„Nu există transport ieftin și de înaltă calitate”. Ministrul Economiei nu renunță la majorarea tarifelor
Full Article 5 minutes read

„Nu există transport ieftin și de înaltă calitate”. Ministrul Economiei nu renunță la majorarea tarifelor

Operatorii de transport rutier de pasageri au termen până la 1 octombrie de a se asigura că toate vehiculele pe care le administrează corespund noului regulament. Totodată, ministrul Economiei și Infrastructurii a declarat că nu va anula ordinul de majorare al tarifului la transport, iar dacă partidele de opoziție vor să înainteze o moțiune de cenzură din acest motiv, este dreptul lor. Anatol Usatîi a convocat astăzi, 10 ianuarie, o ședință publică la care au participat mai mulți reprezentanți ai operatorilor de transport rutier de pasageri. 

Potrivit reprezentanților Agenției Naționale Transport Auto (ANTA), conform ordinului adoptat de guvern, graficul de încadrare al mijloacelor de transport pe categorii de confort este eșalonat, iar prima perioadă va fi finalizată până la 1 aprilie – 1/3 din parcul de autobuze. Până la 1 iunie urmează să fie încadrate pe categorii de confort 2/3 dintre autoturisme, iar procesul va ajunge la final pe 1 octombrie. Până la 1 februarie, operatorii de transport trebuie să prezinte graficele de încadrare pe categorii de confort.

Totodată, în prezent, în Republica Moldova sunt autorizate să încadreze vehiculele pe categorii de confort 18 stații de inspecție tehnică din totalul de 100, însă numărul acestora ar urma să crească în scurt timp.

„Nu există transport ieftin și de înaltă calitate”

La rândul lor, operatorii de transportator rutier au spus că majoritatea dintre ei sunt gata să prezinte graficele până la 1 februarie.

„La mijlocul lunii februarie vom putea face primele evaluări. Considerăm că prima etapă o vom depăși ușor, însă ulterior ar putea apărea probleme tehnice. Estimăm că dacă un vehicul nu va corespunde normelor, minimul de investiții va fi de 2 mii de euro per unitate. Nu putem evalua câte mijoace de transport vor avea nevoie de investiții pentru a corespunde”, a declarat președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa.

Totodată, acesta a solicitat ministrului Economiei să publice memorandumul prin care administratorii de rute și-au asumat faptul că vor moderniza vehiculele cu care transportă pasagerii.

„Exact acei oameni care anul trecut ascundeau de presă cifrele, calculele și proiectul memorandumului pe care îl negociam cu guvernul, acum cer să fie publicate condițiile. Vreau să amintesc că jumătate din text a fost negociat cu fosta guvernare”, a mai spus Alexa.

La rândul său, ministrul Economiei a precizat că nu este împotrivă ca prevederile pe care le negociază în prezent transportatorii cu guvernul să fie publicate. Cât despre ordinul de majorare a prețului pentru călătorii, Anatol Usatîi a declarat că nu îl va anula, pentru că acesta a fost bine analizat și a fost deja publicat în Monitorul Oficial.

Directorul executiv al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Republica Moldova, Eugen Dațco, a menționat că trebuie să se ajungă la un compromis, pentru ca tarifele să convină atât operatorilor de transport, cât și călătorilor.

„Problema sărăciei pasagerilor nu este problema transportatorilor, deși înțelegem că ei sunt partenerii noștri și dacă nu avem călători, nu avem venit. Nu există transport ieftin și de înaltă calitate”, a declarat acesta.

Acesta a mai spus că din totalul de vehicule, 70% trebuie înlocuite, iar statul nu va avea suficienți bani pentru investiții. Mai mult, potrivit lui Dațco, domeniul transportului este singurul în care statul controlează tarifele.

„Statul a luat transportatorii ostatici și îi ține sub presiune. Dacă începem unele acțiuni, statul răspunde cu amenzi”, a precizat acesta.

O treime dintre autobuzele de rută sunt mai vechi de 20 de ani

Potivit secretarului de stat Iulian Postică, în prezent, numărul de vehicule antrenate în transportul de pasageri constituie 6500. La nivel raional și interurban sunt 508 de operatori de transport care deservesc 737 rute raionale și 724 rute inter-raionale.

Mai mult, parcul de autobuze este învechit și nu corespunde standardelor europene. Din totalul de autobuze și autocare de linie, 1/3 au mai mult de 20 de ani, circa 100 -au 36 de ani și 300 cu vârsta de 31-35 de ani.

Amintim că în data de 27 decembrie, guvernul a anunțat scumpiri la cursele interurubane, în urma solicitărilor transportatorilor auto, care au organizat mai multe greve.

Încadrarea unităților de transport în categorii de confort a fost una dintre condițiile pentru majorarea tarifelor la călătoriile interurbane din 1 ianuarie – cu 12 bani per kilometru (60 de bani/km), precum și 22 de bani (70 de bani/km) pentru categoriile superconfort.

Ulterior, blocul ACUM a criticat decizia de majorare a tarifelor. Mai mult, câțiva deputați PAS susțin că pe piața transportatorilor auto ar fi fost instaurat un monopol, care ar conveni în special anumitor aproapiați ai Partidului Socialiștilor.