Fiscal și să nu rămână doar pe cuvinte, pe foaie. În momentul în care nu o să depună nicio cerere și nu o să demonstreze, societatea o să-și facă concluziile de rigoare. (…) Toate veniturile mele sunt declarate”, a spus Vasile Costiuc.

Amintim că, în cadrul ședinței Parlamentului din 13 noiembrie, deputata PAS Victoria Belous a spus că Vasile Costiuc ar fi obținut venituri ilegale, care nu ar fi fost declarate la Serviciul Fiscal de Stat. Belous, care este fostă ministră a Finanțelor, și-a îndemnat colegul să-și clarifice situația fiscală și să depună declarațiile restante.

Conform declarației sale de avere și interese personale pentru anul 2024, Vasile Costiuc a acumulat venituri de 120 000 de lei din salariul plătit de partid și 100 000 de lei obținuți din activitatea pe rețelele de socializare. Veniturile familiei au fost completate de salariul soției – peste 219 000 de lei din activitatea la Grădinița nr. 3 din Durlești și de aproape 3 500 de lei românești primiți ca alocație din România.

Costiuc a indicat și sumele primite de soția sa pentru activitatea în birourile electorale: 1 400 de euro pentru participarea la organizarea alegerilor din România și 13 000 de lei oferiți de CEC pentru activitatea la alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

În declarația de avere figurează și un teren agricol, intrat în posesia sa în 2009, evaluat la circa 6 000 de lei. În 2020, acesta și-a cumpărat un apartament de 61 m², estimat la valoarea de 40 000 de euro (preț de piață).

Iar în 2024, liderul „Democrația Acasă” a cumpărat și un Mercedes fabricat în 2015, evaluat la aproximativ 360 000 de lei.

stripes.com

Pe clădirea Pentagonului au fost instalate plăci cu inscripția „Departamentul Războiului”

Pe clădirea Pentagonului din SUA au fost instalate plăcuțe cu inscripția „Departamentul Războiului” în locul celor vechi cu „Departamentul Apărării”. Noile panouri din bronz au fost montate personal de șeful Pentagonului, Pete Hegseth, relatează stripes.com. El a declarat că „abordează cu maximă seriozitate redenumirea instituției”.

Președintele SUA, Donald Trump, a semnat încă în septembrie un decret privind redenumirea Departamentului Apărării în Departamentul Războiului. Noua denumire este deja folosită în comunicatele de presă ale instituției, însă pentru modificarea oficială este necesară o decizie a Congresului. Deocamdată nu se știe când va fi examinată această inițiativă, dar mulți democrați s-au pronunțat deja împotriva ei.

Respectăm tot ceea ce a reprezentat Departamentul Apărării, dar acum începe o nouă eră — era Departamentului Războiului, orientat spre victorii în războaie și spre o înțelegere clară a misiunii. Trupele noastre trebuie să plece în misiuni având conștiința clară că obiectivul lor este să obțină succes și să învingă”, a declarat Pete Hegseth.

NBC scrie, cu referire la surse anonime din Congres, că redenumirea departamentului ar putea costa 2 miliarde de dolari. Cheltuielile vor depinde de numărul de inscripții, antete și alte elemente de identificare ce trebuie înlocuite.

Departamentul Apărării al SUA, denumit tradițional Pentagon datorită formei clădirii sale, a fost creat în structura actuală în 1947. Instituția a unificat marina militară, forțele terestre și forțele aeriene. Primele două au fost anterior o singură instituție și se numeau Departamentul Războiului, care exista încă din 1789.

Între 1947 și 1949, departamentul unificat s-a numit Departamentul Național Militar, iar din 1949 — Departamentul Apărării.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: