Ce acoperă asigurarea RCA în Moldova și ce nu: ghid complet

Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) în Moldova, acoperă răspunderea pentru toate daunele cauzate de către proprietarul autovehiculului asigurat altor persoane sau terți, în caz de accident. Polița RCA nu acoperă daunele propriului vehicul sau vătămările personale ale proprietarului auto ce se face vinovat de accident.

Responsabilitate Civilă obligatorie
Orice persoană care poate fi responsabilă civil pentru repararea daunelor materiale și non- materiale rezultate din vătămări corporale sau materiale cauzate terților într-un accident în care este implicat un autovehicul terestru, remorcile sau semiremorcile acestuia, trebuie să fie acoperită de o asigurare care să garanteze acest lucru.

Pe drumurile Republicii Moldova toate vehiculele sunt asigurate cu răspundere civilă pentru cauzarea daunelor prin Legea Nr. 106/2022, dar și obligate datorită codului contravențional art. 229, p. (3) ”Exploatarea unui vehicul fără a deține polița de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pe suport de hârtie sau în format electronic ori în lipsa datelor accesate din sistemul informațional unic aferent asigurării obligatorii de răspundere civilă auto se sancționează cu amendă de la 30 la 60 de unități convenționale cu aplicarea a 3 puncte de penalizare”. Asta înseamnă de la 1500 la 3000 lei. Din luna iulie 2022 amenzile au sărit de la 150-300 lei la 1500-3000 lei. Majorările au fost de 10 ori pentru un proprietar de autovehicul, ce conduce mașina fără a deține o poliță de asigurare RCA.

Limitele răspunderii asigurătorului
Asigurarea Obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) garantează despăgubirile datorate pentru pagubele corporale și/sau materiale cauzate terților în următoarele limite:
– 1 000 000 de lei – la avarierea sau distrugerea de bunuri, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident;
– 1 000 000 de lei — pentru fiecare persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de 5 000 000 de lei, indiferent de numărul persoanelor păgubite într- un accident;”

Asigurarea Obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) acoperă pagubele materiale și corporale cauzate terților în limita prevăzută de legislație. Într-un fel, implementarea asigurării obligatorii pentru terți asigură liniște sufletească șoferilor întrucât, în caz de accident, știind dinainte că persoana responsabilă este obligată să despăgubească prejudiciul cauzat terțului nevinovat, și de regulă în multe cazuri, suma de plătit este relativ mare, acoperind o serie de factori, fie că sunt leziuni fizice și/sau daune materiale. În cazul în care persoana responsabilă are un contract de asigurare RCA, aceasta poate contacta asiguratorul pentru a acoperi astfel de daune, fără a avea neapărat afectată grav situația financiară proprie.

Polița RCA nu acoperă
Dacă e să vorbim mai simplu, atunci trebuie spus tranșant că polița de asigurare obligatorie RCA nu acoperă nimic pentru cel care o procură, decât daunele cauzat altor persoane din vina lui. Sunt excluse din garanția de asigurare:

  • Daune suferite de conducătorul autovehiculului;
  • Deteriorarea vehiculului asigurat propriu-zis;
  • Daune produse mărfurilor transportate în vehiculul asigurat;
  • Daunele produse de către șoferul asigurat, care în timpul accidentului era drogat sau în stare de ebrietate;
  • Accident făcut intenționat (trecut la roșu sau pe contrasens)
    În cazul când daunile nu sunt acoperite de asigurător, pagubele sunt restituite de către șoferul vinovat de accident.

Cum procurăm polița RCA
În prezent este foarte simplu și comod de procurat o poliță RCA. Se poate procura de la orice companie de asigurare din Moldova, online, prin telefon sau cu prezentarea fizică la sediul companiei. Se prezintă Buletinul de identitate, carnetul de șofer, carnetul de înmatriculare al autovehiculului sau se dictează prin telefon numerele de identitate, sau se îndeplinește un formular online. După achitare, polița RCA este considerată legală și aparține persoanei care a achitat prima de asigurare.

Avem polița, cum procedăm în caz de accident
În caz de accident în care asiguratul este vinovat, cel mai important este să fie păstrat calmul. Apoi urmează un șir de acțiuni, care ar trebui respectate maxim posibil:

  • mai întâi se va examina situația dată sub aspectul victimelor omenești;
  • la nevoie se va apela serviciul 112 pentru ajutor medical, pompieri, poliție;
  • nu mișcăm autovehiculele din locurile lor;
  • purcedem la stabilirea circumstanțelor accidentului;
  • se fac filmări și poze;
  • se găsesc martori, dacă este cineva, se cere adrese, nume, telefon;
  • se apreciază volumul pagubelor, dacă pagubele sunt minore (până în 15000 lei), atunci se va purcede la întocmirea unei constatări amiabile, prin semnarea unui proces verbal între părțile implicate în accident;
  • dar dacă sunt victime și bagubele depășesc suma de 15000 lei, atunci se cheamă poliția, care va stabili vinovatul de accident, iar suma poate fi restituită proporțional pagubelor;
  • în toate cazurile de accidente RCA, se anunță compania de asigurare a șoferului asigurat, în termen de 48 de ore;

Compania RCA.md vă dorește deplasări fără accidente, indiferent în care parte a lumii vă aflați. Drumuri bune să aveți!

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Tudor Mardei / NewsMaker

Comisia Europeană, precizări pentru NewsMaker privind interdicția lui Ceban în Schengen: „E responsabilitatea statelor membre”

Comisia Europeană a răspuns solicitării NewsMaker privind interdicția primarului Chișinăului, Ion Ceban, în România și spațiul Schengen. Comisia a subliniat că aplicarea acestor măsuri este „responsabilitatea” statelor membre Schengen, care pot restricționa intrarea persoanelor considerate „o amenințare la ordinea publică sau securitatea internă”.

Este important de menționat că înregistrarea interdicțiilor de călătorie în Sistemul de Informații Schengen (SIS) este responsabilitatea statelor membre Schengen.

În conformitate cu Codul Frontierelor Schengen, statele membre pot restricționa intrarea persoanelor considerate o amenințare la adresa ordinii publice sau a securității interne. Aceasta include și autoritatea de a introduce astfel de persoane în SIS, pentru a le împiedica accesul, dacă sunt evaluate ca prezentând un risc pentru ordinea publică sau securitatea națională.

O condiție esențială pentru intrarea în Spațiul Schengen este ca o persoană să nu fie înscrisă în SIS și să nu fie identificată ca o amenințare la adresa ordinii publice sau a securității interne. Prin urmare, persoanele care îndeplinesc oricare dintre aceste criterii nu pot intra în Spațiul Schengen”, subliniază Comisia.

***

Amintim că, pe 9 iulie, Ministerul de Externe de la București a confirmat că autoritățile naționale au decis impunerea unei interdicții de intrare pe teritoriul României pentru Ion Ceban. Aceasta este valabilă și în întregul spațiu Schengen. Instituția a menționat că măsura a fost luată din „motive de securitate”. Alături de edilul Chișinăului, încă doi cetățeni ai Republicii Moldova au primit interdicții.

În prima sa reacție, Blocul „Alternativa” – din care face parte și MAN, partidul condus de Ion Ceban – a declarat că interdicția ar fi fost luată „la comanda” autoritățile de la Chișinău, care l-ar fi desemnat pe Ceban drept „principalul inamic”. Totodată, blocul a învinuit guvernarea că ar pregăti o serie de „acțiuni represive” împotriva primarului Ion Ceban și a echipei sale.

La rândul său, Ion Ceban a declarat că interdicția împotriva sa este o „răfuială politică” din partea conducerii Republicii Moldova. El a acuzat-o pe președinta Maia Sandu și Partidul Acțiune și Solidaritate că ar utiliza inclusiv instituțiile statului pentru a-l bloca.

Pe de altă parte, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a respins acuzațiile, declarând că măsura are legătură cu faptele edilului. El a evidențiat pozițiile lui pro-ruse manifestate de-a lungul timpului.

De asemenea, Perciun i-a reproșat primarului că „s-a afișat și a susținut tacit un candidat anti-european la președinția României”.

Ceban a declarat pe 10 iulie că interdicția sa în spațiul Schengen și în România ar fi o presupusă „înțelegere între președinta Maia Sandu și omologul său din România, Nicușor Dan”. Potrivit lui Ceban, această măsură ar reprezenta o modalitate prin care președintele român „i-ar fi întors datoria” pentru sprijinul acordat de Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) la alegerile prezidențiale din România. Președinția a respins acuzațiile, catalogându-le drept „nefondate”.

SkyUp

O nouă cursă Chișinău-Frankfurt. Compania aeriană propune prețuri de la 15 euro în prima zi de lansare

Compania aeriană SkyUp Airlines anunță lansarea unei noi curse directe între Chișinău și Frankfurt, care va fi operată începând cu 13 octombrie 2025. Zborurile vor fi efectuate de două ori pe săptămână, în zilele de luni și joi, potrivit unui comunicat al companiei.

În ziua lansării, 10 iulie, prețul biletelor pornește de la 15 euro.

De asemenea, SkyUp a anunțat că și-a extins programul regulat de zboruri spre Salonic, Grecia, pentru sezonul de iarnă. Începând din octombrie, compania va opera zboruri pe această rută de două ori pe săptămână: marți și sâmbăta.

„Suntem bucuroși să lansăm o nouă rută care leagă Chișinăul de Frankfurt pe Main. Aceasta este foarte relevantă pentru pasagerii noștri. În același timp, am decis să continuăm zborurile spre Salonic și iarna, răspunzând unei cereri stabile”, a declarat directorul SkyUp Airlines, Dmitro Seroukhov.

SkyUp Airlines este un operator aerian internațional cu origini ucrainene, activ încă din 2018. În 2023, compania a obținut certificatul de operator aerian maltez, permițându-i să opereze zboruri regulate în spațiul aerian european. Din aprilie 2025, SkyUp își extinde programul regulat de zboruri din Moldova, România și Polonia, conectând direct mai multe orașe europene importante.

Potrivit informațiilor de pe site-ul companiei aeriene, SkyUp Airlines operează zboruri către mai mult de 200 de aeroporturi pe mai mult de 600 de rute. Flota SkyUp este compusă din 8 aeronave Boeing 737-800 și 2 aeronave Boeing 737-700. Vârsta medie a aeronavelor este de 14 ani.

R. Moldova va avea un centru național de management al crizelor: Parlamentul a dat undă verde proiectului

În Moldova va fi înființat Centrul Național de Management al Crizelor. Parlamentul a votat, în lectura a doua, proiectul de lege privind managementul situațiilor de criză, care stabilește crearea acestui centru. Instituția va coordona toate măsurile de prevenire, pregătire, intervenție și recuperare în situații de criză, la nivel național.

Proiectul de lege, susținut de 60 de deputați și elaborat de un grup de parlamentari PAS, stabilește modul în care autoritățile, instituțiile publice, organizațiile neguvernamentale și operatorii economici vor colabora în gestionarea integrată a crizelor.

Centrul Național de Management al Crizelor va activa sub conducerea Prim-ministrului și va avea rolul de a coordona toate acțiunile în caz de criză. În paralel, va fi creată și Comisia Națională de Management al Crizelor, alcătuită din premier, șeful Centrului, conducători ai operațiunilor, miniștri și alți responsabili, în funcție de tipul crizei.

Legea introduce și alte măsuri noi, printre care crearea registrului național al riscurilor, instituționalizarea Centrelor Operaționale de Coordonare pentru gestionarea crizelor şi a punctelor de contact 24/7. Totodată, documentul prevede elaborarea unui Plan Național de Management al Crizelor, obligatoriu pentru toate instituțiile implicate.

O altă prevedere este regimul stării de alertă, care va permite instituirea unor măsuri restrictive temporare, în condiții de legalitate și proporționalitate, pentru a limita efectele crizelor.

Proiectul de lege va intra în vigoare la 1 septembrie 2025.

A început instalarea cablurilor electrice pe Linia Vulcănești–Chișinău: „Coloana vertebrală a securității energetice”

Pe Linia electrică Vulcănești – Chișinău au început lucrările de instalare a conductoarelor, în apropierea localității Congaz. Ministerul Energiei anunță că, în același timp, continuă și lucrările de construcție a liniei electrice de 400 kV.

Potrivit datelor prezentate de Minister, în ultimele trei săptămâni, doar în raionul Cimișlia au fost betonate 112 fundații din totalul de 117 prevăzute pentru această zonă. Trei dintre acestea au fost finalizate recent.

Tot în raionul Cimișlia, au fost deja asamblați 55 de piloni, dintre care 41 doar în ultimele trei săptămâni. În luna iulie, 25 de piloni au fost deja instalați pe traseul liniei electrice.

„Acest proiect strategic este o investiție esențială în independența și securitatea energetică a Republicii Moldova, parte a efortului de creștere a gradului de interconectare cu rețeaua europeană ENTSO-E. Linia de 400 kV Vulcănești–Chișinău este coloana vertebrală a securității noastre energetice. Avansarea lucrărilor în teren, în pofida temperaturilor ridicate arată seriozitatea și angajamentul echipelor implicate demonstrează că Moldova poate”, a declarat ministrul Dorin Junghietu.

Linia Electrică Aeriană va avea o lungime de 157 de kilometri. Astfel, peste 500 de piloni și 1500 de kilometri de conductoare vor face o legătură strategică dintre sud și centru prin intersectarea a opt raioane și 35 de localități. În funcție de regimul sistemului electroenergetic, linia va putea acoperi peste 50 la sută din consumul de energie în perioada de consum maxim.

Proiectul este finanțat de Banca Mondială. Valoarea este de 61 de milioane de euro, dintre care în jur de 27 de milioane sunt destinate pentru construcția liniei Vulcănești-Chișinău.

Vasile Tarlev

Ex-premierul Tarlev, prima reacție la zvonurile privind posibila interdicție în spațiul Schengen: „Mă miră tăcerea autorităților”

Fostul premier Vasile Tarlev a venit cu o primă reacție publică, după ce în presă au apărut informații precum că ar avea interdicție de intrare în România și spațiul Schengen, alături de primarul Chișinăului, Ion Ceban. Într-o postare pe rețelele de socializare, liderul Partidului „Viitorul Moldovei” a acuzat autoritățile din România și R. Moldova de „tăcere”, calificând situația drept o posibilă „provocare politică, menită să sperie și să discrediteze, mai ales în preajma alegerilor”. Tarlev precizează că nu a primit nicio notificare oficială despre presupusa interdicție.

Comentarea zvonurilor este o ocupație nerecunoscătoare, mai ales atunci când nici Bucureștiul nu oferă nume complete, iar la Chișinău domnește o tăcere mormântală. Dacă este vorba despre «securitate națională», societatea trebuie să știe exact cine anume și pentru ce motive este vizat. Iar dacă nu există detalii concrete, înseamnă că este o provocare politică, menită să sperie și să discrediteze, mai ales înainte de alegeri”, a declarat Tarlev.

El s-a arătat surprins de lipsa de reacție a autorităților din Republica Moldova, în condițiile în care, spune el, ar fi vorba despre o „ingerință în treburile interne ale țării”.

Mă miră tăcerea autorităților: nu există nicio declarație oficială, nicio încercare de a clarifica situația. Și totuși, este vorba despre o intervenție directă în treburile interne ale Republicii Moldova. Autoritățile moldovenești sunt obligate să apere suveranitatea țării, să manifeste interes, respect și să-și protejeze cetățenii”, a menționat el.

Tarlev susține că nu a fost informat oficial despre vreo interdicție.

Declar oficial: nici eu, nici echipa noastră nu am primit vreo notificare. Noi ne desfășurăm activitatea în mod deschis în Republica Moldova. Astăzi este un zvon. Mâine va deveni un instrument de presiune. Iar poimâine — o anumită tehnologie”, a adăugat Tarlev.

***

Amintim că, pe 9 iulie, Ministerul de Externe de la București a confirmat că autoritățile naționale au decis impunerea unei interdicții de intrare pe teritoriul României și în spațiul Schengen pentru Ion Ceban.

Ceban consideră că interdicția ar fi o presupusă „înțelegere între președinta Maia Sandu și omologul său din România, Nicușor Dan”. Potrivit lui, această măsură ar reprezenta o modalitate prin care președintele român „i-ar fi întors datoria” pentru sprijinul acordat de Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) la alegerile prezidențiale din România. Președinția a respins acuzațiile, catalogându-le drept „nefondate”.

Alături de edilul capitalei, alți doi cetățeni ai Republicii Moldova au fost vizați de aceeași decizie. Instituția a menționat că măsura a fost luată din „motive de securitate”. În presa din Moldova și România au apărut informații precum că ar fi vorba despre ex-jurnalista Natalia Morari și ex-premierul Vasile Tarlev.

Morari a reacționat pe rețelele sociale, declarând că „știrea este prea serioasă” pentru a o comenta în lipsa unei confirmări oficiale.

Cine este Vasile Tarlev și ce legături are cu Ilan Șor și Kremlinul

Vasile Tarlev a fost numit prim-ministru al Republicii Moldova în 2001 și reconfirmat în funcție în 2005. Și-a dat demisia în 2008, invocând necesitatea formării unui nou guvern. Ulterior, a condus Uniunea Centristă din Moldova, iar mai târziu a devenit co-președinte al Partidului „Renaștere”.

În 2024, Tarlev a fondat Partidul „Viitorul Moldovei”, devenind președintele acestei formațiuni. În același ani a candidat la funcția de președinte al țării. În timpul campaniei electorale, o investigație realizată de redacția „CU SENS” a arătat că fostul premier ar fi fost susținut de oligarhul fugar Ilan Șor. Potrivit sursei, persoane din anturajul lui Șor s-ar fi implicat activ în organizarea și mobilizarea participanților la evenimentele electorale ale lui Tarlev.

Comisia Electorală Centrală a identificat, la rândul său, indicii privind existența unui „bloc electoral camuflat” între Partidul „Viitorul Moldovei” și Partidul „Renaștere”, formațiune asociată direct cu Ilan Șor. CEC a ajuns la această concluzie după analiza listei persoanelor de încredere prezentate de Tarlev.

Legăturile lui Vasile Tarlev cu Ilan Șor și cu cercuri influente din Federația Rusă au fost documentate în mai multe rânduri. În aprilie 2024, acesta a participat la congresul „Eurasia” de la Moscova, unde s-a întâlnit cu figuri cheie implicate în extinderea influenței Kremlinului în regiune. Întrebat despre aceste asocieri, Tarlev a declarat că a fost prezent la eveniment în calitate de lider al unei organizații internaționale, nu în nume politic, evitând să ofere răspunsuri clare privind legăturile sale directe cu Ilan Șor.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: