Agenții de publicitate vor fi plătiți suplimentar pentru reclamă. Dar numai în presa independentă
Full Article 7 minutes read

Agenții de publicitate vor fi plătiți suplimentar pentru reclamă. Dar numai în presa independentă

Un nou operator va apărea pe piața de publicitate din Moldova în timpul cel mai apropiat – Casa de vânzări  „Independent Media House” (IMH), care susține că va vinde publicitate doar în presa independentă. Totodată, noua casă de vânzări intenționează să lucreze fără comision și chiar să acopere o parte din cheltuielile de publicitate ale operatorilor. NM s-a interesat, cum va funcționa aceasta, ce cred operatorii de pe piață și cum IMH va determina, dacă presa este independentă sau nu.

Cine este noul operator?

Surse de pe piața de publicitate au comunicat pentru NM despre venirea pe această piață a unui nou operator – Casa de vânzări „Independent Media House” (IMH). Ulterior, informația a fost confirmată de Marian Olari, directorul IMH. El a spus că IMH va vinde publicitate doar în presa independentă. „Noi vom lucra fără comision. IMH este un ONG, de aceea veniturile nu constituie scopul nostru principal. Noi vom plasa publicitatea la prețurile propuse de mass-media. În plus, vom compensa cheltuielile operatorilor de publicitate”, a spus Olari.

Directorul IMH a adăugat că deocamdată nu este gata să dezvăluie toată informația cu privire la compensarea cheltuielilor operatorilor de publicitate. Dar a precizat că este vorba despre faptul că  agenții de publicitate fie vor beneficia de oportunități de publicitate suplimentare (de fapt, mai multă reclamă), fie vor putea să-și reducă cheltuielile pentru publicitate. Potrivit afirmațiilor lui Marian Olari, mass-media va primi bani pentru publicitate în volum deplin.

Potrivit afirmațiilor lui Olari, cheltuielile administrative ale IMH și compensațiile pentru agenții de publicitate vor fi acoperite prin proiectele finanțate de partenerii externi și de donatorii internaționali: Fondul European pentru Democrație (EED), Fondul Național pentru Democrație (NED), Ambasada Marii Britanii în Moldova. „Pe piața de la noi există trei case de vânzări care comercializează timp de publicitate la anumite posturi de televiziune și o cotă mai mică de televiziuni de care nimeni nu se interesează și nu știe, care este publicul lor”, a menționat Olari, adăugând că „în prezent, presa independentă deține mult inventar publicitar care nu este vândut (spațiu de publicitate).

Directorul IMF a mai menționat că noua casă de publicitate nu va cere drepturi exclusive în colaborarea cu aceste instituții media, deci, în paralel, acestea vor putea să vândă de sine stătător publicitate și prin intermediul altor case de publicitate.

Întrebat de NM, cum IMH va determina, dacă presa este independentă sau nu, Marian Olari a s-a referit la un studiu pe care l-au efectuat acum un an, împreună cu organizația ERIM („Drepturi Egale și Presă Independentă) – monitorizarea mass-media. În baza rezultatelor acestuia, s-a identificat presa care a fost clasificată ca fiind independentă. De asemenea, pentru a determina publicul mass-media, inclusiv a celei regionale, s-a efectuat un sondaj de amploare care a inclus 10 mii de respondenți.

Olari a mai spus că în continuare, IMH va avea un consiliu consultativ și un analitic media care vor stabili dacă presa este independentă.

Printre instituțiile media care au fost clasificate ca fiind independente în baza studiului și cu care IMH este dispus să colaboreze, sunt posturile de televiziune cu acoperire națională TV8, Jurnal TV, Pro TV, posturile de televiziune regională Drochia TV, Bas TV, Elita TV, Albasat TV, posturile de radio Jurnal FM, Drochia FM, Radio Albena, Radio Media, Bas FM și portalurile Jurnal, Pro TV, TV 8, Locals, Diez, Unimedia, NewsMaker, Ziarul de Gardă, Nord News, «СП» („SP”) etc.

Cei de la IMH afirmă că își pot începe activitatea chiar anul acesta și că acum se duc negocieri cu operatorii de publicitate. „Nu pot face niciun fel de prognoze, câți operatori de publicitate vor lucra cu noi, pentru că situația economică din țară este instabilă. Multe depind de clienții pe care îi vom convinge să-și plaseze publicitatea prin intermediul nostru”, a spus Olari.

Ce spun operatorii de pe piață

În prezent, pe piața de publicitate din Moldova activează trei case mari de vânzări care se ocupă de comercializarea reclamei televizate: „Casa Media” (deținută de omul de afaceri Dorin Pavelescu, pe care presa îl consideră persoană din anturajul fostului lider al Partidului Democrat, Vladimir Plahotniuc) „Exclusiv Sales House” (aparține deputatului socialist Corneliu Furculiță) și „Nota TV” (aparține omului de afaceri Valentin Stețco).

Cei de la „Exclusiv Media House” au comunicat pentru NM că nu au auzit despre noua casă de vânzări și că vor putea comenta situația după ce vor studia informația. Totodată, aceștia au menționat că nu înțeleg, cum un ONG va desfășura activitate comercială.

Octavian Hanganu, directorul comercial al „Casa Media”, a menționat pentru NM că orice investiții care contribuie la dezvoltarea pieței înseamnă ceva foarte bun, dar susține că în timp ce nu există o claritate deplină în informația despre activitatea noului operator, apar semne de întrebare. „Este vorba despre chestiunea ce ține de concurența de piață, pentru că pe piață intră o casă de vânzări independentă, care e finanțată din surse nepublicitare (donatori. – NM). Și apare situația în care un post de televiziune independent își poate vinde publicitatea prin intermediul nostru, „Nova TV”, de sine stătător sau prin intermediul IMH independent. Însă acesta din urmă are posibilitatea de a-și acoperi cheltuielile din finanțarea externă (în prima versiune) ori să finanțeze plasarea publicității (în a doua versiune)”, a precizat Hanganu, adăugând că potrivit legii, condițiile pentru toți operatorii de pe piață trebuie să fie egale.

Hanganu a mai remarcat că într-o asemenea situație, se creează condiții în care presei independente nu-i este convenabilă nici chiar vânzarea directă a publicității. „Reiese că agentului de publicitate nu-i este convenabil să colaboreze direct cu presa independentă, pentru că prin intermediul noii case de vânzări, îi poate fi compensată o parte din cheltuielile pentru publicitate (conform uneia dintre versiuni)”, a precizat directorul comercial al „Casa Media”.

Totodată, el a remarcat că se bucură de venirea unui operator nou: „Ținând cont de faptul că în anul 2021 noi propunem plasarea și în presa independentă, în care publicitatea se va vinde prin casa de vânzări independentă, eu chiar mă bucur că noi vom putea demonstra că lucrăm mai transparent, mai bine și mai eficient decât noul nostru concurent”.

Alți interlocutori de pe piața de publicitate cu care a comunicat NM au menționat că majoritatea posturilor de televiziune din Moldova nu sunt incluse în ratingurile AGB, compania care se ocupă de măsurarea audienței posturilor de televiziune, de aceea va fi extrem de problematică vânzarea publicității marilor operatori de publicitate fără niște indicatori clari privind audiența posturilor de televiziune.

Sergiu Bejan, CEO al Agenției de publicitate „Inițiative”, a comunicat pentru NM că vom putea înțelege, care va fi influența venirii unui nou operator asupra pieței doar după ce va fi cunoscută toată informația despre condițiile de muncă ale acestuia. „Va fi clar, când vor fi cunoscute regulile de joc. De exemplu, acum, toți se orientează asupra datelor companiei AGB, care măsoară audiența posturilor TV (din instituțiile de presă cu care IMH intenționează să colaboreze, se fac măsurări doar la TV8, Jurnal TV și Pro TV. – NM). Dacă însă va fi o altă metodă, nu-i chiar clar, cum liderii mondiali consacrați în plasarea publicității vor dori să treacă la niște soluții locale. Și pentru plasarea pe internet sunt acum numeroase oportunități și platforme”, a menționat directorul agenției de publicitate.

Dorel Samoilă, directorul comercial al Agenției de publicitate „Publicis Media”, consideră că noul operator nu trebuie examinat ca o casă de vânzări cu drepturi depline. „Din câte am înțeles, ei au de gând să susțină presa regională și vor finanța suplimentar publicitatea din propriile resurse. Ei nu au problema profitabilității și eu aș percepe aceasta mai degrabă ca un fond de susținere a presei”, a concluzionat Samoilă.

 

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: