Ce acoperă asigurarea RCA în Moldova și ce nu: ghid complet

Asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) în Moldova, acoperă răspunderea pentru toate daunele cauzate de către proprietarul autovehiculului asigurat altor persoane sau terți, în caz de accident. Polița RCA nu acoperă daunele propriului vehicul sau vătămările personale ale proprietarului auto ce se face vinovat de accident.

Responsabilitate Civilă obligatorie
Orice persoană care poate fi responsabilă civil pentru repararea daunelor materiale și non- materiale rezultate din vătămări corporale sau materiale cauzate terților într-un accident în care este implicat un autovehicul terestru, remorcile sau semiremorcile acestuia, trebuie să fie acoperită de o asigurare care să garanteze acest lucru.

Pe drumurile Republicii Moldova toate vehiculele sunt asigurate cu răspundere civilă pentru cauzarea daunelor prin Legea Nr. 106/2022, dar și obligate datorită codului contravențional art. 229, p. (3) ”Exploatarea unui vehicul fără a deține polița de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pe suport de hârtie sau în format electronic ori în lipsa datelor accesate din sistemul informațional unic aferent asigurării obligatorii de răspundere civilă auto se sancționează cu amendă de la 30 la 60 de unități convenționale cu aplicarea a 3 puncte de penalizare”. Asta înseamnă de la 1500 la 3000 lei. Din luna iulie 2022 amenzile au sărit de la 150-300 lei la 1500-3000 lei. Majorările au fost de 10 ori pentru un proprietar de autovehicul, ce conduce mașina fără a deține o poliță de asigurare RCA.

Limitele răspunderii asigurătorului
Asigurarea Obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) garantează despăgubirile datorate pentru pagubele corporale și/sau materiale cauzate terților în următoarele limite:
– 1 000 000 de lei – la avarierea sau distrugerea de bunuri, indiferent de numărul persoanelor păgubite într-un accident;
– 1 000 000 de lei — pentru fiecare persoană păgubită în caz de vătămări corporale sau deces, dar nu mai mult de 5 000 000 de lei, indiferent de numărul persoanelor păgubite într- un accident;”

Asigurarea Obligatorie de Răspundere Civilă Auto (RCA) acoperă pagubele materiale și corporale cauzate terților în limita prevăzută de legislație. Într-un fel, implementarea asigurării obligatorii pentru terți asigură liniște sufletească șoferilor întrucât, în caz de accident, știind dinainte că persoana responsabilă este obligată să despăgubească prejudiciul cauzat terțului nevinovat, și de regulă în multe cazuri, suma de plătit este relativ mare, acoperind o serie de factori, fie că sunt leziuni fizice și/sau daune materiale. În cazul în care persoana responsabilă are un contract de asigurare RCA, aceasta poate contacta asiguratorul pentru a acoperi astfel de daune, fără a avea neapărat afectată grav situația financiară proprie.

Polița RCA nu acoperă
Dacă e să vorbim mai simplu, atunci trebuie spus tranșant că polița de asigurare obligatorie RCA nu acoperă nimic pentru cel care o procură, decât daunele cauzat altor persoane din vina lui. Sunt excluse din garanția de asigurare:

  • Daune suferite de conducătorul autovehiculului;
  • Deteriorarea vehiculului asigurat propriu-zis;
  • Daune produse mărfurilor transportate în vehiculul asigurat;
  • Daunele produse de către șoferul asigurat, care în timpul accidentului era drogat sau în stare de ebrietate;
  • Accident făcut intenționat (trecut la roșu sau pe contrasens)
    În cazul când daunile nu sunt acoperite de asigurător, pagubele sunt restituite de către șoferul vinovat de accident.

Cum procurăm polița RCA
În prezent este foarte simplu și comod de procurat o poliță RCA. Se poate procura de la orice companie de asigurare din Moldova, online, prin telefon sau cu prezentarea fizică la sediul companiei. Se prezintă Buletinul de identitate, carnetul de șofer, carnetul de înmatriculare al autovehiculului sau se dictează prin telefon numerele de identitate, sau se îndeplinește un formular online. După achitare, polița RCA este considerată legală și aparține persoanei care a achitat prima de asigurare.

Avem polița, cum procedăm în caz de accident
În caz de accident în care asiguratul este vinovat, cel mai important este să fie păstrat calmul. Apoi urmează un șir de acțiuni, care ar trebui respectate maxim posibil:

  • mai întâi se va examina situația dată sub aspectul victimelor omenești;
  • la nevoie se va apela serviciul 112 pentru ajutor medical, pompieri, poliție;
  • nu mișcăm autovehiculele din locurile lor;
  • purcedem la stabilirea circumstanțelor accidentului;
  • se fac filmări și poze;
  • se găsesc martori, dacă este cineva, se cere adrese, nume, telefon;
  • se apreciază volumul pagubelor, dacă pagubele sunt minore (până în 15000 lei), atunci se va purcede la întocmirea unei constatări amiabile, prin semnarea unui proces verbal între părțile implicate în accident;
  • dar dacă sunt victime și bagubele depășesc suma de 15000 lei, atunci se cheamă poliția, care va stabili vinovatul de accident, iar suma poate fi restituită proporțional pagubelor;
  • în toate cazurile de accidente RCA, se anunță compania de asigurare a șoferului asigurat, în termen de 48 de ore;

Compania RCA.md vă dorește deplasări fără accidente, indiferent în care parte a lumii vă aflați. Drumuri bune să aveți!

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

NewsMaker

O oră de muncă în Republica Moldova va costa cel puțin 37,28 de lei, începând cu anul 2026

Începând cu 1 ianuarie 2026, o oră de muncă în Republica Moldova va fi remunerată cu cel puțin 37,28 lei, ceea ce corespunde unui salariu minim lunar de 6 300 de lei pentru un program complet de muncă de 169 de ore. Proiectul de ajustare a salariului minim, elaborat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, se regăsește pe ordinea de zi a ședinței Guvernului din 17 decembrie. Comparativ cu anul curent, salariul minim nominal va crește cu 500 de lei, transmite IPN.

În cazul în care durata timpului de muncă este, potrivit legii, mai mică de 40 de ore pe săptămână, salariul minim pe oră se va calcula prin raportarea salariului minim lunar la numărul mediu de ore prevăzute.

Potrivit Ministerului Muncii și Protecției Sociale, propunerea de ajustare a salariului minim la 6 300 de lei „ia în considerare atât nevoile salariaților, cât și condițiile economice și bugetare actuale”. Creșterea de 500 de lei reprezintă o majorare de 15% față de anul curent și, totodată, o dublare a salariului minim comparativ cu anul 2021.

În anul 2021, salariul minim a fost de 2 935 de lei, iar în 2022 – 3 500 de lei. Acesta a ajuns la 4 000 de lei în 2023, când a fost unificat pentru sectorul real și cel bugetar. În 2024, salariul minim a crescut cu 1 000 de lei, până la 5 000 de lei, iar în 2025 a constituit 5 500 de lei.

Pentru angajații din sectorul bugetar care au salarii sub 6 300 de lei, Guvernul a aprobat plăți compensatorii începând cu 1 ianuarie, menite să acopere diferența dintre remunerația obținută și nivelul salariului minim stabilit pentru anul viitor.

Sindicatele susțin că majorarea salariului minim la doar 6 300 de lei nu este suficientă și nu răspunde angajamentelor asumate de Guvern de a asigura, până în 2030, un raport de minimum 50% față de salariul mediu.

Pentru anul viitor este prognozat un salariu mediu de 17 400 de lei, astfel că salariul minim de 6 300 de lei reprezintă doar 36,21% din acesta.

Facebook/Maia Sandu

Maia Sandu participă la conferința pentru instituirea Comisiei Internaționale de Reclamații pentru Ucraina. Discurs alături de Zelenski

Președinta Maia Sandu participă la conferința diplomatică dedicată adoptării Convenției privind instituirea Comisiei Internaționale de Reclamații pentru Ucraina, care are loc la Haga. Anunțul a fost făcut de Președinția de la Chișinău într-un comunicat din 15 decembrie.

Potrivit instituției, Maia Sandu va deschide conferința, alături de prim-ministrul neerlandez Dick Schoof, președintele ucrainean Vladimir Zelenski și secretarul general al Consiliului Europei, Alain Berset.

Pe agenda vizitei se regăsesc, de asemenea, întrevederi cu președintele Zelenski, prim-ministrul Schoof, președinții ambelor camere ale parlamentului neerlandez, precum și o discuție cu experții în relații internaționale, găzduită în Clingendael Institute.

Convenția privind instituirea Comisiei Internaționale de Reclamații pentru Ucraina este elaborată sub egida Consiliului Europei. Republica Moldova deține președinția Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei în perioada noiembrie 2025-mai 2026.

Comisia Internațională de Reclamații pentru Ucraina este un mecanism internațional instituit sub egida Consiliului Europei, având ca scop examinarea și soluționarea cererilor de despăgubire pentru prejudiciile cauzate de agresiunea rusă împotriva Ucrainei. Comisia reprezintă etapa următoare instituirii Registrului de Daune pentru Ucraina, convenit de șefii de stat și de guvern la Summitul Consiliului Europei de la Reykjavík (până în prezent, 44 de state și Uniunea Europeană au aderat la Registru, care a primit deja peste 80 000 de cereri). Comisia va avea mandatul de a examina, evalua și soluționa cererile depuse în Registru și de a stabili, de la caz la caz, cuantumul despăgubirilor datorate.

Скриншот

Lukoil pierde infrastructura petrolieră de la Aeroport. Munteanu: În 20 de zile, statul va deveni proprietar

Republica Moldova va prelua infrastructura petrolieră aeroportuară de la compania „Lukoil-Moldova”, în termen de 20 de zile. Anunțul a fost făcut de prim-ministrul Alexandru Munteanu într-un videoclip publicat pe rețelele de socializare.

Alexandru Munteanu a comunicat că Consiliul pentru examinarea investițiilor în domeniile de importanță pentru securitatea statului a decis pe 15 decembrie să refuze aprobarea activității investiționale a „Lukoil-Moldova” pe teritoriul țării noastre și de a reveni la situația anterioară anului 2005, când au fost preluate bunurile complexului petrolier „Aeroport”. Companiei i-a fost acordat un termen de 20 de zile pentru ale transmite în proprietatea statului.

Premierul a menționat că hotărârea Consiliului vine ca consecință a neîndeplinirii de către companie „a mai multor cerințe” stabilite în mai 2024.

Ca urmare a deciziei de azi – de revenire la situația de dinainte de 2005 – în 20 de zile statul Republica Moldova va deveni proprietarul infrastructurii petroliere aeroportuare. Această decizie este necesară pentru asigurarea unei funcționări nepericlitate a furnizării de petrol pentru aeronave, precum și pentru protejarea securității naționale și a obiectelor de infrastructură critică”, a spus șeful Guvernului.

Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a preluat în administrare, cu titlu gratuit, terminalul petrolier al companiei Lukoil, în baza unui contract de comodat semnat pe 12 noiembrie. Procesul de predare-primire a avut loc a doua zi, pe 13 noiembrie.

Pe 20 noiembrie, Aeroportul Internațional Chișinău a preluat integral procesul de alimentare a aeronavelor, activitate care era până atunci realizată de compania „Lukoil-Moldova”. Decizia a survenit după ce Autoritatea Aeronautică Civilă a autorizat aeroportul să furnizeze combustibil de tip JET A-1, în urma preluării temporare a terminalului petrolier.

Максим Андреев, NewsMaker

Legătura energetică MGRES – Odesa, afectată de atacurile Rusiei? Precizările Moldelectrica

Toate cele patru linii electrice de 330 kV care conectează Centrala de la Cuciurgan (MGRES) cu regiunea Odesa ar fi fost scoase din funcțiune în weekend, ca urmare a bombardamentelor masive lansate de Federația Rusă asupra infrastructurii energetice din Ucraina, scrie publicația MOST, cu referire la surse din sectorul energetic.

Potrivit sursei citate, loviturile din 13 decembrie asupra stațiilor electrice ucrainene au dus, a doua zi, la deconectarea tuturor liniilor de 330 kV care leagă MGRES de stațiile Arțiz, NovoOdeskaia, Usatovo și Podolskaia – singurele linii de acest tip care conectau nodul energetic MGRES de sistemul ucrainean. Deocamdată, doar o parte a acestora ar fi fost repusă în funcțiune.

Prin aceste linii, Ucraina putea importa energie electrică din România, prin traseul România–Republica Moldova–Ucraina. Totodată, linia MGRES–Podolsk–Rîbnița este esențială pentru funcționarea secției de turnare a oțelului din cadrul uzinei metalurgice MMZ.

MOST

Despre consecințele avariilor a raportat, pe 15 decembrie, pretinsul ministru al economiei, Serghei Obolonik, liderului de facto de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski.

„Evenimentele de sâmbătă și duminică, care au loc în Ucraina, s-au resimțit asupra sistemului energetic transnistrean. Situațiile de avarie, comutările de urgență, fluxurile șoc și intervenția automată au dus la anumite rupturi în sistemul de alimentare cu energie electrică și termică. Avariile sunt lichidate operativ”, a declarat Obolonik, conform sursei citate.

Solicitat de NM pentru o reacție, purtătorul de cuvânt al Moldelectrica, Igor Grițco, a precizat că liniile electrice menționate nu se află în gestiunea Î.S. „Moldelectrica”, motiv pentru care instituția nu poate confirma sau infirma informațiile apărute.

„Aceste linii sunt la balanța Ukrenergo. Reieșind din securitatea energetică regională, nu putem să comunicăm mai mult”, a declarat Grițco.

Reamintim, Ucraina a raportat atacuri aeriene masive în noaptea de 13 decembrie, inclusiv asupra infrastructurii energetice din Odesa. Șeful administrației militare regionale, Oleg Kiper, a anunțat că mai multe persoane au fost rănite și că în unele zone au avut loc întreruperi ale energiei electrice. Detalii – AICI.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.



Vreți să susțineți ceea ce facem?

Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.

Susțineți NewsMaker!
Moldova.org

UE extinde sancţiunile împotriva Rusiei: sunt vizate companii şi persoane implicate în comerţul cu produse petroliere rusești

Uniunea Europeană a impus noi sancțiuni împotriva a zeci de persoane și organizații din Federația Rusă, considerate a fi responsabile de atacuri hibride împotriva statelor-membre ale blocului comunitar, precum și de legături cu „flota din umbră” rusească. Anunțul a fost făcut de Consiliul UE într-un comunicat din 15 decembrie, transmite DW.

Potrivit Consiliului UE, măsurile restrictive sunt îndreptate, în special, împotriva unității 29 155 a serviciului de informații militare ruse – Direcția Principală a Statului Major al Forțelor Armate ale Federației Ruse (cunoscută anterior sub numele de GRU) – precum și împotriva grupării de hackeri Cadet Blizzard, care se află în spatele atacurilor cibernetice și al operațiunilor hibride din Cehia și Ucraina.

În perioada 2022–2023, Cadet Blizzard a atacat un element de infrastructură critică din Cehia. Atacul a constat în acces neautorizat la sisteme și deplasarea în interiorul rețelei organizației vizate, ceea ce a dus la furt de date. Totuși, potrivit informațiilor disponibile, securitatea populației nu a fost pusă în pericol în urma incidentului.

Iar recent, autoritățile germane au acuzat Rusia de un atac cibernetic asupra sistemului de control al traficului aerian, comis în 2024, și de o campanie de dezinformare înaintea alegerilor anticipate pentru Bundestag din februarie 2025. Potrivit Berlinului, în spatele acestor acțiuni se află GRU.

Sancțiunile vizează, de asemenea, 12 persoane fizice – analiști de politică externă, angajați ai unor centre de analiză și universități strâns legate sau afiliate Kremlinului, precum și lideri de opinie care „promovează propaganda pro-rusă, teorii conspiraționiste despre invazia Rusiei în Ucraina sau narative anti-ucrainene și anti-NATO”. Unii dintre aceștia sunt foști militari sau ex-angajați ai poliției din Europa Occidentală.

Noi sancțiuni în legătură cu „flota din umbră” a Rusiei

Consiliul UE a introdus noi sancțiuni și împotriva a 5 persoane și 4 organizații pentru legături cu „flota din umbră” a Federației Ruse.

Lista include oameni de afaceri direct sau indirect asociați cu marile companii petroliere de stat rusești „Rosneft” și „Lukoil”.

Aceștia controlează nave care transportă țiței sau produse petroliere de origine rusă ori exportate din Rusia, ascunzând originea reală a petrolului și aplicând practici de navigație neregulate și cu risc ridicat”, a menționat Consiliul UE.

Noile măsuri punitive se aplică și unor companii de transport maritim cu sediul în Emiratele Arabe Unite, Vietnam și Rusia, care dețin sau operează petroliere „din umbră”, deja supuse sancțiunilor.

Sancțiunile prevăd înghețarea activelor, interdicția de a efectua operațiuni financiare și interdicția de a intra pe teritoriul statelor Uniunii Europene, inclusiv în tranzit.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: