Interviu cu președintele MAIB, despre criza generată de COVID-19 și impactul asupra sectorului economic

Președintele Comitetului de Conducere al Moldova Agroindbank, Serghei Cebotari, a vorbit pentru AGORA despre criza economică provocată de epidemia de coronavirus și măsurile întreprinse de bancă pentru a o depăși. Potrivit lui, actuala criză nu se va opri în momentul în care va fi stopată răspândirea virusului, ci va continua în una economică. Băncile ar putea să se confrunte cu o deteriorare a calității creditelor, ca urmare a capacității reduse de rambursare a clienților, fapt care ar putea necesita modificarea temporară a unor regulamente și acte normative de către BNM. Citiți interviul integral mai jos.

Cum activează Moldova Agroindbank pe timp de criză?

În regim special. Băncile fac parte din categoria instituțiilor activitatea cărora nu poate fi întreruptă totalmente. Am susținut și susținem campania #StaiAcasă, doar că activând în continuare în regim special.

Ce înseamnă acest regim special pentru o companie care are peste 2000 de angajați?

Peste 2000 de angajați și aproximativ 1 milion de clienți, ceea ce este, la fel, foarte important. Peste 2000 de angajați și 1 milion de clienți cărora avem obligația morală să le protejăm sănătatea, pe cât posibil, dar și să le prestăm în continuare serviciile de care au nevoie. Am regândit modelul de activitate. Online-ul a fost salvator în cazul nostru, ca și în cazul altor companii. Am asigurat condiții tehnice pentru angajații din back-office ca să poată lucra de la distanță. Astăzi avem aproximativ 60% din angajații din back-office care lucrează de acasă. Cei care vin la birou asigură servicii-cheie pentru activitatea operațională, care nu pot nicidecum fi efectuate de la distanță. În paralel, am redus numărul sucursalelor și agențiilor active, dar și programul de lucru – de luni până vineri, de la 9 la 14, și am introdus protocoale obligatorii de protecție atât pentru angajați, cât și pentru clienți. Și, da, avem aproximativ 18% de angajați în șomaj tehnic, cărora le achităm 50% din salariu.

E o schimbare radicală pentru un timp atât de scurt, mai ales știind de conservatorismul caracteristic băncilor.

Trebuie să conștientizăm că a început o etapă fără precedent, care cere măsuri fără precedent. Riscul că vom avea o criză de durată, cu impact dureros pentru toate sectoarele, este destul de mare. Deciziile pe care le luăm și acțiunile pe care le întreprindem reies și din aceste riscuri și sunt ajustate în continuu la situație, pentru că în criză sau ești flexibil, acționezi rapid și gândești nestandart, sau riști să nu mai fii. Iar varianta de a nu mai fi nu este valabilă pentru MAIB.

Fără a cunoaște bucătăria internă, despre care ați vorbit mai sus, din exterior lucrurile așa și se văd, decizii foarte rapide, în ton cu așteptările societății. Mă refer inclusiv la măsurile de susținere pe care le-ați anunțat pentru clienți.

Da, a trebuit să acționăm într-o perioadă foarte restrânsă de timp. Clienții noștri trebuiau să știe clar că pot în continuare avea încredere în MAIB, că le înțelegem situația și că îi vom susține. Atât echipa Retail, cât și echipele IMM și Corporate au lucrat contra cronometru. Am fost prima bancă care a anunțat măsuri și una dintre puținele care a venit cu măsuri de susținere atât pentru persoanele fizice, cât și juridice. Măsurile de bază vizează creditele, modalitatea de achitare a lor. Ne-am bucurat să vedem reacția clienților după ce am anunțat amânarea plăților la credite și celelalte decizii – sute de mesaje de mulțumire pe rețelele de socializare, la telefon, la mail. Și țin să le mulțumesc pentru aceste mesaje – ne-au ajutat să înțelegem că am luat deciziile corecte, dar și ne-au redat energia pe care ți-o poate reda recunoștința în astfel de momente de mare presiune. Le mulțumesc pentru reacție, pentru încredere și pentru loialitate.

MAIB are regim redus de activitate, iar o parte din sucursale, după cum ați menționat, sunt închise. În ce măsură reușiți să răspundeți la toate necesitățile clienților?

Chiar dacă am redus numărul sucursalelor active și programul de lucru, prestăm absolut toată gama de servicii. Am luat un șir întreg de măsuri de precauție pentru ca serviciile băncii să fie oferite ca de obicei, fără întrerupere.

Faptul că am pus accentul pe digitalizare cu mult timp înaintea crizei ne-a ajutat foarte mult. MAIB are un serviciu de Internet Banking bine pus la punct, care răspunde necesităților persoanelor fizice și afacerilor. Am dezvoltat o aplicație mobilă cu foarte multe funcționalități – MAIBank. Prin intermediul acestora, clienții pot efectua majoritatea operațiunilor stând acasă. Contextul creat doar i-a pus în situație pe clienți – pe cei care încă nu le utilizau să le utilizeze, iar pe cei care le cunoșteau, dar din obișnuință preferau totuși să vină la bancă, să-și schimbe obișnuințele.

Iar pentru situații care nu pot fi amânate, clienții se pot adresa la sucursale. Iar aici trebuie să demonstreze responsabilitate, să respecte regulile de igienă, distanța socială etc.

În paralel, am luat decizii pentru ca situațiile de neamânat să fie cât mai puține: am prelungit automat cardurile care au expirat începând cu luna februarie, am prelungit automat depozitele, asigurăm funcționalitatea continuă a bancomatelor, a zonelor de autoservire 24/7 etc.

Totul pare că merge ca pe roate, fără probleme. Să fie așa sau este și cealaltă parte?

Poate pare simplu, dar nu este așa. Este foarte multă muncă în spate. Multe echipe care lucrează pe schimburi. Monitorizare continuă a situației. Contact continuu cu clienții noștri. Reacție imediată la orice sesizare de disfuncționalitate. Situații tensionate – sunt și din astea, pentru că responsabilitățile sunt mari. Facem totul ce depinde de noi și aș fi foarte recunoscător ca clienții noștri să înțeleagă că și echipa MAIB este formată tot din oameni și dacă nu am reușit să răspundem la un apel telefonic nu e pentru că nu ne pasă, ci pentru că exact în acel moment discutăm cu un alt client, iar dacă se întâmplă că la un bancomat la moment nu este numerar, nu este motiv de panică, urmează să fie suplinit și cel mai probabil echipa MAIB este deja în drum spre acea adresă.

Nimeni nu îndrăznește să facă o previziune a impactului acestei situații asupra dezvoltării economice. Dar dumneavoastră simțiți zilnic pulsul business-ului prin intermediul clienților pe care îi aveți.

Nu m-aș încumeta să fac o previziune categorică. Dar ceea ce este clar de pe acum e că practic nimeni nu va ieși fără pierderi din această criză. Autoritățile deja au anunțat o reducere de 3% a PIB-ului și pierderi de miliarde de lei la buget, și au spus chiar ei că aceasta este o variantă optimistă. Comisia Europeană a constatat „o deteriorare severă a situației financiare” a companiilor mari și întreprinderilor mici și mijlocii, iar aceasta spune deja foarte mult.

Referitor la pulsul business-ului, toată lumea înțelege că dacă situația aceasta va dura mai mult de 2-3 luni, lucrurile se vor complica foarte tare. Businessul e afectat, iar măsura în care este afectat depinde de ramură. Afacerile mai mari au o rezervă pe care pot conta câteva luni, cele mici, mai puțin sau deloc. Deja avem solicitări de la persoanele juridice de modificare a condițiilor de creditare și asta în condițiile în care majoritatea companiilor în martie încă au activat și au avut încasări. Ne așteptăm că în aprilie numărul acestor solicitări va crește. Dacă situația de urgență va fi ridicată până la sfărșitul lunii mai, businessurile vor avea nevoie de luni bune pentru a reveni la veniturile de până la criză și evident, capacitatea lor de rambursare va fi mult mai scăzută.

Acesta este un scenariu optimist?

Da.

BNM a anunțat reducerea ratei rezervelor obligatorii și a ratei de bază. Să înțelegem de aici că băncile nu ar trebui să se confrunte cu dificultăți și vor ajuta businessurile să depășească această perioadă?

Măsurile întreprinse de BNM sunt binevenite. Reducerea ratei rezervelor obligatorii permite accesul la lichidități de aproximativ 3 miliarde de lei care pot fi direcționați în economie, iar diminuarea ratei de bază este o premisă pentru diminuarea dobânzilor. Relaxarea cerințelor de capital le permite băncilor să aloce o parte din acest capital pentru formarea provizioanelor în cazul deteriorării calității creditelor. Aceste decizii sunt necesare și poate suficiente la situația zilei de azi. Totuși, trebuie să conștientizăm că actuala criză nu se va opri în momentul în care vom reuși să stopăm răspândirea virusului. Ea va trece în una pur economică. Cu cât mai repede va fi soluționată problema epidemiologică, cu atât mai puțin severă va fi criza economică. Dar ea cu siguranță va dura mai mult decât situația cauzată de COVID-19 și ceea ce ne așteaptă în viitor nu este deloc îmbucurător. Acum e greu de spus cu precizie cât de afectate vor fi ramurile economiei. Dar este posibil să ajungem la situația când doar aceste măsuri ale BNM nu vor mai fi suficiente. Înțelegem că fondurile statului sunt insificiente și nu avem cum conta pe ele. Dar dacă ajungem la o astfel de etapă a crizei, atunci incapacitatea de rambursare a clienților va afecta calitatea portofoliului de credite, care aduce după sine un șir de alte aspecte negative. Pentru un astfel de scenariu, e posibil să fie necesară modificarea temporară a unor regulamente și acte normative de către BNM. Este clar că fiecare bancă trebuie să aibă o aboradre individuală față de fiecare client, atât persoane juridice, cât și retail, pentru a aprecia la justa valoare problemele cu care aceștia se confruntă și pentru a le acorda suportul necesar ca să depășească criza.

Până la urmă, MAIB este tot un business, care nu este izolat de cele ce se întâmplă. Pentru ce scenariu vă pregătiți?

Chiar din primele zile am pus în aplicare un plan foarte minuțios, care prevede, printre altele, reducerea anumitor cheltuieli operaționale, inclusiv unele limitări la investiții în active corporale. Acest plan funcționează, iar între timp, examinăm și suntem pe cale să finalizăm două scenarii. Unul pentru situația în care răspândirea COVID-19 va fi stopată până în iunie, al doilea pentru cazul în care acest lucru se va întâmpla în octombrie-noiembrie. Nu excludem posibilitatea de a elabora și un al treilea scenariu în cazul în care această situație se va extinde peste aceste termene. Fiecare din aceste scenarii ne va oferi un tablou clar în privința impactului crizei asupra băncii la acea perioadă, ne va permite să înțelegem în ce condiții și ce măsuri va trebui să luăm ca să facem față situației. Vom avea nevoie de linii de creditare, de capital suplimentar, va trebui să reducem cheltuielile operaționale, vom avea nevoie de relaxarea temporară a regulamentelor BNM – toate acestea le vom cunoaște în baza acestor scenarii.

Până atunci ne îndeplinim rolul de business social resposnabil. Ne străduim să contribuim direct sau indirect la îmbunătățirea situației prin faptul că ne menținem angajații și achităm salarii, astfel oferind stabilitate pentru mai mult de 2 mii de persoane și familiile lor; prin faptul că facem tot posibilul ca clienții noștri să beneficieze în continuare de toate serviciile necesare; prin faptul că facem donații (banca, dar și fiecare angajat în parte) și ajutăm sectorul medical; prin faptul că achităm la timp, lunar, impozitul pe venit din salariu, contribuții de asigurări sociale și prime de asigurări medicale. Mai mult ca atât, deși guvernul a permis amânarea până la 25 iunie a impozitului pe venit pentru primul trimestru, MAIB a luat decizia de a nu beneficia de această facilitate. Astfel, aproximativ 23 milioane lei vor fi transferați la bugetul de stat – fiți de acord că e o contribuție foarte necesară, inclusiv și în mod special în astfel de momente.

maib.md

Știri similare

0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

În locul lui Beliakov. Krasnoselski a numit un nou copreședinte al CUC din partea Tiraspolului

Constantin Kalinenok va deveni noul copreședinte al Comisiei Unificate de Control (CUC) din partea regiunii transnistrene. Un decret în acest sens a fost semnat de liderul de facto de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski. Kalinenok îl va înlocui în această funcție pe Oleg Beliakov.

Vadim Krasnoselski a menționat pe rețelele de socializare că Beliakov demisionează din proprie inițiativă.

Luptător-apărător, reprezentant al forțelor de ordine, diplomat pacificator — astăzi el este eliberat din funcția de copreședinte al Comisiei Unificate de Control din partea Transnistriei, din proprie inițiativă, dar rămâne un exemplu de cetățean și patriot. Îți mulțumesc pentru serviciu”, a spus Krasnoselski.

Menționăm că noul copreședinte CUC din partea Tiraspolului, Constantin Kalinenok, a fost anterior șef de direcție în cadrul „ministerului de Interne” nerecunoscut al regiunii și a condus secretariatul așa-zisului „Consiliu de Securitate” local. Kalinenok participă la Operațiunea de Menținere a Păcii din 2006 și face parte din delegația CUC a regiunii transnistrene.

***

Comisia Unificată de Control este o forță tri-laterală de menținere a păcii și o structură de comandament militar comună formată din trimiși ai Republicii Moldova, regiunii transnistrene și Rusiei, care activează în Zona de Securitate de pe Nistru.

Principala sarcină a delegației Republicii Moldova în cadrul CUC este organizarea monitorizării situației din Zona de Securitate și adoptarea, pe baza consensului părților, a deciziilor preventive menite să asigure menținerea păcii și a ordinii publice în cadrul procesului de pacificare.

(VIDEO) Plahotniuc, gata să revină în Moldova/ Dodon, despre blocul electoral/ La protest pentru 300 de lei?

Cele mai importante știri din Moldova și din lume în noua ediție NewsMaker!
Subiectele ediției:
— Cinci participanți la protestul opoziției, bănuiți că au fost plătiți
— Vlah îl amenință cu judecata pe Grosu
— Plahotniuc vrea să revină în Moldova. Precizările avocatului său
— Un alt pretendent la un fotoliul în Parlament
— PSRM își propune să participe la parlamentare în componența unui bloc
— Fostul șef al stisc s-a alăturat blocului „împreună”
— Plahotniuc nu vrea să fie adus în Moldova? Precizările Procuraturii
— PNM a decis să participe la alegerile parlamentare
— Alegătorii cu altă reședință, rugați să-și declare noul domiciliu
— Incendiu puternic de vegetație la Căușeni
— Mai mulți politicieni și activiști străini nu au fost lăsați să intre în Moldova
— Cod Galben de ploi și grindină în Moldova
Abonați-vă la NewsMaker – cele mai actuale știri fără cenzură.
Nu uitați să apăsați pe clopoțel pentru a nu rata noile ediții: zilnic, la 15:00 și 19:00, de luni până vineri.


Abonați-vă la canalul de Telegram NewsMaker în română. Relatăm despre cele mai importante știri din țară și de peste hotare.


NewsMaker

În regiunea transnistreană vor fi majorate tarifele la serviciile comunale

Începând cu 1 ianuarie 2026, în regiunea transnistreană vor crește tarifele la gaz, electricitate, apă și încălzire. Despre aceasta a anunțat pe 28 iulie organul executiv local într-un comunicat de presă.

Astfel, tariful la gaz pentru consumatorii casnici va crește cu 3% — până la 1,75 ruble per metru cub. Electricitatea se va scumpi cu 5% și va costa 1,5 ruble per kWh. Apa va fi mai scumpă cu 8%, ajungând la 10,54 ruble per metru cub.

Tariful pentru încălzirea centralizată se va majora cu 5% — până la 769,83 ruble per gigacalorie. În schimb, încălzirea de la centralele autonome va fi puțin mai ieftină — până la 578,9 ruble (anul acesta fiind 586,21 ruble).

Amintim că, pe 18 iunie anul acesta, liderul de facto de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, a declarat că regiunea transnistreană se confruntă cu riscul unui „colaps financiar și social”. Prăbușirea economică bruscă a provocat o criză energetică, cu care regiunea s-a confruntat la începutul anului 2025. Rusia a întrerupt livrările de gaz către stânga Nistrului. Din această cauză, localnicii de pe malul stâng al Nistrului au trăit mai bine de o lună fără gaz, căldură, apă caldă și cu pene de curent programate.

În februarie, Chișinăul și Tiraspolul au ajuns la un acord privind modul de livrare a gazului în regiunea transnistreană. Această schemă, potrivit autorităților de la Tiraspol, este finanțată printr-un credit din partea Rusiei. Gazul este livrat de compania maghiară MET prin intermediul Moldovagaz, iar plata este făcută de o companie din Dubai (numele ei nu este cunoscut). Atunci, Chișinăul a anunțat că vor fi livrate până la 3 milioane de metri cubi zilnic, pentru a fi acoperit strictul necesar al regiunii, dar nu și pentru a reporni producția industrială. Cu toate acestea, autoritățile nerecunoscute de la Tiraspol au decis să încheie mai devreme sezonul de încălzire, iar ulterior s-a aflat că marile întreprinderi industriale — care alimentează în mare parte bugetul regiunii — și-au reluat activitatea.

În iunie a apărut informația că regiunea se confruntă din nou cu probleme în ceea ce privește livrarea gazului. Volumul producției industriale a scăzut aproape la jumătate în această perioadă. Scăderea în sectorul energetic a constituit 51,5%, iar în metalurgia feroasă — 68%. Doar industria alimentară, care deservește piața internă a regiunii, a fost afectată într-o măsură mai mică. Exporturile regiunii transnistrene s-au redus cu 31,5%, iar asta fără a lua în calcul exportul de energie electrică de la Centrala de la Cuciurgan către malul drept al Nistrului.

Criza, însă, nu s-a încheiat aici. La începutul lunii iunie, stațiile PECO au încetat să mai vândă gaz. De asemenea, organul executiv local a anunțat că salariile vor fi plătite în tranșe, dar nu mai rar de o dată pe lună. Totodată, legislativul nerecunoscut de la Tiraspol a decis redirecționarea încasărilor curente din bugetele locale către cel al regiunii.

Temu, sub lupa Comisiei Europene: platforma riscă amendă pentru vânzarea de produse ilegale

Comisia Europeană a stabilit, preliminar, că platforma chineză de comerț online Temu permite vânzarea de produse ilegale în UE. Dacă aceste concluzii vor fi confirmate, compania riscă o amendă de până la 6% din veniturile sale anuale globale.

Platforma Temu este acuzată că nu a evaluat în mod corespunzător riscurile de vânzare a produselor ilegale pe piața sa. Astfel, CE a constatat, în urma unei analize preliminare, că Temu ar fi încălcat Legea privind serviciile digitale (DSA). Potrivit instituției, există dovezi că „platforma prezintă un risc major pentru consumatorii din UE, care s-ar putea confrunta cu produse ilegale”.

„Mai precis, analiza unui exercițiu de client misterios efectuată de Comisie a constatat că este foarte probabil ca consumatorii care cumpără de pe Temu să găsească produse neconforme printre oferte, cum ar fi jucăriile pentru copii și produsele electronice de mici dimensiuni”, se arată în comunicat.

Dacă aceste concluzii preliminare vor fi confirmate, Comisia va decide că Temu încalcă articolul 34 din Legea privind serviciile digitale, ceea ce ar atrage o amendă de până la 6% din cifra de afaceri globală anuală, precum și obligația de a elimina încălcările constatate.

Menționăm că procedura împotriva Temu pentru vânzarea de produse ilegale în UE a fost inițiată încă din noiembrie 2024.

Plângerea sublinia că platforma nu dispune de sisteme suficient de sigure pentru a împiedica reapariția vânzătorilor necinstiți. De asemenea, Comisia și-a exprimat îngrijorarea față de tacticile agresive de vânzare ale Temu, cu un „design care creează dependență”, inclusiv prin „recompense de tip joc”.

Cu Sens/Facebook

Vladimir Plahotniuc cere să fie extrădat în R. Moldova: Anunțul avocatului

Avocatul lui Vladimir Plahotniuc, Lucian Rogac, a anunțat că oligarhul, aflat în arest în Grecia, ar fi depus oficial o cerere prin care „acceptă necondiționat” să fie extrădat în Republica Moldova.

Cererea a fost adresată autorităților judiciare competente din Grecia și confirmă voința expresă a lui Vladimir Plahotniuc de a colabora în mod deschis cu procesul judiciar internațional, în vederea soluționării rapide și neîntârziate a procedurilor legale. Clientul nostru este gata să fie extrădat și este pregătit să facă uz de toate posibilitățile legale pe care le are la îndemână pentru a reveni în Republica Moldova”, a menționat avocatul într-o declarație publică.

Amintim că astăzi, Procuratura Generală nega informațiile potrivit cărora oligarhul Vladimir Plahotniuc ar fi acceptat să fie extrădat în R. Moldova.

Curtea de Apel din Atena, instanța competentă în examinarea procedurii de extrădare, a informat Procuratura Generală a țării noastre că numitul nu și-a exprimat consimțământul pentru extrădare în Republica Moldova”, se menționa într-un comunicat al Procuraturii.

Amintim că IGP a anunțat, pe 22 iulie, că fostul lider democrat, Vladimir Plahotniuc, a fost reținut în Grecia, potrivit informațiilor transmise oficial de Interpol Atena. Surse NewsMaker susțin că, odată cu el, ar fi fost reținut și fostul deputat Constantin Țuțu, considerat de mulți ani omul de încredere al oligarhului.

Contactat, șeful IGP, Viorel Cernăuțeanu, a declarat pentru NM că Plahotniuc a fost reținut pe aeroportul din Atena, Grecia, în momentul în care încerca să zboare în Dubai. Șeful poliției a precizat că autoritățile din Republica Moldova colaborează pentru a iniția procedurile de extrădare.

Procuratura Generală a nunțat, pe 24 iulie, că a transmis autorităților din Grecia cererea oficială de extrădare a fostului lider democrat, Vladimir Plahotniuc.

***

Reamintim că Plahotniuc a părăsit Republica Moldova în iunie 2019, atunci când democrații au pierdut puterea. Pe masa procurorilor moldoveni sunt mai multe dosare în care ex-politicianul este acuzat de escrocherie și spălare de bani în proporții deosebit de mari, crearea și conducerea unei organizații criminale, îmbogățire ilicită, exces de putere, corupere activă și fals în acte publice. În februarie 2025, Interpol a acceptat cererea de a-l anunța în căutare internațională, după ce a refuzat o cerere similară a Chișinăului, în 2020.

Pe de altă parte, Constantin Țuțu – considerat omul de încredere al lui Plahotniuc – este vizat într-o cauză penală pornită pe faptul îmbogăţirii ilicite, în perioada anilor 2014 – 2018. Ca și Plahotniuc, Țuțu se afla în lista persoanelor date în căutare internațională.

Больше нет статей для показа
0
Sondaj standard

Ți-a plăcut pluginul nostru?

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: