Ochelari: cum se aleg corect lentilele şi ramele

De-a lungul vieții ochii noștri sunt supuși unor provocări vizuale. Cele mai multe dintre ele sunt inofensive și pot fi corectate prin purtarea de ochelari.

Acordând o atenție sporită alegerii noilor dumneavoastră ochelari vă veți asigura nu doar că aceștia vor fura toate privirile, dar și că vă vor reflecta și vor deveni parte din personalitatea dumneavoastră. În prezent, este de la sine înțeles faptul că lentilele pentru ochelari în sine trebuie să-i asigure purtătorului o vedere optimă

De la alegerea tratamentelor, a ramelor și până la alegerea lentilelor, medicul oftalmolog de categoria superioară Victoria Grumeza a realizat un ghid pas-cu-pas pentru alegerea ochelarilor de vedere.

Pasul 1 – Consultația specialistului

Consultația include determinarea viciilor de refracție (miopia, hipermetropia, presbiopia și astigmatismul) cu ajutorul autorefractometrului computerizat și alegerea lentilelor cu dioptrii potrivite.

Conform statisticilor mondiale :

27% din populația lumii suferă de miopie
32% dintre europeni suferă de hipermetropie
73% din adulți se confruntă cu simptomele sindromului privitului la calculator

Pasul 2 – Stabilirea genului de activitate

Un alt factor important luat în considerare de către specialist este genul de activitate al pacientului (conducător auto, operator de calculator, pedagog etc.). Pentru persoanele cu miopie în dependență de dioptrie recomandăm lentile pentru distanță, cu tratament specific. De exemplu (antireflex, UV protecție, fotocromatice, hidrofobe, cu indice de refracție înalt și cu protecție împotriva luminii albastre).

Șoferilor le recomandăm un tip de lentile cu tratament ce protejează de lumina orbitoare și reflexii, asigurând o vedere clară și cu un contrast bun.

Pentru persoanele ce utilizează diferite distanțe de vizualizare pe parcursul zilei recomandăm lentile personalizate degresive sau progressive.

Pasul 3 – Stabilirea materialului lentilei

Există mai multe tipuri de lentile pentru ochelari: monofocale, bifocale, progresive, degresive (pentru birou), pentru tinerii presbiopi. În funcție de materialul din care sunt fabricate pot fi din sticlă, plastic, policarbonat.

Cele din sticlă se zgârie mai greu, dar se sparg mai ușor, existând riscul de accidente.

Cele din plastic sunt mai ușoare, au o rezistență mai bună la lovituri și au tratament de durificare pentru a nu se zgâria ușor.

Cele din policarbonat sunt cele mai ușoare și au o rezistență foarte mare la impact.

Grosimea lentilelor este dată de indicele de refracție și se alege în funcție de prescripție. Cu cât indicele este mai mare, cu atât lentila este mai subțire și mai ușoară.

Pasul 4 – Selectarea ramei

În ceea ce privește ramele ochelarilor, de regulă consultantul sau optometristul propune câteva modele potrivite, pentru a va ghida prin multitudinea de produse și oferte.

Specialistii aplica regulă de aur: Persoanelor cu față rotundă recomandam rame unghiulare, în timp ce persoanelor cu față ascuțită li se potrivesc ramele cu forma rotunda. Persoanele cu fața ovală sunt norocoase, deoarece ele pot alege orice tip de ramă. Persoanele cu față triunghiulară sau în formă de inimă vor fi mai mult ca sigur sfătuite de optometristul lor să aleagă o ramă subțire, ovală.

Pasul 5 – Asistență suplimentară după achiziție

După ce ridicați ochelarii verificați singur dacă ochelarii vă sunt confortabili. Aceștia nu trebuie să cauzeze niciun disconfort nasului, tâmplelor sau zonelor din jurul urechilor. Uneori poate fi foarte util ca, după una sau două săptămâni de la primirea noilor ochelari, clienții să se întoarcă la specialist pentru efectuarea ajustărilor necesare.

La Optica Farmacia Familiei vă așteaptă speciliștii care vă vor oferi o abordare individuală în alegerea ochelarilor de vedere potriviți.

CATALOG OPTICA FAMILIEI

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Popșoi, despre comerțul cu Rusia: „Ne-am împușca în picior, alternativa e mult mai scumpă”

Moldova menține o abordare precaută în relațiile economice cu Federația Rusă, pentru a proteja atât interesele cetățenilor, cât și pe cele ale agricultorilor, care încă depind de piața rusă. Declarația a fost făcută de ministrul Afacerilor Externe, Mihai Popșoi, în cadrul emisiunii „Cutia Neagră” de la TV8. Oficialul a subliniat că o parte dintre fermierii din nordul țării încă depind de piața rusă.

„Atunci când avem relații diplomatice și dorim să protejăm interesele cetățenilor noștri, dar și interesele economice – având în vedere exporturile în Federația Rusă și importurile, care, deși s-au diminuat semnificativ, continuă pentru anumite categorii de produse, inclusiv agricole, din nordul și sudul țării, trebuie să fim conștienți de complexitatea problemei”, a explicat oficialul.

Oficialul a precizat că aproximativ 20% din anumite categorii de produse exportate ajung în Rusia. În ceea ce privește importurile, îndeosebi cele de îngrășăminte – care reprezintă între 60 și 70% din consumul intern, Popșoi a explicat că alternativele disponibile pe piețele internaționale sunt mult mai scumpe și logisticele sunt complicate.

„E ușor să faci lucruri pripite și radicale, după care să-ți dai seama că ai greșit. De aceea trebuie să avem o abordare conștiencioasă, atât timp cât agenții noștri economici și cetățenii Republici Moldova au de beneficiat de pe urma exporturilor, inclusiv în Federația Rusă sau în Belarus. Atunci nu putem introduce restricții la importul din aceste țări. Dar chiar dacă ne-am dorit, în cazul fertilizanțelor, efectiv ne-am împușcat în picior, pentru că alternativa este mult mai scumpă”, a mai spus Popșoi.

Întrebat de ce în cazul gazului din Rusia, Moldova a putut renunța dar la alte produse rusești nu, Popșoi a explicat că chiar dacă nu mai depindem de gazul rusesc, multe țări din regiune și nu doar din regiune se confruntă cu dependențe existențiale.

„Diversificarea este dificilă, iar prețul poate fi avantajos în anumite situații. În trecut, acordurile cu Federația Rusă pentru importul gazelor au fost completate de achiziții pe piața internațională de gaz lichefiat, inclusiv din Statele Unite”, a precizat oficialul.

Datele Biroului Național de Statistică arată că în primele 9 luni ale anului, principalele țări de destinație pentru exporturile moldovenești au fost România (29,6%), Italia (9,3%), Turcia (8,8%), pe când, Federația Rusă a avut doar 3 la sută din cotă. Comparativ cu perioada precedent a anului trecut, exporturile către Rusia au scăzut cu 15,8%, iar în structura importurilor, produsele din Federația Rusă reprezintă mai puțin de 2%.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Peste 40 de mii de consumatori din Moldova au primit facturi mai mari la gaz. Ce pot face în acest caz

Aproximativ 40.000 de consumatori din Republica Moldova au primit recent facturi la gaze care nu reflectă consumul real, iar pentru circa 14.000 de consumatori, recalculările efectuate începând cu 1 septembrie 2025 nu au fost reflectate în facturile curente emise de SA „Moldovagaz”. În facturile emise de SA „Energocom”, aceste sume apar ca avans și vor fi distribuite corect în perioadele următoare, au precizat pentru NewsMaker reprezentanții SA „Moldovagaz”, prestator de servicii pentru „Energocom”.

Potrivit instituției, problemele semnalate de mai mulți consumatori privind facturile majorate la gaze se datorează unor factori tehnici și operaționali. Principalul motiv îl constituie imposibilitatea operatorului sistemului de distribuție (OSD) de a citi indicii reali ai contoarelor instalate în apartamente. Deși consumatorii au obligația de a asigura accesul personalului OSD pentru citirea contoarelor, în multe cazuri accesul nu este permis, ceea ce împiedică efectuarea citirilor la termen.

„În lipsa acestor date, OSD este obligat să aplice consumuri estimate, conform prevederilor legale. În anumite situații, estimările pot depăși consumul efectiv. Pe lângă aceasta, au fost identificate și alte cauze ale diferențelor: unele bănci comerciale nu au transmis la timp indicii contoarelor pentru aproximativ 40.000 de consumatori, iar în alte cazuri, indicii transmiși direct de consumatori au fost declarați eronat, generând diferențe suplimentare”, a explicat Moldovagaz.

Echipele SA „Moldovagaz” și SA „Energocom”, împreună cu operatorii implicați, lucrează deja la corectarea neconcordanțelor, astfel încât fiecare consumator să regăsească în factura finală consumul real. Moldovagaz subliniază că facturile următoare vor reflecta indicii corecți, iar diferențele apărute vor fi ajustate corespunzător.

„Consumatorii trebuie să faciliteze accesul operatorului la contoare și să achite doar în limita consumului efectiv, conform indicilor declarați, până la finalizarea recalculărilor. În cazul în care există discrepanțe între consumul din factură și cel de pe contor, consumatorii trebuie să se adreseze fie furnizorului, fie operatorului sistemului de distribuție, pentru corectarea datelor în facturile viitoare”, a mai precizat Moldovagaz.

Amintim că mai multe persoane din Republica Moldova s-au plâns că au primit facturi la gaz majorate, care nu reflectă consumul real. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a confirmat că au fost semnalate asemenea cazuri. Directorul general al ANRE, Alexei Taran, a precizat că acest lucru se întâmplă deoarece operatorii nu au acces la contor și nu pot vedea exact consumul. Potrivit lui Taran, regulamentul permite includerea unei sume estimative pentru maximum trei luni, iar ulterior, când contorul este verificat, suma se corectează integral.

Un consumator al Energocom s-a plâns pe online că a folosit căldura autonomă timp de câteva ore, seara, și a primit o factură de 1 800 de lei. Până acum, el a menționat că plătea cel mult 300–400 de lei. Ulterior, mai mulți consumatori au raportat probleme similare la postarea acestuia.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!

Rachete și lansatoare de grenade: imagini foto și video din camionul cu armament de la vamă. Șoferul – reținut

Șoferul camionului care a încercat să intre în România, încărcat cu muniții – între care rachete antitanc, lansatoare de grenade și pese de la drone – a fost reținut, anunță Poliția Română. Acesta este suspectat de constituirea unui grup infracțional organizat, contrabandă calificată și folosirea de acte nereale la autoritatea vamală.

Conform probelor, tânărul, în vârstă de 37 de ani, ar fi aderat la un grup infracțional organizat transfrontalier, specializat în contrabandă cu arme și muniții cu destinația Israel. În camionul condus de acesta au fost găsite, anunță Poliția Română, 18 rachete antitanc portabil, 8 lansatoare de grenade antitanc, un sistem portabil de apărare antiaeriană și piese ale unei drone.

Potrivit sursei, pentru a nu fi descoperite la control, în documentele care însoțeau transportul s-ar fi făcut mențiuni „nereale”. Mai exact, că încărcătura ar fi fost constituită din deșeuri metalice. Pentru a nu fi descoperit, armamentul a fost ambalat în folii metalice, elemente textile și amplasate în cutii de lemn. 

„Urmează să fie sesizat judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Iași, cu propunere de arestare preventivă a persoanei reținute, pentru 30 de zile”, mai precizează Poliția Română.

***

Pe 20 noiembrie, presa din România a scris că mai multe instituții ale statului român intervin în Vama Albița–Leușeni, după ce într-un camion oprit la control au fost descoperite arme de foc și componente pentru lansatoare de rachete.

Serviciul Vamal al R. Moldova a declarat că „suspiciunile inițiale au fost semnalate de un funcționar vamal al Republicii Moldova” și că, în acest sens, acesta „a informat colegii din cadrul autorității vamale române”. Ulterior, directorul Serviciului Vamal, Radu Vrabie, a confirmat că în transport se afla armament. Cazul a fost descoperit, în noaptea de 19 spre 20 noiembrie, „de autoritatea vamală română, după ce funcționarul serviciului vamal de pe partea moldovenească a solicitat inițierea controlului, având în vedere că scanerul se află pe partea română”, a declarat Vrabie.

Procurorii români susțin că transportul, încărcat cu elemente de armament depistate la intrarea în România prin vama Albița, aparține unei firme de transport din Republica Moldova și că avea ca destinație, conform documentelor, un beneficiar din Israel.

Procurorii din Republica Moldova au anunțat că două persoane au fost reținute pentru 72 de ore. Totodată, au precizat, cu referire la informațiile preliminare, că transportul nu traversase anterior frontiera cu Ucraina.

Între timp, deputatul și vicepreședintele Comisiei parlamentare pentru securitate națională, apărare și ordine publică, Renato Usatîi, au cerut audieri pe platforma Comisiei. Lideri ai partidelor de opoziție cer, la rândul lor, convocarea Consiliului Suprem de Securitate și demisii, inclusiv a șefului SIS, IGP, Poliția de Frontieră și Serviciul Vamal.

Reamintim, conform declarațiilor făcute de președintele Comisiei parlamentare pentru securitate națională, apărare și ordine publică, Lilian Carp, în camionul de la vama Albița–Leușeni se afla armament de origine sovietică, produs în anii ’70, precum și alte tipuri produse în Federația Rusă. Parlamentarul a precizat că se încearcă obținerea mai multor detalii de la cele două persoane reținute, însă acestea „nu prea merg la discuții”.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!


EVAX: Prima aplicație care aduce evacuatorul la un click distanță

Defecțiunile auto apar mereu pe neașteptate, dar soluția poate fi simplă: aplicația EVAX permite comandarea unui evacuator la fel de ușor ca un taxi – prima și unica platformă de acest tip din Moldova.

De obicei, găsirea unui serviciu de tractare înseamnă timp pierdut și stres suplimentar. Într-un trafic aglomerat sau pe un drum izolat, fiecare minut contează. EVAX scurtează și ușurează acest proces – o aplicație care conectează instant șoferul aflat în dificultate cu cel mai apropiat evacuator disponibil.

Într-o perioadă în care aproape totul se rezolvă prin telefon – de la comenzi și plăți, până la transport sau servicii – era firesc ca și tractarea auto să devină la fel de accesibilă. Prin tehnologie, EVAX transformă o situație neprevăzută într-un proces controlat și eficient, eliminând nevoia de apeluri și explicații lungi. Serviciul este rapid, sigur și complet digitalizat – un exemplu de inovație locală care aduce confort real pe drumurile din Moldova.

Platforma detectează automat locația, afișează tipurile de vehicule și trimite comanda direct celui mai apropiat șofer. În plus, timpul estimat până la sosire poate fi urmărit în timp real, ceea ce oferă transparență totală a procesului.

Avantaje care economisesc timp

  • Interfață intuitivă – navigare clară, fără opțiuni inutile;
  • Proces complet automatizat – fără apeluri sau explicații suplimentare;
  • Transparență totală – urmărire în timp real a comenzii și tractării;
  • Accesibilitate 24/7 – serviciul funcționează la orice oră, în toată țara;
  • Șoferi rapizi și experimentați – intervenții eficiente, efectuate în siguranță;
  • Ușurință de utilizare – e la fel de simplu să comanzi un evacuator ca un taxi.

Eficiență testată în cifre

Timpul mediu de răspuns al echipei este de aproximativ 15 minute, iar până acum au fost efectuate peste 5000 de tractări pentru mai mult de 1000 de clienți. Serviciul acoperă peste 50 de orașe și localități din Republica Moldova – de la Chișinău și Bălți până la zone rurale și drumuri secundare.

Servicii pentru orice tip de vehicul

Aplicația EVAX oferă soluții pentru o gamă variată de vehicule – de la autoturisme și SUV-uri, până la furgonete, motociclete, camioane ușoare sau utilaje agricole. Platforma folosește echipamente specializate, asigurând transport sigur și eficient, indiferent de dimensiunea sau tipul mașinii.

Mai multe detalii pe www.evax.md sau www.evacuator-chisinau-moldova.md, ori la numărul +373 69 885 887.

Pentru actualizări și oferte curente, urmăriți EVAX pe rețelele sociale: Facebook | Instagram | TikTok Descărcați gratuit aplicația EVAX din App Store și Google Play – ajutorul pe care îl puteți avea mereu la îndemână.

Imagine simbol

Pacientă în șoc emoțional, după moartea fiului de 16 ani, tratată umilitor la spitalul din Orhei? Reacția instituției

O femeie, internată la Spitalul Raional Orhei în stare de șoc emoțional după ce fiul ei de 16 ani a murit într-o sală de sport din Chișinău, ar fi fost supusă unor comportamente umilitoare din partea unor asistente și infirmiere din secția de reanimare a instituției. Detalii se regăsesc într-o plângere depusă de o rudă a femeii la Ministerul Sănătății. Între timp, rudele susțin că au fost informate despre deschiderea unei anchete interne în cadrul spitalului, iar ministerul a stabilit un termen limită pentru prezentarea rezultatelor. Într-o reacție publică, spitalul a asigurat că va examina toate aspectele semnalate și că vor fi aplicate sancțiuni în cazul unor nereguli.

Detalii din plângerea adresată

Pe 10 noiembrie, în adresa Ministerului Sănătății a fost adresată o plângere, publicată de stiri.md, în care o femeie a menționat că mătușa ei „s-a confruntat cu lipsă totală de empatie și comportamente umilitoare din partea unor asistente medicale și infirmiere” în perioada internării în secția de reanimare a Spitalului Raional Orhei. Potrivit acesteia, mătușa ei a fost internată pe 28 octombrie „după ce a suferit un șoc emoțional sever, cauzat de moartea subită a fiului ei de doar 16 ani, survenită în sala de sport”. Potrivit stiri.md, este vorba despre cazul tragic din 27 octombrie, când un băiat de 16 ani a murit într-o sală de sport a unui colegiu din sectorul Botanica.

„Am fost martoră directă la comportamentul personalului față de mătușa mea”, a adăugat femeia, menționând că acesteia „i s-a refuzat apa, i s-a vorbit pe ton ridicat și jignitor”. „În seara zilei de 29 octombrie, mama mea (sora pacientei) a găsit-o murdară de materii fecale, deja uscate. Asistenta de serviciu stătea pe telefon, spunând că „a avut un caz mai urgent de trimis la Chișinău”. Când mama a cerut voie să o curățe pe sora ei, a fost refuzată”, se mai arată în plângere. Pacienta a rămas internată până pe 30 octombrie.

Femeia a subliniat că plângerea „se referă strict la comportamentul unor asistente și infirmiere din secția de reanimare”, nu la medici.

Anchetă internă

Tot pe 10 noiembrie, femeia a scris pe o rețea de socializare că a fost informată despre deschiderea unei anchete interne în cadrul Spitalului Raional Orhei.

Ulterior, pe 14 noiembrie, a anunțat că a primit răspuns de la minister. „Plângerea mea a fost înregistrată, iar Ministerul a transmis cazul direct către conducerea Spitalului Raional Orhei pentru examinare și luarea măsurilor necesare. În același timp, Ministerul a stabilit un termen limită clar: până la data de 5 decembrie 2025, spitalul este obligat să prezinte rezultatele anchetei și măsurile întreprinse. Reamintesc tuturor că nu dorim bani sau compensații. Dorința noastră este una singură: să nu mai sufere nimeni din cauza lipsei de empatie și nepăsării unor persoane din sistem. Dacă ancheta confirmă ceea ce am semnalat, așteptăm ca persoanele responsabile să fie înlăturate din funcțiile lor, pentru ca asemenea situații să nu se mai repete”, a adăugat femeia.

Precizările spitalului

Pe 21 noiembrie, administrația Spitalului Raional Orhei a declarat că „a luat act de informațiile apărute recent în spațiul public referitoare la modul de îngrijire a unei paciente internate în secția Anestezie și Terapie Intensivă în perioada 28–30 octombrie 2025”.

„Spitalul condamnă cu fermitate orice formă de tratament lipsit de respect, demnitate sau profesionalism față de pacienți. Standardele instituției, obligațiile legale și etica medicală impun personalului nostru o conduită ireproșabilă, bazată pe empatie, grijă și responsabilitate, mai ales în cazul pacienților aflați în stare critică”, au declarat reprezentanții instituției medicale.

Spitalul a mai declarat că „în urma apariției acestor informații, administrația a dispus demararea imediată a unei anchete interne complete și imparțiale, care va examina toate aspectele semnalate”.

„Comisia desemnată își desfășoară activitatea cu maximă rigurozitate, iar instituția va colabora cu toate autoritățile competente, asigurând transparența necesară în limitele cadrului legal. Dacă investigația va confirma existența unor nereguli sau abateri, vor fi aplicate sancțiunile prevăzute de legislația muncii și de regulamentele interne, inclusiv măsuri disciplinare severe în cazurile grave”, se arată într-o declarație publică a spitalului.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: