Ludmila Andronic: Sustenabilitatea este parte din ADN-ul Efes Moldova

Principiile de sustenabilitate sunt integrate în fiecare contract și în toate etapele lanțului valoric Efes Moldova

Mediul de afaceri are o responsabilitate morală față de mediul înconjurător și față de comunitatea în care activează, iar profitul nu este singurul indicator ce garantează succesul unei companii. Mai mult, prin implementarea principiilor de sustenabilitate și a obiectivelor de dezvoltare durabilă (ODD), afacerile pot construi punți de încredere cu societatea. Este convingerea pe care o are Ludmila Andronic, Directoare Afaceri Corporative a Companiei Efes Moldova – unul din cei mai importanți producători de bere și băuturi răcoritoare din Republica Moldova, parte a unui grup internațional de companii cu 95.000 de angajați în 86 de unități de producție în șapte sectoare ale economiei. Efes Moldova reprezintă un exemplu de afacere care, prin activitatea și investițiile sale, acordă prioritate problemelor de mediu, problemelor sociale și guvernanței corporative. Despre prioritățile, proiectele în care se implică și rezultatele obținute de Efes Moldova la capitolul sustenabilitate, ne povestește Ludmila Andronic:

De ce este important pentru mediul de afaceri de astăzi să participe la implementarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD)?
– Noi trăim într-o țară care, timp de 70 de ani a fost educată că businessul privat este ceva care ar trebui să trezească suspiciuni și întotdeauna trebuie să ne punem întrebarea de ce ei activează, care este interesul lor ascuns? Ei bine, implementarea obiectivelor de dezvoltare globală și construirea afacerilor în jurul acestora, constituie, în opinia mea, o șansă  unică de a crea punți de încredere și respect cu societatea. Deci implementarea ODD-urilor nu ține doar de alinierea afacerii la standardele europene, ci ține de a ne recâștiga acea atitudine și acel loc pe care îl merită afacerile, într-o economie și într-o țară  care se dorește a fi prosperă.

În ce măsură sunt integrate ODD-urile în activitățile companiei dumneavoastră și ale partenerilor dumneavoastră?
– Principiile de dezvoltare durabilă sunt integrate în toate etapele lanțului nostru valoric, de la câmpul de pe care recoltăm orzul și hameiul până la consumul responsabil pe care îl dorim, până la logistică, procesare și ambalaje durabile. Mai mult, principiile de sustenabilitate sunt integrate  în toate contractele noastre cu furnizorii. Orice contract încheiat de Efes Moldova la final are previziuni ce țin de ne-angajarea copiilor, condiții de muncă decente, salariu în alb și alte aspecte de etică a businessului.

Ce cale a parcurs compania în implementarea politicilor de realizare a ODD-urilor? Care a fost cea mai mare provocare?
– Noi, la Efes, obișnuim să spunem că sustenabilitatea este parte a ADN-ului nostru, pentru că noi am pornit pe această cale încă acum mulți ani. Primul raport de sustenabilitate a fost publicat încă în anul 2010. În 2011, Anadolu Efes a semnat Pactul Global. În 2014 am aderat la UN CEO Water Mandate, care este foarte important, fiindcă noi suntem o industrie care utilizează foarte multă apă în producția sa, iar din 2015 grupul a semnat Women Empowerment Platform. Aici, în Republica Moldova, noi am făcut lucrul ăsta doi ani în urmă, ca și companie separată. În 2019 am semnat Business Plastic Initiative, iar din 2020 avem un comitet global pentru sustenabilitate, care este condus de CEO. Și din 2022 avem un comitet pentru sustenabilitate și la nivel de board, ceea ce vorbește despre seriozitatea intențiilor noastre. În 2023 am lansat Sustainability Academy prin care trec toți angajații noștri din toate companiile, de toate profesiile și din toate pozițiile, iar anul trecut am fost printre primele companii care au făcut și au publicat un raport integrat, adică cel care arată riscurile sau performanțele financiare care decurg din principiile ESG.

Ce priorități ODD puteți evidenția în activitatea companiei?
– Obiectivele noastre de sustenabilitate sunt integrate și îndreptate în trei domenii prioritare pe care le-a ales Anadolu: mediul în care activăm, oameni cu care și pentru care lucrăm, și societatea în care activăm. Până în 2030 scopul nostru este să avem zero emisii de carbon în toate operațiunile, să avem toate operațiunile certificate „Zero deșeuri”, să reducem continuu utilizarea de plastic, să sporim impactul nostru social prin proiecte de investiții comunitare pe termen mediu și lung în parteneriat cu ONG-uri credibile și cu autorități publice locale și centrale, dar și să creștem reprezentanța femeilor în organizație de la 30 la 51%. În cazul Republicii Moldova noi am depășit deja această cifră. De asemenea, în management ne-am propus să avem cel puțin 30%  de femei în bordul companiei.

Care sunt politicile companiei ce țin de angajați și cât de implicați sunt ei în proiecte specifice de sustenabilitate?
– Noi ținem foarte mult la angajații noștri și întreprindem o serie de măsuri pentru a asigura șanse egale atât pentru bărbați, cât și femei. Vorbim despre acces la pachetele de beneficii, garantarea unui echilibru între viața privată și viața profesională. În același timp noi participăm cu multă pasiune la educarea tinerilor specialiști. Efes Moldova este implicat în programul de educație duală, în parteneriat cu ASEM și cu  Colegiul Tehnic al Universității tehnice din Moldova, oferind capabilități practice, în combinație cu studiul academic pe parcursul a trei ani de studii. De asemenea, am lansat proiectul Future, de care au beneficiat deja 15 studenți de la diferite instituții de învățământ. Acest program le oferă posibilitatea de a avea o practică plătită pe parcursul a patru luni. 

– Dar și angajații noștri sunt angajați în diverse programe de voluntariat. Noi mergem cu mare plăcere la acțiunile de salubrizare a parcurilor din Chișinău, răspundem la invitațiile Grădinei Botanice de a participa la curățeniile sezoniere, iar anul acesta voluntarii noștri au instalat căsuțe pentru păsări în parcul sectorului Ciocana, pentru că noi credem că și păsările au nevoie de o casă a lor, iar orășenii au nevoie de cântecul păsărilor.

Cele mai mari așteptări de la mediul de afaceri, în prezent, sunt legate de mediu. Care este strategia și soluțiile concrete ale companiei dumneavoastră
– Întradevăr, provocările și soluțiile de mediu pe care le oferă businessul, sau cel puțin soluțiile așteptate de la business, constituie un element foarte important. Noi avem câteva realizări la acest capitol. Spre exemplu, noi deținem unica stație privată de epurare a apelor, unde anual, tratăm 175 de mii de metri cubi de apă. Avem și un bazin cu pești, cu apă de la această stație, și astfel noi verificăm: dacă peștii trăiesc, înseamnă că apa cu siguranță este bună. De asemenea, am echipat stația de epurare a apelor cu o instalație de recuperare a biogazului, care ne permite să economisim anual 138 000 m3 de gaz, ceea ce e echivalentul aproximativ al consumului anual de gaz a 420 de apartamente. Toată berea produsă și ambalată de noi, aici, în Republica Moldova, este ambalată în sticlă reutilizabilă, ceea ce ne permite anual să reutilizăm 30 de milioane de sticle, echivalentul a 10 milioane de kg de deșeuri care nu ajung în natură, ci sunt reutilizate. 70% din flota noastră de stivuitoare este electrică, ceea ce ne micșorează anual amprenta de carbon cu 119 mii de m3. Anual reciclăm 90 kg de baterii și 80 de tone de hârtie, echivalentul a 1360 de copaci maturi. Mizăm mult pe digitalizarea proceselor pentru a minimiza consumul de hârtie, dar și pentru a îmbunătăți experiențele de muncă ale angajaților noștri. Borhotul nostru din malț, care este materia secundară în producția berii și care constituie o sursă bogată în proteine și alte substanțe nutritive, este furnizat crescătorilor de animale și utilizat în hrana sănătoasă și naturală pentru vite cornute mari și pești. Acestea sunt câteva din exemplele cu care chiar ne putem mândri.

Ce proiecte dezvoltați în prezent? În ce măsură reușiți să implicați și să inspirați partenerii – societatea, autoritățile locale, organizațiile donatoare?
– Noi avem câteva proiecte de suflet, la care ținem foarte mult și la care muncim foarte mult, iar rezultatele sunt pe măsură. Unul din proiecte se numește „Prietenește”, care presupune asigurarea unui suport generos și prietenos pentru trei direcții: „Prietenește pentru turism”, „Prietenește pentru femei” și „Prietenește pentru artă”.  Spre exemplu, este al cincilea an în care finanțăm afacerile din domeniul turismului receptor și am investit cu succes deja 2,4 milioane de lei. Un parteneriat deosebit îl avem cu autoritățile locale și oamenii din satul Ciuciulea, raionul Glodeni, unde, de patru ani organizăm un simpozion internațional de sculptură în lemn și transformăm un loc din centrul satului într-un parc de sculpturi. Este vorba despre spațiul din fața școlii vechi din localitate, care datează din a doua jumătate a secolului XIX, și care nu mai funcționează, dar este foarte bine păstrată. La ora actuală avem instalate acolo 30 de sculpturi și avem deschis și un hostel în clădirea restaurată a fostei maternități din sat, clădire care, anterior, de asemenea făcea parte din ansamblul renumitului conac Leondari-Buznea din acest sat. Acolo sunt multe locații care încă pot fi reabilitate și transformate, așa că noi rămânem în acest parteneriat și invităm pe cei interesați să se implice.

– Toate proiectele noastre ”Prietenește” vor continua și în anii viitori, pentru că noi considerăm important să avem un rol activ în dezvoltarea societății. De asemenea ne propunem să investim continuu în proiectele de mediu, pentru a reduce la zero emisiile de carbon așa cum o cere strategia de sustenabilitate a grupului Anadolu Efes.

 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Cristian Jardan

Jardan, despre oferta de a deveni ministru: Am fost sunat de o persoană apropiată de dl. Munteanu

Ministrul Culturii, Cristian Jardan, a declarat că propunerea de a fi parte a Guvernului Munteanu a fost una „neașteptată”. El a relatat că a fost contactat de „o persoană apropiată” de Alexandru Munteanu, care l-a invitat la o discuție cu viitorul premier. Jardan a menționat că, ulterior, s-a întâlnit cu Munteanu, care i-a înaintat propunerea de a fi ministru al Culturii, și, după ce s-a consultat cu familia, a acceptat oferta. Precizările au fost făcute în cadrul unui interviu pentru redacția Cu Sens, publicat pe 22 noiembrie.

Neașteptat, recunosc. Am fost sunat să ne vedem… De către o persoană apropiată de domnul Munteanu, care m-a chemat la o discuție cu domnul Munteanu. Am venit, am discutat. Am rămas surprins. (…) Deodată i-am spus, hai să spun așa, scheletele din dulapul meu, ca să știe cu cine vorbește și despre ce vorbește. Nu ne cunoșteam înainte de asta. Atunci am făcut cunoștință. Imediat i-am spus ce și cum, i-am zis că e o propunere care nu-ți vine în fiecare zi, dar bineînțeles că am nevoie să mă consult. Am cerut două zile de consultare. Nu m-am consultat atât de mult, decât cu familia. Dar am avut nevoie de aceste zile ca să înțeleg mai bine despre ce este vorba. Și într-un final am acceptat”, a declarat Cristian Jardan.

Amintim că Cristian Jardan a preluat mandatul de ministrul al Culturii pe 1 noiembrie, odată cu învestirea în funcție a Cabinetului condus de premierul Alexandru Munteanu.

Cristian Jardan s-a născut pe 18 mai 1983 în orașul Cornești, raionul Ungheni.

A absolvit Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj, fiind licențiat în Sociologie. Ulterior, a urmat cursurile Școlii de Studii Avansate în Jurnalism din Chișinău. A activat la ProTV Chișinău, unde a deținut mai multe funcții, precum și la General Media Grup. În 2015 a devenit director al portalului de știri „Unimedia.info”. În perioada 2020-2021 a fost angajat la „Ziarul de Gardă”. Între anii 2021 și 2023 a fost redactor-șef al portalului „Replica Media”.

În martie 2023, Cristian Jardan a fost numit consilier politic în Cabinetul prim-ministrului de la acea vreme, Dorin Recean.

Soția sa, Aurica Jardan, este consilier al președintelui Parlamentului, Igor Grosu.

screenshot

Când ar putea începe reconstrucția clădirii Filarmonicii Naționale? Răspunsul ministrului Culturii

Ministrul Culturii, Cristian Jardan, a declarat că autoritățile intenționează să realizeze un studiu de fezabilitate asupra clădirii Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici” înainte de începerea reconstrucției. El a menționat că lucrările de reabilitare vor demara cel mai târziu în anul 2027. Precizările au fost făcute în cadrul unui interviu pentru Cu Sens, publicat pe 22 noiembrie.

Ce ține de Filarmonică, e o chestiune mai complicată. Această clădire a ars, sunt niște ruine, de fapt, acolo. Au mai rămas coloanele, au mai rămas câteva elemente. E un proiect complex, costisitor. Dar ceea ce facem acum, imediat, este să avem un studiu de fezabilitate, pentru a cunoaște tot ce a rămas. Înțeleg că mai sunt anumite probleme legate de niște proprietăți acolo. Deci sunt lucruri care trebuie de identificat și de clarificat înainte de a începe un șantier. Inclusiv oricine ar veni cu bani, de exemplu, ar veni mâine „Hai, noi finanțăm”… Noi, din păcate, la acest moment nu avem un studiu de fezabilitate, ca să-i spunem începem de aici până acolo”, a declarat Cristian Jardan.

El a menționat că concursul de soluții arhitecturale pentru reabilitarea clădirii Filarmonicii, organizat anterior de Ministerul Culturii, a fost „doar de idei”. „Unul foarte bun, benefic, s-au văzut multe idei bune. Dar noi trebuie să începem de la un studiu de fezabilitate și asta o să facem în continuare”, a adăugat ministrul.

Totodată, Cristian Jardan a spus că lucrările de reparație a clădirii vor începe cel târziu în 2027. „M-am întâlnit și cu colectivul Filarmonicii, i-am avertizat din start. Sunt proiecte de infrastructură care durează, din păcate. Sunt și proceduri. Și bani mulți trebuie pentru a-i identifica”, a menționat el.

Amintim că, pe 20 septembrie 2020, la Filarmonica Națională a avut loc un incendiu, care a distrus practic în totalitate interiorul clădirii.

Câteva zile mai târziu, Guvernul a deschis un cont special pentru colectarea fondurilor necesare reconstrucției Filarmonicii. În iunie 2025, ministrul Culturii de la acea vreme, Sergiu Prodan, a declarat în plenul Parlamentului că, imediat după incediu, au fost donați circa 6 milioane de lei, care se află în contul Ministerului Finanțelor. Oficialul declara atunci că fondurile sunt destinate „exclusiv procesului de construcție și nu pot fi utilizate pentru alte etape, precum elaborarea proiectului tehnic”.

Pe 5 noiembrie, Cristian Jardan a declarat că reconstrucția Filarmonicii Naționale este una din prioritățile mandatului său și că va depune eforturi pentru a avansa proiectul. Ministrul Culturii a spus că asistența financiară de 1,9 miliarde de euro, acordată de UE, include resurse pentru reparația edificiului, însă suma prevăzută, nu va acoperi toate cheltuielile.

***

Filarmonica Națională, inaugurată în 1940, era una dintre cele mai importante instituții de cultură din Republica Moldova, găzduind concerte ale Orchestrei Simfonice Naționale, capelei corale „Doina” și altor colective de prestigiu. Sala mare, cu o capacitate de 1 000 de locuri, era considerat un reper al vieții muzicale din țară.

jurnaluldearges.ro

România: Un microbuz cu 18 pasageri din Republica Moldova a luat foc în mers

Un microbuz care transporta 18 persoane din Republica Moldova a fost cuprins de flăcări în timp ce se deplasa pe drumul național 11A, în județul Bacău. Informațiile au fost confirmate de Centrul Infotrafic al Poliției Române, potrivit Jurnalul de Argeș.

Potrivit sursei citate, incidentul s-a produs pe porțiunea dintre localitățile Huruiești și Homocea.

Vehiculul a luat foc în mers, însă șoferul a reușit să oprească rapid, iar pasagerii au evacuat microbuzul înainte ca incendiul să se extindă. Nimeni nu a fost rănit, oamenii reușind să se îndepărteze în siguranță.

La fața locului au intervenit echipaje de pompieri pentru stingerea completă a focului și pentru îndepărtarea riscului de reaprindere. Pe durata intervenției, circulația rutieră către Bârlad a fost restricționată, traficul desfășurându-se alternativ pe sensul opus.

captură de ecran

Jaf într-un schimb valutar din Florești, în toiul nopții. Poliția caută făptașii (VIDEO)

Doi bărbați au jefuit, în noaptea de 22 spre 23 noiembrie, un schimb valutar din Florești. Anunțul a fost făcut de Inspectoratul General al Poliției (IGP), precizând că făptașii au furat „o sumă mare de bani”, care a fost ulterior găsită în stradă.

Potrivit unui comunicat emis de IGP, în jurul orei 03:00, oamenii legii au fost sesizați despre un furt într-un schimb valutar din Florești. Sesizarea a parvenit din partea unei companii private de pază, responsabilă de paza sediului respectiv.

La fața locului, polițiștii au depistat dispariția unei sume mari de bani. Conform primelor cercetări, safeul era descuiat în momentul pătrunderii în încăpere, ușa de la intrare fiind însǎ deteriorată cu o rangă metalică, depistatǎ la fața locului. Grupul operativ de documentare a întreprins toate cercetările de rigoare, o sumă mare de bani fiind depistată în stradă (într-un sac și un plic)”, a transmis IGP.

Inspectoratul General al Poliției a menționat că primele investigații aratǎ cǎ făptașii sunt doi bărbați, care aveau complici în comiterea infracțiunii.

Suma respectivă a fost preluatǎ, pe 22 noiembrie, de la o filialǎ din Bălți și depozitatǎ la Florești.

La moment au loc acțiuni de investigație pentru stabilirea tuturor circumstanțelor și identificarea făptașilor.

Facebook/Igor Grosu

Igor Grosu va participa la o nouă ediție a Summit-ului Platforma Internațională Crimeea

Președintele Parlamentului, Igor Grosu, va participa la cea de-a patra ediție a Summitului parlamentar al Platformei Internaționale Crimeea. Evenimentul se va desfășura luni, 24 noiembrie, și va fi găzduit de Riksdagul Suediei.

Summitul va reuni președinți ai parlamentelor naționale și ai organizațiilor interparlamentare. Din delegația legislativului Republicii Moldova face parte Igor Grosu și Ana Calinici, vicepreședinta Comisiei pentru integrare europeană.

Evenimentul este organizat pentru a evidenția consecințele anexării Crimeei de către Rusia. De asemenea, subiectele abordate în discuții vor viza sancțiunile, drepturile omului, securitatea, precum și consecințele economice și de mediu. În context, vor susține discursuri președintele Riksdagului Suediei, Andreas Norlén, președintele Radei Supreme a Ucrainei, Ruslan Stefanciuk, iar președintele Ucrainei, Vladimir Zelenski, va avea un mesaj video. De asemenea, președintele Parlamentului, Igor Grosu, va susține un discurs în care se va referi la consecințele războiului din Ucrainei, inclusiv asupra Republicii Moldova.

Platforma Crimeea a fost lansată la nivel guvernamental la Kiev în 2021, la inițiativa președintelui Ucrainei, Vladimir Zelenski, și este un forum internațional de consultare și coordonare. Ea are loc la diferite niveluri – între guverne, miniștri de externe, parlamente și adunări interparlamentare, precum și societatea civilă și comunitățile de experți. Scopul este încetarea ocupației Crimeei și returnarea sa pașnică Ucrainei.

Totodată, la Stockholm, președintele Parlamentului, Igor Grosu, mai are planificate întrevederi cu omologii săi din Bulgaria, Croația și Lituania. Iar în după-amiaza zilei de 24 noiembrie, șeful legislativului se va întâlni cu moldovenii stabiliți cu traiul în Suedia.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: