Cum a reușit o patiserie de familie din Chișinău să se dezvolte în pofida pierderilor și a carantinei
«Napoleon» ca acasă
Cum a reușit o patiserie de familie din Chișinău să se dezvolte în pofida pierderilor și a carantinei
Patiseria „Vanilie" este situată chiar în centrul sectorului Botanica din capitală. În meniu – „Napoleon", „Kiev" și „Tort cu nuci", „Medovik", „Cheesecake", „Eclere". S-ar părea că e ca la toți. Dar există un aspect – gustul este altul, ca acasă. În mare parte, datorită faptului că aceste torturi și prăjituri se produc din ingrediente naturale. De fapt, la început, această idee a „gustului ca acasă" aducea doar pierderi. NM povestește, de ce, în pofida tuturor dificultăților, Ana Ceapai, proprietara „Vanille", nu a închis afacerea, cum a activat patiseria în perioada carantinei și de ce prețurile produselor lor sunt mai mari decât cele de pe piață.
Cum o pasiune a devenit o afacere
Patiseria „Vanille" este situată în apropiere de intersecția străzilor Dacia și bulevardul Traian. În cafeneaua „Vanille", mică și confortabilă, sunt câteva măsuțe. Aici ai parte de o atmosferă calmă, unde poți servi o ceașcă de ceai sau o cafea cu o bucățică de tort sau ecler. Iarde curând a apărut și o terasă.
Familia Ceapai și-a deschis patiseria în anul 2009.
directorul și coproprietarul „Vanille"
Ana Ceapai
«Încă din copilărie mi-a plăcut să gătesc torturi și biscuiți, dar ideea de a deschide propria afacere nu mi-a venit dintr-odată. Soțul m-a susținut, spunând că dacă îmi place atât de mult acest lucru, trebuie să mă ocup de el la nivel de profesionist».
Ea și soțul său nu erau începători în afaceri, dar activau într-un alt domeniu – Ana Ceapai presta servicii de brokeraj. După ce s-au mai gândit, soții au decis să cumpere o mică patiserie, care de trei ani nu mai funcționa. „Era într-o stare tare jalnică. Am început să construim totul, cărămidă cu cărămidă. Știind acum prin ce am trecut, nu sunt convinsă că aș fi acceptat să mai trec o dată prin aceasta", menționează Ana Ceapai.
Fiica sa Tatiana a devenit cofondator al afacerii. „Am început să achiziționăm utilaje. Acolo era doar un cuptor, un mixer și câteva frigidere", își amintește Ana. Ea afirmă că încă de la bun început, a dorit ca prăjiturile și torturile din patiseria sa să fie ca acasă.
Ana Ceapai: «Îmi doream ca prăjiturile noastre să fie deosebite, să aibă gust de casă și să fie din ingrediente naturale».
Ana Ceapai: «Îmi doream ca prăjiturile noastre să fie deosebite, să aibă gust de casă și să fie din ingrediente naturale».
Am început cu rețetele de familie cunoscute: în primul meniu aveam „Napoleon", „Kiev", „Tortul cu nuci", „Medovik", „Chessecake". În prima perioadă, în patiseria noastră lucrau câteva persoane.
Dar lucrul nu a mers imediat. Din cauza ingredientelor naturale costisitoare, costul de producere și prețul de vânzare a produselor era mai mare decât cel al concurenților.
“
Mulți nu înțelegeau, de ce este atât de scump: în alte cafenele o porție de tort „Napoleon" costa 6-10 lei, iar la mine – 27 de lei.
Ana Ceapai
Cum o pasiune a devenit afacere
De la pierderi până la profit a fost o cale lungă – afacerea a fost neprofitabilă timp de aproape cinci ani.
“
Timp de trei ani, au fost minusuri teribile, apoi, periodic, ajungeam la zero. Acopeream pierderile cu banii din afacerea mea de brokeraj, soțul mă ajuta, dar în fiecare lună îmi promiteam că voi mai lucra până la sfârșitul lunii și îmi voi vinde afacerea.
Ana Ceapai
Antreprenoarea povestește că în toți cei cinci ani de pierderi, lipsa plăților pentru chirie a ajutat-o să se mențină pe linia de plutire, pentru că patiseria era proprietatea lor.
Pentru a depăși situația, Ana și fiica sa extindeau asortimentul, perfecționau produsele, căutau clienți noi. Au încercat chiar și să ieftinească producerea, pentru că pe piață exista o ofertă mare de premixuri și alte ingrediente care sunt utilizate de multe industrii în domeniul patiseriei pentru reducerea costurilor materiei prime. Dar au renunțat foarte repede la cea din urmă, pentru că înlocuirea ingredientelor afecta calitatea și gustul, ceea ce nu corespundea conceptului Anei.
«Producătorii de premixuri veneau la noi și ne spuneau – luați praf, puțină apă și crema este gata. Dar voi folosiți gălbenușuri, lapte», — își amintește Ana Ceapai.
«Producătorii de premixuri veneau la noi și ne spuneau – luați praf, puțină apă și crema este gata. Dar voi folosiți gălbenușuri, lapte», — își amintește Ana Ceapai.
Ea mai spune că a încercat să investească și în publicitate, dar s-a constatat că publicitatea bună nu era pentru buzunarul lor.
„Situația s-a schimbat în anul 2014, când produsele noastre au apărut în vitrinele rețelei de supermarketuri „Pegas". Datorită acestei colaborări, au apărut clienți noi și brandul nostru a devenit recunoscut", povestește Ana.
Cum afacerea a luat avânt
Ana Ceapai spune că atunci când afacerea era în pierdere, fiica sa i-a propus să extindă asortimentul cu bucate obișnuite. „Dar conceptual, eu nu vedeam în cafeneaua noastră nimic altceva, decât dulciuri", menționează antreprenoarea. Ce-i drept, în meniu există totuși câteva poziții care nu sunt dulci – este vorba despre cunoscutele plăcinte „quiche" și „banitsa", producție proprie.
Imediat ce afacerea a luat avânt, numărul de angajați ai întreprinderii a crescut până la 32 de persoane, iar încăperile de producere ocupă acum aproape 190 m.p. În această perioadă s-a schimbat și asortimentul patiseriei: s-au adăugat poziții noi, de exemplu, eclerele franțuzești, macarons, torturile cu mousse ș.a.
«De obicei, noi singuri găsim rețete noi. De exemplu, când sunt peste hotare, văd vreun tort, îl gust apoi încercăm acasă să creăm ceva al nostru, inspirat de gusturile noi», —povestește Ana Ceapai.
«De obicei, noi singuri găsim rețete noi. De exemplu, când sunt peste hotare, văd vreun tort, îl gust apoi încercăm acasă să creăm ceva al nostru, inspirat de gusturile noi», —povestește Ana Ceapai.
Iar acum doi ani ea a hotărât să-și facă afacerea mai eficientă din punct de vedere energetic, ceea ce ar corespunde mai mult spiritului companiei, dar și ar favoriza economii considerabile de resurse financiare. Patiseria obținea energie electrică de la o clădire din preajmă, care era mai scumpă decât dacă ar fi fost obținută direct de la furnizor. Atunci, Ana și Tatiana Ceapai au decis să aplice pentru susţinerea unui proiect de consultanţă la BERD. Astfel, în cadrul Programului Consultanță pentru Micul Business, care deja de 15 ani oferă servicii de consultanță pentru afacerile mici și mijlocii, Ana și fiica sa au obținut un grant în valoare de 10 mii de euro din fondurile Uniunii Europene. Grantul a fost oferit pentru a elabora un audit energetic complex al încăperilor, dar și pentru documentația tehnică pentru sistemul intern de asigurare cu energie electrică, sistemul extern de asigurare cu energie electrică, sistemul de ventilație, sistemul de aer condiționat și de încălzire pentru satisfacerea necesităților companiei privind asigurarea cu energie electrică.
“
A fost un proiect costisitor pentru noi care necesita investiții – trebuia să întindem firele electrice de la scut, să schimbăm o mulțime de lucruri în sistemul de ventilație, de încălzire etc.Totodată, am înlocuit toate echipamentele vechi cu altele mai econome din punct de vedere energetic.. Am obținut o economisire considerabilă pentru că sarcinile noastre de muncă au crescut de 2-3 ori, iar facturile – doar de 1,5 ori.
Ana Ceapai
Ce impact a avut pandemia asupra afacerii
Din cauza carantinei, cafenelele și restaurantele nu au funcționat aproape toată primăvara. Ana susține că patiseria lor a reușit să supraviețuiască datorită livrărilor pe care le făceau în magazinele alimentare, care atunci erau deschise.
Cu puțin timp înainte de carantină, Ana Ceapai a decis să amenajeze o terasă de vară.
“
În toți acești 10 ani, mi-am dorit o terasă de vară, dar nu aveam posibilitatea. În sfârșit, când au apărut banii, am comandat un proiect de terasă și am decis să înnoiesc vitrinele din cafenea. Și când colo – carantină. Cer anularea proiectului, dar mi se spune – nu putem, echipamentul este deja pe drum.
Ana Ceapai
Iar în această vară, la patiseria „Vanille" a apărut terasa. Ce-i drept, banii pentru ea încă nu s-au recuperat, menționează Ana.
directorul și coproprietarul „Vanille"
Ana Ceapai
«O problemă este și faptul că, din diferite motive, nu livrăm în magazine toate pozițiile, iar asta scade din profit. Și mai este o problemă – acum, din cauza epidemiei, nu toți vor să iasă din casă ori nu doresc să meargă la Botanica. Atunci am înțeles că pentru noi este foarte important să facem un site modern, cu serviciul de comandă și livrare, pentru a oferi un serviciu și mai bun tuturor clienților noștri, mai ales că acest lucru permite nu numai să creștem vânzările și să reducem riscurile pandemiei, dar și să devenim mult mai competitivi pe o perioadă îndelungată».
Elaborarea unui site web, de asemenea, se realizează cu suportul BERD. În cadrul programului „Femeile în Afaceri", finanțat de Guvernul Suediei, compania va obține un grant în valoare de 60 la sută din costurile (fără TVA) serviciilor de consultanță pentru crearea site-ului.
Cei de la „Vanille" speră că după Anul Nou, după ce va fi lansat noul site, va ajunge la nivelul de vânzări de dinaintea crizei.