Andrei-Liviu Stamatian, Președintele Comitetului de Conducere Energbank a povestit despre lansarea aplicației și necesitățile principale ale clienților Energbank și soluțiile noi care au fost implementate.
Dl. Andrei, am descărcat aplicația MyEnergBank și diferența este vizibilă! Cine a contribuit la dezvoltarea aplicației actualizate MyEnergBank și cât timp a durat?
Mai multe echipe interne au contribuit la dezvoltarea acestei aplicații. Aplicația este un canal digital și atunci în primul rând este echipa de la canale digitale iar această echipă este susținută de către colegii noștri de la IT, de la infrastructură, și sigur și de colegii de la produse, pentru că fiecare produs are o descriere care apoi este utilizată pe acest nou canal.
Acum piața financiar- bancară propune un spectru larg de servicii online. Care a fost MVP-ul planificat?
MVP-ul a fost planificat să conțină mai multe funcționalități importante. În primul rând viteza de încărcare care acum se realizează în 2-3 secunde, apoi avem înrolarea cardului în Google Wallet și achitarea prin Google Pay. De asemenea posibilitatea generării PIN-codului pentru activarea cardului. Pentru clienții noștri mai tineri care pun preț pe Dark Mode avem posibilitatea setării modului întunecat care este mai odihnitor pentru ochi. De asemenea foarte important pentru clienții noștri, care sunt în străinătate, este faptul că aplicația poate fi activată și pe numere din străinătate. Cred că suntem printe primele bănci care oferim acest lucru, și asta este foarte apreciat de către clienții noștri care se găsesc peste hotare. Aplicația are un design și pentru clientul intern nu doar pentru cel extern. Aici mă refer la colegii din agenție care au posibilitatea să își includă un cod de recomandare. Știți cum se întâmplă la magazin când cumperi ceva și zice: vă rog frumos puneți și codul meu, exact la fel și aici, dacă clientul vine în agenție și este ajutat cu o anumită parte din aplicație, introduce codul colegului sau colegei nostre și este recunoscut în obiectivul de vânzare.
Înțelegem că e destul de provocator să se alinieze toate “ingredientele” pentru un produs perfect: echipă bună, bugete suficiente, timp dedicat pentru fiecare etapă de dezvoltare a produsului. Cum a fost acest parcurs la Energbank?
Energbank a pornit întâi de la o idee de design. Colegii noștri de la canale alternative s-au uitat în piață, s-au uitat și peste hotare, și au venit cu un design cu ceea ce și-ar dori. Apoi am văzut care ar fi partea de implementare tehnică și pe măsură ce am implementat anumite aspecte au fost ajustate și au fost prioritizate. Nu avem încă tot ce ne-am dori în aplicație, mai urmează partea de creditare care este foarte importantă și care va veni curând, și aici vorbim despre o creditare end to end în care clientul parcurge tot fluxul digital și la sfârșit primește banii direct în contul său, fără a vorbi cu nimeni de la bancă. Aceasta va veni foarte, foarte curând, dar nu a fost în MVP.
Aplicația MyEnergBank a fost lansată, dacă ar fi să vă întoarceți la etapele de elaborare a acesteia, puteți afirma că este un produs lansat întocmai și convine tuturor așteptărilor?
Convine așteptărilor multor clienți. Nu poți face pe toată lumea fericită tot timpul. Dar ne-am uitat la ceea ce și-ar dori majoritatea clienților, în ceea ce privește capacitatea de utilizare, de day-to-day banking, dar și partea de creditare, care vă spuneam că vine foarte curând, și suntem foarte fericiți cu produsl care a ieșit la acest stagiu, dar asta este o îmbunătățire continuu. Nu ne oprim aici, și veți vedea că venim rapid cu funcționalități noi. Durează foarte mult până ieși cu prima parte, cu MVP-ul, apoi vin și celelalte într-o cadență de câteva săptămâni, câteodată poate o lună.
Având în spate exepriența lansării MyEnergBank, ați putea să menționați activitățile demarate sau planificate pentru digitalizarea Energbank în anul 2025?
În 2024, am demarat mai multe activități, care acum le vedeți în 2025. Ne referim în primul rând la posibilitatea de a achiziționa toate produsele de care are nevoie ca persoană fizică online. Prima parte sunt persoanele fizice, persoanele juridice vor veni ulterior. Aici după cum spuneam, day-to-day banking, creditarea care vine acum și în viitor persoanele juridice.
Ce funcționalitate a aplicației MyEnergBank considerați că este cel mai apreciată de către clienți?
De o anumită parte dintre clienți va fi numărul internațional, posibilitatea de înregistrate acolo, dar cred că ceea ce vor folosi cu toții foarte mult este cardul digital care se generează imediat și care are și Pin. Acesta este disponibil pentru varianta de lei moldovenești, și foarte curând vom lansa și pentru varianta de euro. Să vă spun un user case care poate fi foarte util. Dacă ești în străinătate și îți dai seama că nu ai un card în euro și poți să generezi imediat un card în euro, și să-l introduci în portofelul digital al telefonului, acest lucru este foarte, foarte util.
Care este impactul pe care îl are/va avea aplicația MyEnergBank asupra interacțiunii clienților cu banca?
Noi privim acest canal ca un canal suplimentar, el nu trebuie să înlocuiască agenția, și de aceea cum vă spuneam este și posibilitatea de cod de recomandare. Clienții care vin în agenție, ei nu vor fi redirecționați altundeva, pentru că este interesul agenției să îi ajute pentru ca să facă tot ceea ce pot face pe canalul digital pentru că vânzarea le este recunoscută, și atunci nu va fi în nici un caz o competiție. Impactul va fi că clienții vor învăța să folosească de la distanță tot ceea ce se poate de la distanță dar vor continua să vină pentru partea de sfat, de discuții, în continuare la noi în sucursale.
Care sunt planurile Energbank pentru îmbunătățirii aplicației în viitor?
În viitor cum vă spuneam partea de creditare, credite de consum, în viitorul un pic mai îndepărtat vom face pe partea de persoane juridice, și dorim să creștem foarte mult uzabilitatea. Vor fi încurajați și prin politica de prețuri. Tot ceea ce este făcut pe canal digital va costa mai iefitn decât fizic. Va fi în continuare posibil să facă și fizic dar dorim să îi încurajăm să treacă cât mai mult pe digital.
Cum ați descrie MyEnergBank?
Ca o supriză foarte plăcută. Vedeți eu am încă imaginea de cum era aplicația veche, o deschideai, îți cerea PIN, erau mai multe variante de autentificare. Aici se încarcă în câteva secunde, biometria ți-a citit fața, și mergi mai departe. Sigur trebuie gândit în ce măsură vrem să facem totul așa. Unele bănci în alte piețe fac și autorizarea plăților cu fața, noi asta nu am pus-o, pentru că gândiți-vă: aveți o plată și zici ia să mă uit un pic mai bine și ați autorizat-o. Nu, încă nu sutem acolo.