Va primi Moldova 40 de mln de euro de la UE? Un europarlamentar român a cerut Comisiei Europene să prelungească termenul de accesare a banilor

Raportorul Parlamentului European pentru Republica Moldova, europarlamentarul român Dragoș Tudorache, a transmis Comisiei Europene o scrisoare prin care propune o soluție pentru ca țara noastră să beneficieze de ultima tranșă de 40 de milioane de euro prevăzută în programul de asistență macrofinanciară adoptat în septembrie 2017, prin prelungirea termenului de accesare până la sfârșitul acestui an.

În scrisoarea trimisă către comisarii europeni, Dragoș Tudorache spune că, din dubla sa poziție, de raportor al Parlamentului European pentru Republica Moldova și membru al grupului pentru democrație și alegeri, responsabil cu monitorizarea Republicii Moldova, consideră că o prelungire este justificată și va avea un impact pozitiv în combaterea crizei COVID-19, ajutând în mod direct în combaterea propagandei antieuropene și demonstrând că Europa este cea care își asumă ferm angajamentele față de parteneri săi. 

În scrisoarea expediată Comisiei Europene, europarlamentarul argumentează că ajutorul este destinat cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de partidul aflat la guvernare.

„Europa și România au în primul rând o datorie față de cetățenii Republicii Moldova, nu față de un decident politic. Știm că, din dorința de a câștiga voturi, partide sau oameni politici de peste tot încearcă să își însușească principii și acțiuni chiar și atunci când nu cred în ele. Dar valorile europene sunt dedicate cetățenilor și nu politicului, direct interesat și vremelnic la cârma oricărui stat. Așa că e nevoie să cumpănim și să acționăm echilibrat”, a menționat acesta.  

Parlamentarul european a îndemnat conducerea UE să prelungească perioada în care guvernul de la Chișinău poate accesa banii.

„Nu trebuie să ne temem să ajutăm cetățenii europeni pentru că o putere politică e tentată să captureze o societate sau un discurs. Am demonstrat că avem puterea propriilor convingeri și nu le schimbăm pentru un politician îndrăgostit de putere. Europa este prezentă și atentă la nevoile membrilor și partenerilor săi. E un gest firesc și necesar să întindem o mână de ajutor Republicii Moldova și scrisoarea noastră prin care cerem prelungirea perioadei în care Chișinăul poate accesa a treia tranșă din programul de asistență macrofinanciară nu este decât un gest de normalitate”, a subliniat Dragoș Tudorache, raportor al Parlamentului European pentru Republica Moldova. 

Amintim că, pe 10 aprilie, Igor Dodon a menționat că deși Uniunea Europeană a declarat că țara noastră va beneficia de un suport financiar important, deocamdată, acesta nu a parvenit. 

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Pe 31 mai a fost deschis circulației podul peste calea ferată de pe drumul de ocolire a municipiului Bălți. Potrivit Ministerului Infrastructurii, acesta a fost reconstruit integral. Lucrările de reparație, demarate în octombrie 2024, au costat aproximativ 31,6 milioane de lei. Conform ministerului, durata de viață a podului este estimată la cel puțin 100 de ani. La ceremonia de inaugurare au participat președintele Parlamentului Igor Grosu și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Vladimir Bolea.

„Începând de astăzi, șoferii vor circula pe un pod sigur, dotat cu: parapet de siguranță și parapet pietonal protejate cu zinc, rezistente la coroziune; rosturi de dilatație moderne, adaptate la schimbările de temperatură; îmbrăcăminte rutieră din beton asfaltic turnat în două straturi; sistem dirijat de evacuare a apelor pluviale”, au comunicat reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, pe 31 mai. Potrivit ministerului, durata de viață a noii structuri este estimată la cel puțin 100 de ani.

Președintele Parlamentului, Igor Grosu, a spus că podul a fost „construit de la zero în timp record – 6 luni”. „Podul peste calea ferată, de pe traseul Chișinău-Orhei-Bălți, este un pod demult așteptat, construit conform ultimelor standarde europene. (…) Pe lângă faptul că este o arteră importantă de ocolire a orașului, podul a deschis acum drum direct și către Zona economică liberă Bălți. Până acum, antreprenorii și muncitorii din zonă erau nevoiți să facă un drum de ocolire, ceea ce însemna timp și bani irosiți”, a menționat Grosu.

Administrația de Stat a Drumurilor a raportat că pasajul peste calea ferată are o lungime de 76,21 metri și o lățime totală de 12,30 metri. Acesta include patru deschideri și două trotuare pietonale, fiecare cu o lățime de 1,0 metru. Lucrările de reparație, demarate în octombrie 2024, au o valoare totală de circa 31 635,42 mii lei. Potrivit Administrației, banii au fost alocați din Fondul Rutier.

„Vom continua cu reabilitarea podului peste râul Răut, astfel încât întreaga centură a municipiului Bălți să corespundă celor mai înalte standarde de circulație rutieră”, a declarat ministrul Vladimir Bolea.

Ministerul Infrastructurii a precizat că lucrările de reabilitare au loc în două etape: prima etapă a prevăzut reparația pasajului peste calea ferată, iar cea de-a doua etapă presupune reparația podului peste râul Răut: „Podul peste râul Răut și pasajul peste Calea Ferată sunt de o importanță strategică, fiind parte integrantă a centurii municipiului Bălți. Acestea au fost date în exploatare la începutul anilor ’70, însă, în urma constatării deteriorărilor semnificative s-a impus necesitatea stringentă a reabilitării”.

Igor Grosu
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova
Igor Grosu
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova
Igor Grosu
Nu mai sunt articole de afișat.
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

x
x

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: