Agenția de Guvernare Electronică a lansat un nou portal în Moldova – Portalul Guvernamental al Cetățeanului (MCabinet). Fiecare poate afla din acest „cabinet virtual”, la care secție electorală este repartizat, are cumva datorii la impozite și poate chiar să plătească această datorie. Igor Bercu, managerul proiectului, a comunicat pentru NM, cum ar mai putea acest portal să ajute cetățenii, ce servicii vor mai fi disponibile în timpul apropiat și cum noul serviciu online va reduce riscurile de corupție.
Ați lansat Portalul cetățeanului. De ce oamenii ar avea nevoie de el?
Esența proiectului constă în sistematizarea într-un singur loc a tuturor datelor despre cetățeni pe care le deține guvernul. Ca cetățean, eu ofer autorităților diferite date: numele, locul de trai, bunurile pe care le dețin, grupa sanguină ș.a. Toate acestea se păstrează în diferite registre.
Diferite instituții publice au nevoie de diverse certificate și acte în activitatea cu cetățenii.
Ce date pot fi obținute pe acest portal?
Noi avem 11 blocuri de date. Este vorba despre datele din pașaport, informațiile despre permisul de conducere, imobile (informația Agenției Servicii Publice); datele care sunt oferite de către Casa Națională de Asigurări Sociale și Compania Națională de Asigurări în Medicină, precum și despre datele MAI referitoare la încălcările regulilor de circulație. Mai există un bloc util de la Comisia Electorală Centrală referitor la alegeri. De exemplu, m-am mirat când am aflat că s-a schimbat adresa secției mele de votare.
Mulți ar putea întreba, ce voi avea din asta, că doar este o simplă informație? Eu oricum am un act de identitate și permis de conducere, unde este toată informația. Însă portalul nu numai informează, dar și oferă sfaturi pentru soluționarea problemelor. Dacă expiră termenul permisului de conducere, portalul vă va aminti despre aceasta. Dacă aveți datorii față de Serviciul Fiscal, portalul vă va reaminti și veți putea plăti imediat aceste impozite prin MPay (Serviciul Guvernamental de Plăți Electronice). Dacă a expirat termenul asigurării medicale, veți obține informații, cum puteți s-o procurați.
Portalul colectează datele din diferite registre, le analizează și dacă sunt posibile sau necesare unele acțiuni cu informațiile respective, portalul oferă această posibilitate. Deci, noi oferim cetățeanului oportunitatea de a beneficia de diferite funcții conexe ale serviciilor publice într-un singur loc.
Ce este necesar pentru aceasta?
Pentru a accesa portalul, este necesară semnătura mobilă sau cea electronică. De ce anume aceasta? Când vă adresați într-o instituție publică, întotdeauna vă este solicitat un act de identitate, ca să fiți autentificat. Fără acesta, nu veți primi niciun document.
Semnătura electronică sau cea mobilă permite, de fapt, să vă autentificați online și este un analog al prezentării unui act de identitate într-o instituție publică.
Semnătura mobilă costă 3 lei. Poate părea destul de scump, dar la noi există posibilitatea autentificării cu doi factori. Adică, plătiți 3 lei pentru o accesare, apoi beneficiați de o autentificare suplimentară, rămânând în sistem.
În afară de taxa pentru semnătura electronică, mai trebuie de plătit pentru ceva?
Nu, toate serviciile portalului sunt gratuite. Trebuie să vă identificați o dată și toate serviciile sunt gratuite.
Platforma funcționează doar pe site ori există și o aplicație separată?
Deocamdată, doar platforma web, dar site-ul se adaptează pentru telefoanele mobile, o puteți folosi de pe telefonul mobil. Vom încerca să creăm până la sfârșitul anului o aplicație mobilă și pe Android și iOS.
Prin ce este important acest portal pentru stat?
Portalul Cetățeanului face mult mai transparente și mai deschise relațiile dintre stat și cetățeni, aceștia având posibilitatea să afle acum cu lejeritate, ce fel de date deține statul despre ei. Această deschidere a statului facilitează utilizarea serviciilor publice. De asemenea, permite cetățenilor să obțină servicii publice fără a interacționa direct cu funcționarii, acest contact însemnând un risc de corupție, cozi, iar în timpul epidemiei – și riscul de contaminare cu coronavirus.
Vor fi extinse serviciile noului portal?
Noi așteptăm informația Ministerului Educației, Culturii și Cercetării despre diplome, pentru că aceasta este solicitată în multe locuri. De asemenea, vom dezvolta rubrica portalului care conține informații pentru antreprenori: informații de la Serviciul Vamal, verificări etc. Pentru cetățeni, dorim să extindem datele de la MAI, inclusiv informația despre alte tipuri de contravenții. În același timp, ne dorim ca în cooperare cu Casa Națională de Asigurări Sociale, să elaborăm o aplicație care, în funcție de vârsta cetățeanului și prognoza salariului său până la pensie, va fi calculată mărimea pensiei.
Mai dorim să extindem informația despre medicii de familie: datele de contact, programarea la consultație. Iar cu ajutorul Serviciului Vamal, dorim să plasăm datele despre trecerea frontierei de către cetățeni.
Totodată, pe portal există opțiunea feedback-ului, așteptăm propuneri din partea cetățenilor.