Bețe-n roate pentru presa din Găgăuzia? 9 ONG-uri de media critică o inițiativă a Executivului de la Comrat

Nouă organizații neguvernamentale (ONG) de media solicită autorităților de la Comrat să retragă un proiect de lege care prevede că presa online din Găgăuzia va avea nevoie de autorizație pentru a activa. ONG-urile au menționat că inițiativa încalcă dreptul la libera exprimare, legislația națională și tratatele internaționale la care Moldova este parte. O declarație o oficială în acest sens a fost publicată de Centrul de Jurnalism Independent (CJI).

Pe 22 februarie, Adunarea Populară a Găgăuziei (APG) a organizat audieri publice cu privire la un proiect de lege privind insituțiile mass-media. Cu toate acestea, ședință au participat, în principal, membri ai APG și Comitetului Executiv.

Proiectul de lege ar urma să modifice mecanismele de funcționare a furnizorului public de servicii audiovizuale Gagauziya Radio Televizionu (GRT), precum și să creeze un mecanism de autorizare pentru mass-media online din autonomie.

În nota informativă a proiectului de lege se indică faptul că scopul inițiativei este:

– controlul funcționării mass-mediei online private;

– optimizarea funcționării presei online private;

– distincția între mediile private și cele publice;

– implementarea activității pe bază de Izin.

Pe 26 februarie, CJI a publicat declarație semnată de nouă ONG-uri de media, care denunță inițiativa legislativă elaborată de autoritățile din autonomie.

Instituirea unor condiționalități, precum obținerea unui act permisiv (Izin) din partea autorităților UTAG, pentru ca mass-media online să poată furniza informații publicului constituie o încălcare a dreptului constituțional la libera exprimare. Prevederile proiectului de lege elaborat de organul executiv al Găgăuziei depășesc obiectul de reglementare al Legii UTAG a audiovizualului și contravin legislației statului (…), precum și tratatelor internaționale la care Republica Moldova este parte. (…) În același timp, subliniem că intervențiile pe mecanismele ce vizează activitatea GRT, propuse de Comitetul Executiv al UTAG, sunt irelevante demersului de a îmbunătăți calitatea legii locale. Reducerea cotei de difuzare a conținutului în limba găgăuză, investirea directorului tehnic/financiar cu atribuția de administrare a GRT sau reducerea numărului membrilor Consiliului de Supraveghere pe motiv că „este complicat să aduni atâția oameni în același loc” nu constituie modificări pertinente de a duce la îmbunătățirea reglementărilor locale”, se arată în declarație.

Totodată, ONG-urile semnatare au cerut autorităților din Găgăuzia să retragă proiectul de lege.

ONG-urile care au semnat declarația sunt:

– Centrul pentru Jurnalism Independent;
– Centrul „Acces-info”;
– Asociația Presei Electronice;
– Asociaţia Presei Independente;
– RISE Moldova;
– Centrul de Investigații Jurnalistice;
– Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic;
– Asociația Media Guard;
– Comitetul pentru Libertatea Presei.

Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!