Invitatul surpriză la O seară în parc, este nimeni altul decât… Maestrul Eugen DOGA!
Talentul incontestabil al lui Eugen DOGA este recunoscut de UNESCO, pentru care valsul inclus în coloana sonoră a filmului “Gingaşa şi tandra mea fiară” este numit a patra capodoperă muzicală a secolului XX.
3 iulie, ora 19:00, Teatrul Verde
Biletele, care sunt în număr limitat, le găsiți AICI.
Tiraspolul a prelungit starea de urgență în economie până pe 9 august, scrie presa locală. Decizia a fost luată de așa-zisul Soviet Suprem, pe 9 iulie, la recomandarea liderului de facto al regiunii transnistrene, Vadim Krasnoselski.
Amintim că Krasnoselski a convocat în ședință autoritățile nerecunoscute din stânga Nistrului pe 8 iulie. În cadrul ședinței, acesta a recunoscut că situația economică „rămâne dificilă” în regiunea și a recomandat prelungirea stării de urgență. Tot atunci, administrația de la Tiraspol a decis să reducă cheltuielile publice și să susțină, în schimb, întreprinderile industriale, în special pe cele orientate spre export.
Ultima dată, regiunea transnistreană a prelungit starea de urgență pe 11 iunie, pentru 30 de zile, după o pauză de câteva zile. Tiraspolul a invocat, atunci, drept motiv, reducerea livrărilor de gaze naturale în stânga Nistrului.
O săptămână mai târziu, autoritățile de facto de la Tiraspol au recunoscut că situația economică din stânga Nistrului este una critică: rezervele financiare au fost epuizate, iar executarea „bugetului local” este imposibilă „din cauza crizei energetice și a contextului geopolitic”.
Precizăm în acest context că, anterior, Biroul politici de reintegrare a declarat pentru NM că a oferit sprijin pentru populația regiunii, însă administrația nerecunoscută nu a dat curs propunerilor: „Chișinăul este mereu dispus să vină în sprijinul cetățenilor săi din regiune și să evite provocarea crizelor umanitare în măsură să afecteze și malul drept al Nistrului”.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Pe 9 iulie, mai mulți transportatori au protestat în PMAN din Chișinău. Manifestația a fost organizată de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Președintele Consiliului APOTA, Oleg Alexa, a declarat că protestele vor continua până când cele trei revendicări ale manifestanților, printre care adoptarea unei metodologii de calcul care „va duce inevitabil la creșteri de tarif”, vor fi executate întocmai. De cealaltă parte, Guvernul susține că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.
Ce vor protestatarii
Pe 9 iulie, mai multe unități de transport au claxonat în Piața Marii Adunări Naționale. Oleg Alexa a spus că transportatorii insistă asupra a trei revendicări. Prima – necesitatea ca Guvernul să adopte și să publice metodologia de calcul pentru serviciile de transport.
„Noi suntem în iulie 2025, nu avem nici tarife noi, nici o metodologie aprobată. (…) Ce înseamnă pentru noi lipsa metodologiei? În jur de doi ani de zile, noi suntem cu un tarif înghețat. Lipsa de metodologie înseamnă că nu putem adapta tariful nostru la fluctuațiile care sunt pe piață. Ce înseamnă pentru noi asta? Noi nu putem recupera cheltuielile, nu putem da salarii la șoferi”, a comunicat el. „Odată cu adoptarea metodologiei se va duce inevitabil la creșteri în prima perioadă, ulterior acest tarif ar trebui să fluctueze în dependență anumiți de factori”, a mai spus Alexa.
NewsMaker
A doua revendicare este legată de „proiectul hotărârii de guvern prin care Ministerul Infrastructurii încearcă să promoveze sistemele e-GPS și e-Bilet”.
„Cerința noastră este retragerea acestui proiect. (…) Sistemul e-GPS nu are nimic cu digitalizarea. (…) Sistemul e-GPS este o pârghie de control prin care va fi înzestrată ANTA pentru a colecta online informația privind poziționarea unităților de transport. (…) Aceasta nu înseamnă altceva decât colectarea datelor cu caracter personal. (…) Prin sistemul e-Bilet, statul dorește să intervină pentru a face o verigă artificială, gestionată exclusiv de stat, prin care toți operatorii de transport vor fi obligați să vândă bilete oricărui călător numai dacă aceste sisteme vor fi gestionate cu sistemul ANTA. (…) Noi, transportatorii, trebuie să implementăm la libera noastră alegere sisteme electronice de plată sau aparate de casă. (…) Iar Serviciul Fiscal de Stat, nu ANTA, imediat ce s-a eliberat un bilet online să vadă că agentul acela economic a încasat o sumă de bani. Noi le-am spus că facem asta și atingem scopul fiscalizării”, a comunicat Alexa.
A treia revendicare, a adăugat Alexa, se referă la adaptarea unităților de transport pentru a permite transportarea persoanelor cu nevoi speciale. Totuși, el a precizat: „Trebuie să facem o precizare, vinerea trecută, ANTA ne-a informat că scrisorile prin care ne-au obligat să adaptăm toate unitățile de transport au fost retrase. Ei au motivat prin faptul că de fapt au urmărit alt scop, să acumuleze informații, dar nu să ne instituie obligațiuni”. „Aceste persoane trebuie să dispună de posibilitatea de transportare. Aceasta este obligațiunea statului. (…) Statul trebuie să contribuie financiar. Noi nu ziceam „nu”, noi spunem că nu putem în condițiile acestor reglementări, nici tehnic și nici financiar. (…) Retragerea scrisorii ANTA nu a rezolvat problema. Temelia problemei a rămas. (…) Toți trebuie să găsească soluții pentru a asigura ca aceste persoane să se deplaseze”, a mai spus Alexa.
NewsMaker
„Protestul nostru va continua până toate trei subiecte nu vor fi executate întocmai așa cum noi vom cere. Niciun fel de executare parțială. (…) Noi nu ne vom opri până nu vom atinge scopul. Dacă runda de trei proteste nu va duce la rezultate, atunci vă vom anunța despre următoarea rundă de proteste prin care vom decide deja în ce formă vom protesta, în ce număr și când”, a comunicat Alexa.
Reacția Guvernului
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că „nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate”.
„Guvernul pune stop pe propunerea transportatorilor de a majora tarifele. Transportatorii solicită majorarea prețurilor biletelor pentru pasageri, dar refuză să îmbunătățească condițiile de călătorie, să asigure transparența financiară și să implementeze cerințele Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale care ar elimina plățile informale pentru autorizațiile de transport. (…) Aceste practici nu pot continua, nu poate exista o majorare a tarifelor fără respectarea unor standarde minime de calitate, siguranță și confort în beneficiul pasagerilor. Mai întâi transport sigur și calitativ, bilete vândute electronic și transparent, mai multe rute pentru cetățeni și abia apoi poate fi discutată metodologia de tarifare”, a comunicat Vodă.
***
Pe 24 iunie, APOTA a acuzat Ministerul Infrastructurii și ANTA de inacțiune, abuzuri și presupuse scheme de corupție. Într-un apel public, organizația a avertizat că lipsa unei metodologii tarifare, impunerea sistemelor e-GPS și e-Bilet, dar și obligația de adaptare a vehiculelor pentru persoanele cu dizabilități pun în pericol activitatea transportatorilor. APOTA a amenințat cu proteste dacă autoritățile nu vor răspunde solicitărilor.
În reacție, Guvernul a declarat că Ministerul Infrastructurii „are ușile deschise” pentru dialog, iar în privința acuzațiilor de corupție, a îndemnat părțile să prezinte probe autorităților competente.
Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a declarat că „nu există problema aceasta legată de persoanele cu necesități speciale”. Potrivit ministrului, agenții economici trebuiau să informeze „dacă există măcar o mașină în parcul lor care ar putea prelua pasageri cu necesități speciale”.
La două zile după ce a amenințat cu proteste, APOTA a anunțat organizarea a trei manifestații în Chișinău: în PMAN (pe 9 iulie), în fața Misiunii UE și la sediul ANTA.
Oamenii legii au descins cu noi percheziții în cazul blocului din Durlești, care a fost afectat de un incendiu la mansardă, în luna mai. De această dată, acțiunile îi vizează pe proprietarul companiei care a executat lucrările de construcție. Centrul Național Anticorupție (CNA) informează că ofițerii săi au ridicat de la fața locului, până la această oră, purtători de informații și alte probe relevante.
Amintim că, 13 persoane responsabile de perfectarea, autorizarea, construcția și recepționarea blocului locativ din or. Durlești, afectat de incendiul din luna mai curent, au fost anterior percheziționate de ofițerii CNA într-o cauză penală pornită pe infracțiuni conexe corupției. Printre acestea sunt responsabili de la Primăria or. Durlești; responsabili din cadrul ÎM Chișinău proiect; ex-angajați ai Agenției Supraveghere Tehnică și ex-angajați ai Direcției Situații Excepționale, dar și alte persoane care au intermediat toate procesele de lucru.
Pe acest caz 10 persoane au statut de bănuit. CNA precizează că acțiunile de urmărire penală continuă în vederea stabilirii întregului cerc de persoane implicate.
*** Amintim că, pe 16 mai, mansarda unui bloc de locuit din Durlești (str. Tudor Vladimirescu 75) a fost cuprinsă de flăcări. Incendiul a fost localizat în aceeași zi, dar lichidat complet abia în dimineața zilei următoare. Flăcările au distrus aproximativ 1500 m² de acoperiș. 16 persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale, iar trei au fost spitalizate. Potrivit IGSU, focul care a mistuit mansarda ar fi pornit din cauza nerespectării regulilor de apărare împotriva incendiilor în timpul efectuării unor lucrări cu foc deschis.
Pe 20 mai, Primăria Durlești a declarat că mansarda afectată de incendiu a fost construită fără autorizație. Pe 3 iunie, și Inspectoratul Național pentru Supraveghere Tehnică (INST), din cadrul Ministerului Infrastructurii, a confirmat că mansarda este neautorizată. Potrivit INST, blocul a fost edificat în perioada 2017–2020 și s-au constatat „un șir de neconformități majore în toate etapele de realizare a obiectivului”. Printre neconformități sunt: emiterea actelor permisive cu încălcarea normelor urbanistice; proiectare și verificare superficială a documentației tehnice; recepționarea obiectivului cu încălcări inclusiv a normelor antiincendiare; exploatare neconformă și execuția lucrărilor neautorizate, inclusiv a unei mansarde improvizate. Inspectoratul a transmis materialele acumulate organelor de drept.
În consecință, mai mulți specialiști implicați în proiectarea, verificarea, execuția și recepția blocului de locuit din Durlești au rămas fără certificate de atestare profesională. Documentele le-au fost retrase după ce au fost constatate abateri în toate etapele de realizare a construcției, a anunțat Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale pe 16 iunie.
Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.
Vreți să susțineți ceea ce facem?
Puteți contribui la realizarea jurnalismului calitativ. Pentru aceasta, puteți contribui printr-o donație unică prin sistemul E-commerce de la maib sau puteți întocmi un abonament lunar pe Patreon! În acest mod, puteți fi parte a schimbării în bine pentru Moldova. Datorită contribuției dvs, noi vom avea posibilitatea să transformăm în realitate și mai multe proiecte noi și importante și, ceea ce este la fel de important, să rămânem independenți. Indiferent de mărimea contribuției, veți primi un mic cadou. Accesați linkul pentru a fi complicele nostru. Nu este greu, ba chiar plăcut.
Cabinetul de miniștri a aprobat, în cadrul ședinței din 8 iulie, Regulamentul privind cuantumurile despăgubirilor pentru încălcarea legislației silvice. Acesta urmărește prevenirea mai eficientă a defrișărilor ilegale, tăierilor abuzive, incendiilor provocate și alte acțiuni ce afectează negativ fondul forestier, precum stimularea conduitei responsabile față de mediu.
Potrivit Regulamentului, despăgubirea pentru tăierea ilegală a unui arbore a fost majorată, variind între 95 și 2 230 de lei, în funcție de diametrul tulpinii și tipul pădurii unde crește. Documentul prevede și amenzi pentru deteriorarea puieților și butașilor din pepiniere și plantații silvice, a fânețelor și pășunilor, folosirea neautorizată a terenurilor din fondul forestier și alte încălcări.
De asemenea, au fost stabilite tarife pentru cazuri neprevăzute anterior de legislație, cum ar fi poluarea cu deșeuri sau incendii provocate. Sunt separate și prejudiciile, în funcție de factorii care le-au cauzat: fizici, chimici sau biologici (foc, vătămări mecanice etc.).
Resursele colectate vor fi direcționate inclusiv către activități de reîmpădurire, de achiziționare a echipamentelor moderne, de monitorizare și susținere a cercetării în domeniul silvic și de dezvoltare a unor programe educaționale de conștientizare ecologică în rândul populației.
„Cuantumul despăgubirilor pentru încălcările legislației silvice nu au fost actualizate de peste două decenii și, în anumite cazuri, valoarea lemnului tăiat este de 10-15 ori mai mare decât suma despăgubirilor legale. Astfel, actualizarea tarifelor va asigura un sistem echitabil, proporțional cu gravitatea prejudiciului”, a menționat Guvernul într-un comunicat.
Documentarul GREEN LIGHT, în regia lui Pavel Cuzuioc, a fost inclus în selecția oficială a celei de-a 78-a ediții a Festivalului de Film de la Locarno (6-16 august 2025). Proiecțiile vor avea loc pe 13 și 14 august. Programul e disponibil aici. Filmul face parte din secțiunea competitivă Un Semaine de la Critique, alături de alte 6 producții documentare.
GREEN LIGHT îl urmărește pe doctorul Johann Spittler, un neuropsihiatru din Germania care, de peste două decenii, evaluează capacitatea de decizie a persoanelor cu boli terminale, tulburări psihice sau suferințe combinate care solicită sinuciderea asistată.
A dat undă verde pentru peste 700 de pacienți și a asistat personal peste un sfert dintre ei în actul sinuciderii. Spittler este unul dintre foarte puținii medici care activează în acest tip de practică, care aduc în atenția publică modul în care bolile fizice și suferințele psihice se întrepătrund și adesea coexistă, punând sub semnul întrebării limitele libertății individuale. Filmul deschide astfel o perspectivă directă și expresivă asupra realității profesionale, tăcută dar tulburătoare, a unui om a cărui practică se desfășoară într-un domeniu plin de controverse și incertitudini.
„Documentarul GREEN LIGHT a pornit dintr-o curiozitate reală față de imensa responsabilitate a doctorului Spittler. Cum poate cineva, cu seninătate și convingere, să evalueze solicitanții la asistență la suicid și să îi însoțească în apropierea morții? Ce îl determină pe acest medic discret să își asume aceste presiuni subtile, morale și profesionale? Filmul relevă solitudinea lui, caracterul direct al discuțiilor finale și incertitudinea celor nehotărâți. Este o reflecție despre cum poți fi un martor stoic în fața necunoscutului”, a declarat Pavel Cuzuioc, regizorul filmului.
În Germania, sinuciderea asistată este permisă prin lege, ca expresie a libertății individuale. Adulții pot solicita sprijin pentru a-și încheia viața, indiferent dacă sunt bolnavi sau nu, cu condiția ca decizia să fie luată în mod liber, conștient și informat. Procedurile sunt reglementate strict pentru a preveni abuzurile.
Festivalului de Film de la Locarno este un prestigios festival internațional fondat în 1946, desfășurat anual în Locarno, Elveția. Festivalul pune accentul pe cinema de autor și descoperirea de noi talente. Semaine de la Critique este o secțiune dedicată filmelor selectate de critici de cinema, care oferă o platformă importantă producțiilor inovatoare și documentarelor cu impact artistic și social.
Pavel Cuzuioc, născut la Chișinău, este cineast în Moldova, România și Austria, apreciat pentru documentarele sale intime care explorează comunități neglijate și subiecte emoționante. Printre filmele sale se numără scurtmetrajul „Raisa”, „Doina Groparilor” (HBO Europe), „Secondo Me”, „Așteptați răspunsul operatorului”, „Cosmosapiens” și „Green Light”. A studiat dreptul la București și regia de film la Universitatea de Muzică și Artă Dramatică din Viena. Lucrările sale au fost proiectate la festivaluri internaționale importante, inclusiv Locarno, IDFA, Hot Docs, Clermont-Ferrand și Sheffield Doc/Fest.